Het moment is daar. Nadat de Sandero laatst helemaal vernieuwd is, is het nu ook tijd voor een Logan MCV-achtige verschijning om het stokje over te nemen. De Dacia Jogger is een ruime MPV gebaseerd op de Sandero. Maar, het is een hele andere en vooral veel groter auto geworden.

Nieuwe bekende

De Dacia Jogger is gebaseerd op de nieuwe Sandero. Maar, de auto bezit volledig ander proporties. Zo is de wielbasis een flinke 29 centimeter gegroeid en de volledige auto is zelfs 45 centimeter langer.

Daarnaast is de Jogger een soort lange neef van de Sandero Stepway, hij is namelijk een forse tien centimeter verder de hoogte in geschoten. Dat is interessant, want de Sandero Stepway heeft ook dakrails én staat precies even hoog op zijn poten.

Zoals we ondertussen al vijftien keer hebben benoemd, is de Dacia Jogger gebaseerd op de Sandero Stepway. Soms is dat niet te zien, bijvoorbeeld als men kijkt naar de proporties. Maar, de voorkant van de Jogger is 100% overgenomen van de Sandero Stepway, tot aan achter de voordeur is de auto identiek.

De voorkant van de Jogger is gelijk aan die van de Sandero Stepway
De voorkant van de Jogger is gelijk aan die van de Sandero Stepway
Het profiel van de Jogger is wel weer heel anders
Het profiel van de Jogger is wel weer heel anders

Foefjes en snufjes

In tegenstelling tot de ondertussen bejaarde Logan van vroeger heeft de Jogger gewoon een klep in plaats van twee deurtjes. Die klep is overigens bijna helemaal recht in relatie tot het dak, wat veel bagageruimte als gevolg heeft.

Met alle banken plat kom je uit op 1.819 liter, dat is aardig wat. Als je nog mensen mee moet nemen dan kan je ook alleen de achterste twee stoelen verwijderen. Dan kom je uit op 708 liter. Die twee extra stoelen achterin zijn trouwens optioneel, dus standaard is het een vijfzitter. Als je alle stoelen laat staan, dus alle zeven, kom je uit op 160 liter bagageruimte.

Andere opties zijn bijvoorbeeld klaptafeltjes voor de tweede rij en modulaire dakrails die je met een beetje knutselen kan omtoveren tot een ingebouwde dakdrager.

Een kekke klep in plaats van dubbele deurtjes
Een kekke klep in plaats van dubbele deurtjes

Uitvoeringen

Zoals we van Dacia gewend zijn, kan het zo gek als je het zelf wil maken. Maar, juist ook andersom. Ben je dus van lekker goedkoop, dan kan dat prima. Bij de goedkoopste versie krijg je weer stalen velgen en geen infotainmentscherm, daarnaast krijg je een ‘ouderwetse’ antenne.

Er zijn ook duurdere uitvoeringen, die komen natuurlijk wel met een scherm, een mooie moderne antenne en allerlei andere mooie dingen, zoals op de foto’s is te zien. De oranje auto is de Xtreme uitvoering, die is speciaal voor de introductie gemaakt.

De Dacia Jogger wordt voortbewogen door dezelfde 1.0 als de Sandero, maar hij krijgt negentien extra paarden toegekend, waardoor de Jogger het mag doen met 110 pk. Er komt ook een 100 pk sterke variant die op benzine én LPG loopt. Daarnaast komt er in medio 2023 een hybride op de markt.

De prijzen van de Dacia Jogger zijn nog niet bekend, maar duur zal hij niet worden, zeker niet voor een zevenzitter.

Het interieur van de Jogger is hetzelfde als dat van de Sandero
Het interieur van de Jogger is hetzelfde als dat van de Sandero
Twee optionele zetels maakt de Jogger een goedkope zevenzitter
Twee optionele zetels maakt de Jogger een goedkope zevenzitter

Maar waar is het nieuwe logo?

Zoals we al eerder hebben vermeld, komt het nieuwe logo van Dacia pas op nieuwe auto’s later volgend jaar. Het merk wacht op de introductie van een nieuw model, wat hoogstwaarschijnlijk de Bigster zal zijn. Vandaar dat alle logo’s achterop de Jogger stickers zijn, lekker goedkoop bij de omwisseling naar het nieuwe logo.

Nu kunnen we alleen nog maar hopen dat rijden in de Dacia Jogger ‘joggen’ genoemd mag worden, dan gaan we het namelijk wél doen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *