Tesla Cybertruck

Nadat Elon Musk wederom moest toegeven dat de productie van de Tesla Cybertruck vertraagd is, lijkt de grote baas er zelf ook wel een beetje klaar mee.

Binnenkort zou er een feestje gevierd worden bij Tesla, ter ere van het eerste productiemodel van de Cybertruck. Maar helaas, dit feestje gaat niet door. Letterlijk, want de eerste Tesla Cybertruck is voorlopig nog niet in zicht. Eerder dan 30 november wordt het zeker niet, en dat is nog de meest positieve inschatting. We vragen ons af hoe lang de geïnteresseerden nog willen wachten.

Hoofdbrekers

Dat is best bijzonder voor een truck die er al in 2021 had moeten zijn. Nu zijn we gebroken beloftes van Elon Musk wel gewend, maar het blijft bijzonder. Al zes keer eerder moest de grote Twitterbaas de productiedatum opschuiven. Nu wordt Elon op dit moment ook niet echt geholpen door een grote staking in de Amerikaanse auto-industrie, die ondertussen al een tijdje duurt. Maar dit is niet het enige probleem.

Tesla Cybertruck

In een recente Q3-meeting benoemde Elon meerdere redenen voor het missen van de deadline. Zo zou het hoekige ontwerp van de Tesla Cybertruck voor veel hoofdbrekers zorgde. Iets dat meerdere kenners al voorspeld hadden bij de onthulling in 2019, overigens. Tesla heeft verklaard dat de panelen van de Cybertruck bestaan uit RVS platen van 3 millimeter dik, maar dit materiaal is met die dikte moeilijk te bewerken. Iets waar Elon Musk nu waarschijnlijk zelf achter is gekomen.

Speciaal

Desondanks blijft Elon Musk achter zijn product staan, al zal het volgens hem wel even duren voor de Cybertruck geld gaat opbrengen. “Ik wil benadrukken dat er enorme uitdagingen gaan komen om het productievolume van de Cybertruck te bereiken”, zo gaf hij aan tijdens de meeting. “En ook daarna met het positief maken van de Cybertruck cash flow. Zo simpel is het.”

Tesla verwacht in 2025 zo’n 250.000 Cybertrucks per jaar te kunnen maken. Tenminste, als ze de eerste dit jaar nog af krijgen. Want voorlopig zijn er alleen nog wat met de hand gebouwde exemplaren. “Dit is simpelweg één van die speciale producten die slechts af en toe voorbij komen”, vertrouwde Elon ons toe. “Zulke speciale producten zijn ontzettend moeilijk om naar de markt te brengen, om in volume te bouwen, om winstgevend te zijn.” Hij verzuchtte: “Met de Cybertruck hebben we ons eigen graf gegraven.”

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *