Jeep komt met een volledig nieuwe Compass. Het model staat op het STLA Medium-platform van Stellantis en is direct te bestellen als e-Hybrid en Full Electric. Een Plug-in Hybrid volgt later. De First Edition begint bij € 44.995, voor zowel de e-Hybrid (145 pk) als de volledig elektrische versie (213 pk, 500 km actieradius, FWD).

De vorige Jeep Compass was in Nederland geen grote verkoophit, maar had wel een groep trouwe fans. Vooral zijn stoere uiterlijk en goede terreinprestaties spraken aan. Toch liep hij op sommige punten achter. Het motorenaanbod was beperkt en het interieur voelde minder modern aan dan bij andere merken. Ook de techniek in de auto was wat verouderd.

Met de nieuwe Compass wil Jeep dat veranderen. De auto ziet er moderner uit er is veel meer keuze in motoren – van hybride tot volledig elektrisch. Vooral de elektrische versie past goed bij de Nederlandse markt, waar steeds meer mensen voor een EV kiezen.

Jeep hoopt met deze nieuwe Compass meer mensen te bereiken en sterker aanwezig te zijn in Nederland. Of dat gaat lukken, hangt af van hoe de auto het in de praktijk doet.

Gebouwd op toekomstbestendig STLA Medium-platform

Het STLA Medium-platform van Stellantis is bedoeld voor middelgrote (C- en D-segment) modellen, vooral met elektrische aandrijving. Denk aan: Peugeot E-3008; Peugeot E-5008. Ook de nieuwe Opel Grandland en Lancia Gamma worden verwacht op deze platform. Citroën en Fiat zouden dit platform ook gebruiken voor nieuwe modellen, maar om welke modellen het gaat, is nog niet bekend.

Wat is er veranderd?

Volgens Jeep is het interieur ruimer gewroden, met 55 mm extra beenruimte en een grotere bagageruimte van 550 liter. De achterbank is flexibel in te delen (40/20/40) en ook de opbergruimte in de cabine nam toe. Ondanks de ruimtetoename bleef de lengte compact: 4,55 meter. Of het ook daadwerkelijk ruimer aanvoelt, moet blijken in de praktijk.

Op technologisch vlak maakt de Compass flinke stappen. Standaard zijn onder meer een 10-inch digitale instrumentencluster, een 16-inch touchscreen, OTA-updates en uitgebreide rijhulpsystemen (niveau 2 autonoom rijden). Toch is een groot deel van de luxe – zoals stoelmassage, panoramadak en warmtepomp – optioneel. Ook niet alle versies krijgen standaard 20-inch wielen; de e-Hybrid doet het met 18-inch.

Veelbelovend op papier: elektrische Compass mikt op 650 km bereik

De volledig elektrische Compass is een serieuze upgrade. Hij komt later beschikbaar met tot 650 km actieradius en vierwielaandrijving. Laden kan snel: van 20% naar 80% in 30 minuten dankzij 160 kW DC-laden. De nieuwe elektromotor op de achteras (375 pk, 3.100 Nm koppel op de wielen) belooft indrukwekkende prestaties, zelfs op uitdagend terrein.

Jeep claimt een 10% lagere luchtweerstand door slimme aerodynamische ingrepen, zoals actieve grille-sluiters en een vlakke onderzijde. Dat draagt bij aan het rijbereik, maar ook hier geldt: de echte efficiëntiewinst zal in de praktijk moeten blijken.

De First Edition

De First Edition is rijk uitgerust: LED-matrixverlichting, verwarmbare stoelen en stuur, achteruitrijcamera, handsfree achterklep, Selec-Terrain en carrosseriebescherming zijn allemaal inbegrepen. Levering start eind 2025 en productie vindt plaats in de moderne Melfi-fabriek in Italië.

Kortom: de nieuwe Compass is comfortabeler, digitaler en klaar voor een elektrische toekomst. Wel is het de vraag of hij zich qua prijs en features sterk genoeg weet te onderscheiden in een steeds drukker EV-segment.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *