We zien de laatste maanden een sterke toename in het aantal registraties van de Lynk & Co 01. Deze auto’s worden momenteel massaal gedumpt in andere Europese landen en daar zijn wij Nederlanders schijnbaar behoorlijk in geïnteresseerd. Waarschijnlijk zet deze trend zich de aankomende maanden nog wel voort en kunnen we ons opmaken voor een Lynk & Co invasie.

Abonnement

Het unieke aan Lynk & Co is de abonnementsvorm waarmee je zo’n auto kunt rijden. Je betaald een bedrag per maand en kan vervolgens ook nog eens geld verdienen door deze te verhuren via de App van het merk. Zo kun je in theorie je maandbedrag terug verdienen. De opzegtermijn voor je auto bedraagt slechts 20 dagen, dus flexibeler dan dit kun je niet rijden. Desondanks hebben veel klanten het merk de rug toe gekeerd vanwege het verhogen van het maandbedrag in combinatie met de slechte communicatie. Dit lijkt overigens niet alleen in Nederland te gebeuren, want momenteel wordt de tweedehandsmarkt overspoeld met Lynk & Co auto’s vanuit Duitsland, Frankrijk en Italië.

Een geïmporteerde Lynk & Co 01 klaar voor een proefrit.

Importeren kun je leren

Dat lijkt het motto te zijn voor veel autohandelaren. Ze kopen de 01 momenteel per autotransport op, dat betekent dat je de auto’s per zeven stuks opkoopt. Vervolgens is de doorlooptijd behoorlijk kort, dus hebben ze een nieuwe goudmijn gevonden. En als de interesse zo hoog blijft, dan zal de vraagprijs snel hoger worden. In bijvoorbeeld Duitsland vonden ze de abonnementsvorm nog enigszins interessant, maar als het echt om aanschaffen gaat dan zijn ze Chauvinistisch en kiezen ze toch voor een Duits merk. Omdat de afzetmarkt daar niet zo hoog is, kunnen handelaren voor een relatief goede prijs de auto’s inkopen. En daar profiteren wij weer van. Voor minder dan €25.000 kun je een auto van 2,5 jaar auto kopen die op hetzelfde platform als de Volvo XC40 is gebouwd.

De cijfers liegen er niet om. Er is een explosieve stijging zichtbaar in het aantal registraties.

Opletten

Het aanbod Lynk & Co 01 is overzichtelijk. Je kunt kiezen uit een zwart of blauw exemplaar en de enige optie was een trekhaak. Door de jaren heen zijn er wel een aantal dingen aan de auto gewijzigd. Zo hebben auto’s van 2022 bij de update een 360 graden camera gekregen en heb je vanaf 2023 stuurverwarming en een rolhoes als hoedenplank. Verder is de auto rijkelijk uitgerust met stoelverwarming, camera’s en een schuif-kanteldak.

Dit zwarte exemplaar heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een 01, dan zijn er een aantal aandachtspunten. Het zijn ex-huurauto’s geweest en mensen rijden daar vaak mee rond onder het motto ‘don’t be gentle it’s a rental’. Ofwel, ze kijken niet zo krap omdat het toch ‘maar’ een huurauto is. Als er veel steenslag opzit, dan kun je wel raden in welke omgeving deze heeft rondgereden of dat de vorige bestuurder een behoorlijke bumperklever was. Er zijn problemen geweest met een lekkage bij het koelvloeistof reservoir. Vraag daar even goed naar, want dit is een terugroepactie en wordt dus kosteloos gerepareerd bij de Volvo dealer. Ook start het infotainment systeem bij verschillende exemplaren langzaam op. Probeer even je telefoon via Apple Carplay of Android Auto te verbinden en kijk of het systeem vloeiend start. Vraag verder natuurlijk of het een auto met een schadeverleden is. Bij twijfel altijd naar de volgende, want er is momenteel aanbod genoeg en je hebt qua uitvoering maar weinig keuze.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *