Vorig jaar werd de Lotus Eletre al geïntroduceerd op een aantal autobeurzen. Inmiddels komt de levering van deze volledig elektrische Hyper-SUV steeds dichterbij. De Eletre moet het nieuwe gezicht worden van Lotus. De Elise gaat al een tijdje mee en het is tijd voor iets nieuws. Wat heeft de van oorsprong Britse autofabrikant in petto voor de liefhebbers van snelle, elektrische SUV’s?

Specificaties en prijs

Laten we maar meteen beginnen met de krachttermen. De Eletre is verkrijgbaar is drie varianten, met een beginprijs vanaf € 98.690.

De standaard is uitgerust met twee elektromotoren die gezamenlijk 450 kW produceren. De actieradius (WLTP) is 600 km.

De Eletre S komt qua specificaties overeen met het standaard model. Deze variant is uitgerust met verbeterde audio en extra praktische functies, zoals Soft Door Close. De actieradius (WLTP) neemt alleen wel af naar 580 km, vermoedelijk vanwege het extra gewicht door de rijkere uitrusting.

De Eletre R is het neusje van de zalm, met een vermogen van 675 kW accelereert die binnen 3 seconden naar de 100 km/u. De actieradius (WLTP) is 500 km en de topsnelheid is 260 km/u.

Het platform deelt de Eletre met onder andere de Zeekr 03. Dit is een model van een andere dochteronderneming van Geely Automobile Holdings. Naast Lotus bezit Geely ook Volvo en dus Zeekr. Grote kans dus dat binnenkort ook Volvo verder bouwt op dit platform.

Een prototype van de Eletre op het circuit.

Accu

In 20 minuten tijd kan er 400 km actieradius bijgeladen worden. Het doorlopende achterlicht is de indicator voor het huidige accu niveau. Dit is handig als je thuis op de bank zit en benieuwd bent of je auto al is opgeladen. Een blik uit het raam geeft het antwoord.

Het achterlicht over de hele breedte van de auto. Dit is tevens de indicator van de accu status.

Moderne technologie

De Eletre is voorzien van de nieuwste technologie op het gebied van onder andere obstakel detectie. Het maakt gebruik van Lidar, camera’s en radartechnologie om naderende obstakels tot op millimeter niveau te detecteren. De combinatie van deze sensoren geeft een 360 graden dekking om de auto heen. Alle informatie van deze sensoren wordt verwerkt door een chipset voor autonome systemen, de zogenoemde Dual Orin-X. Deze chip kan tot wel 508 biljoen berekeningen per seconde uitvoeren! Deze technologie maakt de Eletre future proof op het gebied van autonoom te rijden.

Beursgang

Voor Lotus staat dit jaar mogelijk nog iets spectaculairs op de planning. Geely, de Chinese eigenaar van Lotus, wil het merk naar de beurs brengen. Volgens Quote gaat dat Geely geen windeieren leggen. De waarde van Lotus zal bij het toetreden op de beurs rond de 5,4 miljard dollar zijn. Ongeveer 10% van de aandelen worden verhandelbaar, de huidige eigenaren behouden de rest. De aandelen worden waarschijnlijk verhandelbaar op het Amerikaanse Nasdaq.

De Eletre in het grijs, met opvallend grote velgen en gele remklauwen.

Compromis of gewoon goed?

Op het eerste gezicht lijkt dit de ultieme SUV te zijn. Het is een combinatie van alles wat je zoekt in een moderne auto: rijk uitgerust, de nieuwste technologie, snel en sportief.

Daarnaast is er veel te kiezen bij de nieuwe Lotus Eletre. Naast de drie varianten is de auto naar wens samen te stellen via de dealer. De Eletre moet in de nabije toekomst het nieuwe gezicht worden van Lotus. Het eerste productiemodel moet eind van de zomer van de band rollen. Wij houden onze ogen open en hopen er binnenkort één te spotten op de openbare weg.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *