Op deze site mopperen we (ik voornamelijk) over de huidige koers van Ford. Kleine populaire modellen zijn geschrapt ten gunste van grote modellen. Zelfs Fords iconische paradepaard was niet veilig: tot groot verdriet van fans siert zijn beeltenis nu een elektrische crossover. Gelukkig is niet alles verloren, bewijst de krankzinnige Ford Mustang GT3.

Dit weekend tijdens Le Mans trok Ford het doek van de meest extreme Ford Mustang ooit: de GT3. Dit is meer dan een Ford Mustang op steroïden: deze racewagen is bedoeld om merken als Porsche en Ferrari te laten zien dat het race-hart in Amerika nog steeds venijnig klopt.

Argwanend

De nieuwste versie van de gewone Ford Mustang, modeljaar 2024, werd lauw ontvangen. De meeste fans vonden hem te weinig vernieuwend. De opgeplakte dubbele schermen op het dashboard werden direct verguisd. Dit was eerder een Mustang voor de gepensioneerde dan een sportwagen. Dus toen Ford aankondigde ermee te willen racen, was er vooral argwaan.

De Mustang deed immers al mee in NASCAR, in de Australische Supercar Series en bij Formula Drift, dus wat voor iets bijzonders kon het Amerikaanse merk nog maken? Nou, heel wat, zo blijkt nu. Samen met Multimatic en M-Sport werkte Ford Performance aan de meest gestoorde Ford Mustang tot nu toe: de GT3.

Ford Mustang GT3

Totaal verschillend

De Ford Mustang GT3 is gebaseerd op de meest sportieve uitvoering van de 2024 Mustang: de Dark Horse. Veel lijkt hij er echter niet op. De Coyote V8 motor is verder uitgeboord naar 5,4 liter. Het inlaatspruitstuk van carbon fiber en de leidingen met siliconen ga je in geen enkele andere Mustang terugvinden. De motor ligt lager en verder naar voren dan bij een gewone Mustang, onder een wirwar van stangen.

Een deel van die stangen geeft stijfheid aan de carrosserie. Andere zijn er voor de onafhankelijke voorwielophanging. Dit laatste is iets dat we nog nooit hebben gezien op een Ford Mustang. Om het in perspectief te zetten: tot 2015 hadden Ford Mustangs nog een starre achteras. Onafhankelijke wielophanging op de vooras van een Ford Mustang is als GPS op een postkoets.

Uitgeboorde Coyota V8

Een zelfde voor de Mustang onbekende set-up betreft de versnellingsbak. Deze bevindt zich namelijk niet onder de middenconsole zoals gewoonlijk, maar in de kofferbak. Een koppelbuis brengt het vermogen van de motor direct naar het differentieel. Deze configuratie, die we onder andere kennen van de nieuwe Corvette, zorgt voor een betere gewichtsverdeling.

Extreem

Ook het uiterlijk van de Ford Mustang GT3 is niet gelijk aan dat van een normale Mustang. Sowieso is de carrosserie helemaal van carbon fiber. Vijf enorme gaten aan weerszijden van de motorkap laten de hete lucht ontsnappen. Ondanks alle vernieuwingen is Ford niet zijn verleden vergeten. Kijk maar een naar de verbrede heupen met ronde luchtinlaten onder de c-stijl: dit is exact hoe het bij de Ford Mustang uit 1969 ook was.

Andere elementen zijn ronduit gestoord. Van de omgekeerde buitenspiegels tot de enorme spoiler die uit de achterruit steekt. Menig picknicktafel is er jaloers op. Dan hebben we de side pipes nog niet eens genoemd. Het lijkt alsof een stel kinderen zich heeft uitgeleefd op het ontwerp van de Ford Mustang Dark Horse, en het meest extreme ontwerp is gebouwd.

Vanaf 2024 zal de Mustang GT3 te zien zijn op circuits

Gewoon te koop

Dankzij de bijpassende kleurencombinatie van donkerblauw met gele, rode en paarse strepen en de naam FORD in enorme letters oogt de Ford Mustang GT3 als een uitvergroot Hotwheels-autootje (als dit model ooit komt, moet ik er eentje hebben overigens).

In 2024 gaan we de Ford Mustang GT3 ongetwijfeld terugzien op circuits overal ter wereld. Ford zelf heeft er al een paar ingeschreven voor de GTD Pro klasse en een Duits team wil ermee gaan racen in de WEC van de FIA. Want dat is het leuke: Ford houdt dit speeltje niet voor zichzelf. Iedereen die er eentje wil, mag een Ford Mustang GT3 kopen om ermee te racen.

Ondanks alle aandacht voor elektrificatie, crossovers en SUVs bewijst de Ford Mustang GT3 dat het merk zijn verleden niet vergeten is. De traditie van gestoorde raceversies van gewone auto’s zit diep in Fords DNA. De Ford Mustang GT3 herovert het hart van zelfs de meest teleurgestelde fan.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *