Regelmatig maken we met Dagelijksauto een uitstapje naar andere onderwerpen, zo ook vandaag weer, met de Kawasaki Ninja 7 Hybrid! In de motorfiets wereld gebeurd namelijk ook voldoende nieuws. Binnen de autowereld is er al vanaf 1997 de mogelijkheid om te kiezen voor hybride rijden. Uiteraard gaat het dan om de eerste generatie van de Toyota Prius. Kawasaki brengt nu echter een nieuw model en is het dus zo dat ook de motorfiets hybride wordt.

Ninja?

De naam Ninja staat binnen de motorfiets wereld garant voor de meest sportieve modellen. Tenminste, vroeger was dit het geval. Sinds enkele jaren prijkt deze sportieve naam, ook op de minder sportieve modellen van het Japanse merk. Zo is daar de Ninja 400 en de Ninja 650. Beide motorfietsen die niet per se een sportief imago dragen, ondanks het sportieve uiterlijk. Zo is het ook met de nieuwe Ninja 7 Hybrid. Ondanks de sportieve looks van de motor, is dit namelijk duidelijk meer sport-toer gericht, dan keiheid circuit georiënteerd. Dus ondanks de sportieve naam, moeten we de nieuwe Ninja 7 Hybrid toch meer benaderen als motorfiets om lekker een rondje mee te touren.

7 Hybrid

Dan is er nog iets bijzonders aan de hand. De Kawasaki heeft namelijk als basis een 451 cc parallel twin. Oftewel een tweecilinder, waarbij de cilinders naast elkaar staan. Waar komt die ‘7’ dan vandaan? Volgens Kawasaki zelf heeft dit te maken met het prestatie potentieel. Door de hybride aandrijving is het namelijk zo dat er meer vermogen beschikbaar is, waardoor de Ninja 7 Hybrid meer concurreert met 700 cc motorfietsen.
Iets wat we overigens ook regelmatig terugzien in de autowereld, waar de combinatie van elektro- en verbrandingsmotor zorgt voor grotere vermogens, tegen een aangenaam verbruik.

De techniek

In tegenstelling tot auto’s, is er bij motorfietsen echter veel minder ruimte. Hierdoor is het een uitdaging om zowel de accu als de elektromotor kwijt te kunnen. Toch is het Kawasaki gelukt dit voor elkaar te krijgen. Onder het zadel is er ruimte gevonden voor de accu van 1.4 kWh, terwijl de elektromotor achter de verbrandingsmotor is geplaatst. Om het probleem van een eventuele secundaire aandrijving op de lossen, heeft Kawasaki ervoor gekozen de elektromotor direct aan te sluiten op de krukas.
Deze combinatie zorgt overigens voor een flinke vermogenswinst. Standaard biedt het 451 cc motorblok 59 pk, met elektroboost is dit tijdelijk 69 pk. Meer indrukwekkend is het koppel dat stijgt van 43.6 Nm naar 60.4 Nm, al vanaf 2.800 tpm!

Rijmodi

Kawasaki biedt met de 7 Hybrid eveneens drie rijmodi, waardoor het in basis een echte full hybrid is! Als bestuurder heb je de keuze tussen EV, Eco-Hybrid en Sport-Hybrid. In EV rijdt de Ninja volledig elektrisch, tot 60 kilometer per uur. Het bereik komt dan neer op 12 kilometer. Valt tegen? Denk er wel aan dat Kawasaki aangeeft dat deze modus vooral voor in de stad en dan met name in de milieuzones bedoeld is. Dan zijn die 60 kilometer per uur en 12 kilometer range meer dan voldoende. Het vermogen van 12 pk overigens ook, want direct beschikbaar. Dus je bent altijd wel als eerste weg bij het stoplicht. Bijzonder is wel dat de versnellingsbak ‘gewoon’ schakelt tot de vierde versnelling. Dit komt dus door die aansluiting op de krukas.

In Eco-Hybrid rijdt de Ninja 7 Hybrid vooral heel zuinig. Kawasaki claimt een verbruik van 1 op 27,3! Dit komt met name omdat de Kawasaki onder de 20 kilometer per uur volledig elektrisch rijdt. Daarna neemt de benzinemotor het over. Deze overgang is overigens naadloos en zelfs beter dan bij sommige automerken. Daarnaast is in deze modus ook het start-stop systeem actief. Schakelen gebeurd overigens automatisch. Opladen van de accu vindt plaats boven de 3.000 tpm.

Dan de leukste rijmodus, namelijk Eco-Sport. Schakelen moet nu met de flippers op de linker stuurhelft. Leuker is echter het extra vermogen dat vrijkomt bij volgas. Er zelfs een E-boost knop. Dan is er dus die bijna 20 Nm extra koppel, op ieder moment! Stoplichtsprintjes win je dus altijd, overal. Ook het uit accelereren bij bochten is een waar feestje. Wel oppassen, want tractiecontrole ontbreekt.

Ingewikkeld

Door al die knoppen en rijmodi is het rijden op de Ninja 7 Hybrid echter niet altijd even makkelijk. Wisselen kan eenvoudig met de knoppen op het stuur, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Eén van die voorwaarden is dat de knop twee seconden ingedrukt moet worden, bij gas dicht. Wisselen tussen EV en Hybrid, of andersom, kan dan weer enkel onder de 20 kilometer per uur. Een gevolg van de aansluiting op de krukas. Dan kun je ook nog eens wisselen tussen automatisch schakelen of met de flippers op het stuur. Zeker voor de motorrijder is dit flink wennen en ontbreekt soms de logica.

Toch is het zo dat het een interessante ontwikkeling is binnen de motormarkt. Volledig elektrische motoren slaan niet aan, terwijl de regelgeving wel steeds strenger wordt. Daarnaast is bekend dat de motorfiets markt qua techniek altijd achter loopt bij die van auto’s. Dus is de eerste poging van Kawasaki perfect? Nee, zeker niet. Is het echter leuk rijden? Reken maar!

Foto’s: Ula Serra, Felix Romero / Kawasaki.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *