De Renault Captur begon als een van de eerste crossovers op de Europese wegen, sinds de introductie ervan zijn er ongeveer zes miljard van verkocht. Het enorm populaire model vormt de basis voor een heel scala aan wagens. Denk hierbij aan de Renault Arkana, Mitsubishi ASX en nu ook deze nieuwe Renault Symbioz.

Rond blokje in vierkant gaatje?

De Renault Symbioz, een nieuwe cross-over van Renault, is ontworpen om het gat te vullen dat is ontstaan door het verdwijnen van de Mégane en Clio Estate. Hilarisch genoeg wil het Franse merk dit gat van twee verdwenen stationwagens opvullen met een crossover die echt nog maar net tussen de Captur en de Austral valt. De Symbioz is eigenlijk een model dat gebaseerd is op een verlengde versie van de Captur. Met een lengte van 4,41 meter bevindt de Symbioz zich tussen de Captur (4,23 m) en de Austral (4,51 m). Deze positionering suggereert dat de prijsstelling ook in diezelfde range zal vallen.

Wat betreft de afmetingen, is de Symbioz 1,80 meter breed en 1,58 meter hoog, vergelijkbaar met de Captur. Hoewel Renault het niet expliciet zegt, is de Symbioz een soort estate-auto, ontworpen voor zowel werk als gezin. De verschuifbare achterbank kan over een lengte van zestien centimeter worden verplaatst, waardoor de laadruimte kan worden vergroot van 492 naar 624 liter. Deze flexibiliteit maakt de Symbioz geschikt voor verschillende behoeften die blijkbaar niet kunnen worden bevredigd met een Captur of Austral.

Wat is de Renault Symbioz dan precies?

Het interieur van de Symbioz voelt vertrouwd aan voor degenen die bekend zijn met andere Renault-modellen zoals de Arkana, Captur of Clio. Het beschikt over een groot, staand scherm in het midden en een digitaal instrumentenpaneel achter het stuur. Het infotainmentsysteem werkt met Google, wat de bediening vereenvoudigt. Wij hopen alleen wel dat dit scherm wat sneller is dan de huidige exemplaren. De achterbank biedt voldoende ruimte, hoewel een middenarmsteun ontbreekt. Een opvallend kenmerk is het melkwitte panoramadak, bekend als Solarbay, waarmee de lichtinval kan worden aangepast.

In tegenstelling tot wat de exotische naam misschien doet vermoeden, is de Symbioz geen volledig elektrische auto. Hij is uitgerust met dezelfde hybride aandrijflijn als de Clio, Captur en Arkana hybride, met een vermogen van 145 pk. Deze aandrijflijn bestaat uit een viertraps automaat gekoppeld aan de brandstofmotor, en een transmissie met twee verzetten voor de elektromotor. Dit resulteert in een efficiënte en soepele rijervaring, volgens Renault althans. Volgens ons valt dat allemaal wel mee.

De Symbioz zal verkrijgbaar zijn in verschillende uitvoeringen, vergelijkbaar met de Captur en de Austral: Evolution, Techno, Esprit Alpine en Iconic. Op basis van deze informatie wordt verwacht dat de prijs ergens rond €35.790 zal liggen, hoewel exacte prijzen in het najaar bekend zullen worden gemaakt. De Symbioz zal na de zomer bij Renault-dealers te koop zijn.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *