Sommige mensen roemen het minimalisme van Tesla, terwijl anderen liever zien dat de Tesla meer op een traditionele auto leek. Voor die tweede groep is er nu een interessant artikel op de markt gekomen: een instrumentenpaneel voor het dashboard van een Tesla Model 3.

Vertrouwde tellers

Tesla wil minimalistische en futuristisch ogende auto’s bouwen. Een set klokken achter het stuur hoort hier niet bij. Zodoende is de bestuurder afhankelijk van het grote scherm op de middenconsole voor actuele rij-informatie. Helemaal uniek is Tesla hier overigens niet in: al in 1993 zat de snelheidsmeter van de Renault Twingo midden op het dashboard.

Tesla dashboard
Standaard zit er niks voor je bij de Tesla Model 3

Toch zijn er veel mensen die liever recht vooruit willen kijken om te zien hoe hard ze rijden. Een head-up display is daar de beste optie voor, maar een instrumentenpaneel achter het stuur is voor veel mensen vertrouwd. Tesla biedt dit echter niet aan. Gelukkig zijn er nu bedrijven die een instrumentenpaneel aanbieden voor een Tesla Model 3 – en dat ziet er helemaal niet verkeerd uit.

Veel mogelijkheden

Op verschillende plekken op het internet bieden verschillende fabrikanten instrumentenpanelen voor de Tesla Model 3 aan. De bekende aanbieder van Tesla accessoires Topfit biedt een unit aan, maar ook andere merken zijn verkrijgbaar. Ze zijn onder andere te koop bij Amazon.de via verschillende aanbieders. Dit betekent dat ze ook voor Nederlandse klanten te krijgen zijn.

Ronde instrumenten dashboard
Het instrumentenpaneel oogt haast klassiek maar wel in Tesla-stijl

Sommige instrumentenpanelen lijken vrij traditioneel met ronde tellers, die snelheid, toerental en status van de auto weer. In het midden wordt de versnelling en de dagteller getoond. Er zijn echter ook instrumentenpanelen die meer dan alleen actuele rij-informatie tonen. Deze hebben een groter scherm, dat ook verbonden is met Apple Carplay, zodat je bijvoorbeeld ook je navigatie van je telefoon kunt tonen.

Aansluiting

Het is indrukwekkend hoe beide instrumentenpanelen – gemaakt door derden – totaal niet opvallen in het interieur van de Tesla Model 3. De resolutie is dik in orde. Ook de interfaces zijn geheel in lijn met die van Tesla, waardoor het lijkt alsof de instrumentenpanelen er altijd al gezeten hebben.

Instrumentenpaneel Tesla dashboard
Een groter scherm met rij-informatie en Apple Carplay is ook mogelijk

Niet alleen snelheid wordt getoond, maar ook informatie over de gekozen versnelling en aantal gereden kilometers is zichtbaar. Daarnaast kan de bestuurder allerlei informatie direct oproepen, net als bij andere auto’s. Van de adaptive cruise control tot bandenspanning: alles is op te roepen, en dat gewoon via de knoppen op het stuur. Dit is aanzienlijk makkelijker dan via de menu’s van het standaard scherm van de Tesla Model 3.

Omdat de instrumentenpanelen niet via een direct kanaal worden aangeboden, is het lastig een prijs te geven voor de units. Wij vonden ze online voor enkele honderden Dollars. Helaas zijn de units niet plug-en-play: er zit wel wat werk in de installatie ervan. De panelen lijken CANBUS-informatie te onderscheppen vanaf de computer onder het dashboard. Het installeren is niet eenvoudig, vergelijkbaar met het installeren van een nieuw audiosysteem. Een voordeel is wel dat je geen gaten hoeft te maken in het dashboard om de tellers te monteren.

Ronde tellers in een Tesla
Het paneel valt helemaal niet uit de toon

Tesla werkt tegen

Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn: Tesla zelf moet niks van de after-market instrumentenpanelen weten. Updates van Tesla kunnen ervoor zorgen dat de instrumentenpanelen niet meer werken. De fabrikanten doen hun best om de verbinding via software-updates weer te herstellen, maar het blijft altijd een gok of het instrumentenpaneel bij het volgende ritje nog werkt.

Eigenlijk is dit vreemd: een auto die je koopt, is jouw bezit. Je zou er dan mee moeten kunnen doen wat jij wil. Bij Tesla is dit niet zo: Tesla houdt altijd het recht om aanpassingen aan jouw auto te doen, om daarmee door jou geïnstalleerde componenten nutteloos te maken. Sommigen suggereren dat je een Tesla nooit koopt, maar eigenlijk huurt, omdat Tesla altijd de auto onder zijn controle houdt. Dit zien we ondertussen ook bij andere fabrikanten.

Tesla instrumentencluster
Alle nodige informatie beschikbaar met de knoppen op het stuur

Tesla is echter van mening dat een instrumentenpaneel achter het stuur afleidt tijdens het rijden. Aangezien Tesla afgelopen jaren fel gestreden heeft tegen iedereen die aanpassingen maakte aan Tesla’s, blijft de installatie van een instrumentenpaneel in de Tesla Model 3 een gok. Voor wie een elektrische auto wil met een altijd werkend instrumentenpaneel is er gelukkig keuze genoeg bij de concurrentie.

1 REACTIE
Reageren

  1. Benny van Wijngaarden schreef:

    Wel gaaf om te zien! Ik heb er geen behoefte aan, het heeft mij verbaasd hoe snel ik gewend was aan de Model 3 indeling met slechts één scherm in het midden. Dat hij geen head-up display heeft vind ik wel jammer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *