We hebben er weer een nieuw automerk bij: Lucid meldt trots dat de eerste exemplaren van de Air Dream Edition zijn geleverd in Nederland en Duitsland. Zoals vele andere merken die met grootse beloftes komen, werd Lucid met argusogen bekeken. Tot nu toe maakt het Amerikaanse merk wel waar wat het belooft.

Lucid, dat in 2007 is opgericht, wil naar eigen zeggen een betere Tesla bouwen. Dat is geen loze claim, want de CEO van Lucid was in zijn vorige baan verantwoordelijk voor de Model S bij Tesla. In 2021 leverde het merk zijn eerste auto’s aan klanten. Ze werden direct goed ontvangen. Lucid heeft altijd gezegd ook naar Europa te komen, en nu is het dus zo ver.

Lucid Air afgeleverd in Nederland

Lucid Air Dream

De eerste auto van Lucid is direct opvallend. Zoals bij zoveel merken, verschijnt eerst een duur topmodel. De Lucid Air is met een lengte van bijna 5 meter geen kleine jongen. Omdat Lucid gelooft dat de trend om hoge auto’s te bouwen ten einde loopt, is het geen crossover of SUV. Een sedan is het echter ook niet: hiervoor loopt de achterruit te ver door.

Het topmodel, de Lucid Air Dream, was direct uitverkocht. Dit model kenmerkt zich door superlatieven: maar liefst 1.111 pk produceren de elektrische motoren. Desondanks is het bereik een indrukwekkende 883 kilometer WLTP. Dat zijn getallen die zelfs Tesla in de schaduw zetten. Helaas is deze uitvoering niet meer te bestellen. Gelukkig zijn de overgebleven drie uitvoeringen ook van geen kleintje vervaard.

Lucid Air

Het basismodel, de Lucid Air Pure, beschikt over achterwielaandrijving, 480 pk en 653 kilometer bereik. Daar hoef je je dus niet voor te schamen. De twee andere uitvoeringen, de Air Touring en de Grand Touring, gaan hier nog overheen, met 620 en een grandioze 819 pk. Deze uitvoeringen komen ook meer dan 800 kilometer ver op een volle accu.

Aerodynamisch

Het uiterlijk van de Lucid Air oogt zowel futuristisch als vertrouwd. Net zoals bij Tesla is het ontwerp minimalistisch. De opvallende koplampen en de clamshell kofferdeksel trekken echter direct de aandacht. Het gladde ontwerp is er niet alleen voor de sier: dankzij een extreem lage luchtweerstand gaat de Lucid Air efficiënt om met elektriciteit. De vorm levert ook de grootste frunk op van alle elektrische auto’s.

Lucid Air interieur

Ook het interieur maakt direct indruk. De voorruit loopt ver door over het dak, waardoor het interieur baadt in licht. Het dashboard is minimalistisch, maar een enorm scherm van 34 inch trekt direct de aandacht. In de middenconsole zit een kleiner scherm voor de allerlei functies. Desondanks bevat de Lucid Air toch fysieke knoppen voor de belangrijkste functies. Je moet immers niet alles willen digitaliseren.

Verkooplocatie Lucid

Tegelijkertijd met de eerste aflevering opent Lucid zijn eerste verkooplocatie in Nederland. Een showroom van 2,232 m2 in Hilversum moet van het merk een gevestigde naam maken in ons land. Leveringen aan Zwitserland en Noorwegen staan gepland. Het lijkt erop dat Lucid er helemaal klaar voor is.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *