Cupra Born header

De productieversie van de Cupra Born is vandaag eindelijk onthuld. Het model dat in 2019 al te zien was als de EL-Born concept, heeft inmiddels enkele veranderingen ondergaan. Veruit de grootste verandering is dat er niet langer een ‘S’ van Seat op de motorkap pronkt, maar een tribal van Cupra.

Cupra Born zijkant en achterkant
Cupra Born

Born identity

Voor het nog jonge Spaanse merk is er met de Born een belangrijke stap gezet voor een eigen identiteit. Na de plug-in hybrides van de Leon en de Formentor, gaat Cupra nu volledig elektrisch. Cupra belooft echter dat de Born meer is dan een kopie van de Volkswagen ID.3. Zo ligt de auto ongeveer 1.5 tot 2 centimeter lager bij de grond voor een sportiever rijgedrag. Ook de banden zijn breder dan op de ID.3, met standaard 215mm en optionele 235mm aan breedte. Dit moet dus de sportieve EV worden van de VAG groep. Daar hoort uiteraard ook een sportieve motor bij. Wat dacht je van een motor met een maximaal toerental van 16.000 toeren per minuut?

e-Boost

Oké, wellicht spelen we een beetje vals, maar de Born heeft wel degelijk meer power gekregen dan de ID3. Laten we echter beginnen met de basisvariant met 150 pk en een 45 kWh accupakket. De aandrijflijn die ook te vinden is op de ID.3, verwerkt zijn kracht op de achterwielen. Het WLTP-bereik ligt dan op ongeveer 340 kilometer. Kijken we naar de snellere versies, dan heeft de volgende stap 204 pk en een 58 kWh accupakket. De Cupra Born komt ook in een speciale e-Boost variant. In combinatie met het 58 kWh pakket accelereert de 231 pk sterke Born van 0 naar 100 in 6.6 seconden.

Cupra Born velgen
20-inch velgen

Is het bereik belangrijker dan de 0-100-tijd? Dan is er ook nog de e-Boost variant met een 77 kWh accupakket. De Born komt dan weliswaar iets langzamer van zijn plaats, maar het bereik stijgt naar een theoretisch WLTP-bereik van 550 kilometer. Als er gebruik gemaakt wordt van een CCS snellaadaansluiting, dan kan de krachtigste Born van 10 naar 80% opgeladen worden in ongeveer 35 minuten.

Koper voor de koper

De Cupra Born laat ook qua design de agressiviteit van een hot hatch zien. Zo is de vriendelijke voorkant van de Volkswagen vervangen voor een agressieve sharknose. Ook de grill aan de onderzijde heeft de bekende V vorm van het Cupra logo erin zitten. Milieuvriendelijkheid uit zich niet alleen in de aandrijving, maar ook in het materiaalgebruik. Zo zijn de stoelen gemaakt van Seaqual, een materiaal dat 100% geproduceerd is van afval uit de oceaan. Dat de Cupra echter ook op andere punten mag opvallen, blijkt uit de kenmerkende koperen details. Zowel de grill als de 20 inch velgen hebben uitvoeringen met koperen details. Ook aan de binnenzijde zet deze trend zich voort met koper op de ventilatieroosters en het stuur.

Cupra Born interieur
Interieur Cupra Born

Veranderingen op het gebied van tech zijn er ook te vinden, in de vorm van een 12-inch multimediadisplay. De extra 2 inch aan display in vergelijking met de ID3, kan aangevuld worden met een bijzonder ‘Beats’-audiosysteem.

De Cupra Born komt voor het einde van het jaar nog naar Nederland. Dus als je er snel bij bent, kan er nog gebruik gemaakt worden van de 12% bijtelling op de eerste €40.000. De exacte kostprijs is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Cupra Born bovenaf
Binnenkort in Nederland
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *