De Citroën C5 Aircross vindt weg naar Europa

Citroën C5 Aircross

Na de presentatie vorig jaar in China heeft de Citroën C5 Aircross eindelijk zijn weg gevonden naar Europa. Met wat kleine aanpassingen voor de Europese markt zal de C5 Aircross vanaf januari 2019 in de Nederlandse showrooms staan.

Optisch identiek

Direct aan de buitenkant is de Europese C5 Aircross volledig identiek aan zijn Chinese broer. Het voornaamste verschil is dan ook te vinden achterin de wagen. Zo is de bagageruimte met bijna 100 liter toegenomen ten opzichte van de 482 liter die achterin de Chinese C5 Aircross te vinden is. Dit komt voornamelijk door het feit dat Chinezen erg veel waarde hechten aan beenruimte op de achterbank. Voor Europa is de C5 Aircross uitgerust met drie losse achterstoelen die individueel neer te klappen zijn. Ook is er de mogelijkheid het geheel met 15 centimeter naar voren te schuiven om zo het laadvermogen te vergroten tot 720 liter. Met alle stoelen neergeklapt zijn er totaal 1.630 liters te vullen.

Volledig te personaliseren

Zoals we gewend zijn van Citroën is er ook bij C5 Aircross meer om over na te denken dan welke uitvoering en in welke kleur. De Airbumps in de sideskirts en de inzetstukken in de voorbumper zijn uit te voeren in het zilver, wit of rood. Naast een volledig zwart dak kan er ook gekozen worden voor een panoramisch schuifdak. Voor de C5 Aircross zijn een zevental lakkleuren beschikbaar. Na het personaliseren van het exterieur ben je nog niet klaar. Ook voor het samenstellen van het interieur dient er nog gekozen te worden uit een vijftal ‘ambiances’.  Wat Citroën wel vast voor je heeft uitgezocht is hoe het instrumentarium eruit komt te zien. De tellers zijn bij de C5 Aircross netjes verwerkt in een 12,3-inch digitiaal scherm die wordt vergezeld door een 8 -inch scherm voor de infotainment.

Terug naar het verleden

Voor C5 Aircross heeft Citroën gebruikt gemaakt van het EMP2-platform die onder meer ook gebruikt is bij de Peugeot 3008 en 5008. Onderdeel zijnde van het Citroën Advanced Comfort programma is de C5 Aircross voorzien van Progressive Hydraulic Cushions. Deze dempers moeten het authentieke ‘zwevende’ gevoel van de ouder hydropneumatisch geveerde Citroëns terughalen. Ook onderdeel van dit programma zijn de Advanced Comfort Seats die het comfort naar een nog hoger niveau moeten tillen.

Beschikbare krachtbronnen

De Europese C5 Aircross zal in het begin beschikbaar komen met een tweetal benzine- en dieselmotoren. De benzinerijder kan kiezen uit de 1.2 PureTech 130 met 130 pk en een 180 pk sterke 1.6 PureTech 180 motor. Wie wil dieselen kan kiezen uit de 130 pk sterke 1.5 BlueHDi 130 of een 2.0 BlueHDi 180 met zoals de naam al doet vermoeden 180 pk. Betreft transmissie is er de optie uit een handgeschakelde zesbak of een achttrapsautomaat. Later dit jaar zal Citroën ook een Plug-in Hybrid bekendmaken die maar liefst 60 km volledig elektrisch moet gaan kunnen rijden.

De prijzen van de Europese Citroën C5 Aircross zullen in een later stadium bekend gemaakt worden.