Niemand wil dat zijn auto kapot gaat, dus kwaliteit is belangrijk. Het nieuwste onderzoek van Consumer Reports in Amerika laat zien dat imago en werkelijkheid niet altijd hetzelfde zeggen. Zowel Tesla als Jeep blijken niet erg betrouwbaar.
Elk jaar publiceert Consumer Reports een lijst met de meest populaire automerken, gesorteerd naar betrouwbaarheid. Deze lijst baseert de organisatie op een onderzoek onder haar leden. Gekeken wordt naar auto’s tussen 5 en 10 jaar oud. Elk jaar is de uitkomst weer een verrassing. Merken waar je het niet van verwacht, blijken ineens heel slecht te scoren. Andersom kan het ook: merken die je zou afschrijven, blijken verrassend betrouwbare auto’s te bouwen.
De top van de lijst is totaal niet onverwacht. Lexus en Toyota staan bovenaan en Mazda staat op plaats drie. Ook plaatsen 4 en 5 gaan naar Japan: hier staan Honda en Acura. Nog altijd zijn de Japanners heer en meester in het bouwen van auto’s die niet kapot gaan. De merken scoren nog steeds elk jaar beter, dus de kwaliteit gaat alleen maar omhoog. Op plaats 6 de eerste Europeaan: BMW scoort hiermee erg goed.

Onderin de lijst
In de middenmoot is het vechten om een goede positie. Hier zien we wat verrassingen, zowel positief als negatief. Mercedes-Benz staat slechts op plaats 11, lager dan Volvo, Audi en -houd je vast- Buick. Ook het Japanse Subaru scoort ondermaats met een twaalfde plaats. In de onderste helft komen we enkele grote merken tegen, zoals Ford (plaats 19) en Kia (plaats 20). Hierbij moet je wel bedenken dat deze merken in Amerika heel andere auto’s verkopen dan hier in Europa.
Deze verzachtende omstandigheid geldt echter niet voor de merken die onderaan de lijst bungelen, en dus volgens het onderzoek de minste betrouwbare auto’s bouwen. Op plaats 22, 23 en 24 zien we merken die eigenlijk niet in Europa voorkomen: GMC, Chrysler en RAM. De een-na-laatste plaats is echter voor Jeep. Merken van Stellantis bezetten vier van de zeven slechtste plekken.
Op de allerlaatste plaats staat echter een oude bekende: Tesla. De kwaliteit van auto’s van dit merk is na een aantal jaar niet best meer. Dat is opvallend, want een elektrische auto heeft veel minder bewegende delen dan een brandstofmodel. Tussen 2015 en 2020, de bouwjaren waar het onderzoek van Consumer Reports zich op richt, kwam Tesla echter met een aantal nieuwe modellen en werd de productie flink opgeschroefd. Dit heeft zijn weerslag gehad in de kwaliteit. In een onderzoek van de organisatie naar nieuwe auto’s scoorde Tesla juist wel weer goed.
