Britse vlag

Ladies and gentleman, get ready. De British Car Club Day 2021 mag dan afgelopen zondag 28 november hebben plaats gevonden, maar voor je het weet is het weer zover. Wij gingen op bezoek bij het evenement voor de klassieke Engelse auto om te zien wat organisatoren Leo Dorjee en Jan van Asperen voor ons in petto hebben. Dus spoel de Spitfire goed schoon en trek de Tartan trui maar alvast aan, ’The British are Back’.

De British Car Club Day 2021 staat volledig in het teken van de Britse auto-industrie. Het evenement is bedacht om autoclubs groot en klein een evenement te geven om samen te komen maar ook om diverse onderdelen en memorabilia te (ver)kopen. In een ruimte vol met tafeltjes heeft iedere stand zijn eigen specialiteit, van Lotus lampen tot Rover raamslingers. Mocht je een onderdeel missen op jouw (semi)klassieke Britse auto, dan is de kans groot dat je het hier gaat vinden.

Spaakwiel en andere onderdelen
Voor ieder wat wils

Sfeervol gebeuren

De sfeer zit er goed in wanneer wij binnen stappen in Expo Houten. Ondanks de corona maatregelen is de zaal goed gevuld met de diverse clubs. Ons hart gaat sneller kloppen wanneer de eerste Britse sportauto is te zien, een TVR Tuscan, ‘die zie je niet vaak meer’. Deze uitspraak zal ons nog vaak te binnen schieten vandaag. De sportieve en erg zeldzame vierwielaangedreven Jensen Interceptor is onder andere aanwezig, maar ook een bescheiden Austin Maxi en Rover 75 estate weten de hal op te vrolijken.

Jensen Interceptor
Jensen Interceptor

Voor de leden van de diverse clubs is het de perfecte plek om het laatste puzzelstukje te vinden voor hun gerestaureerde klassiekers. Een aandrijfriem, een toeter, of zelfs een complete spaakwiel zijn hier goed te vinden. Echter, is er ook genoeg te koop voor de autofanaat met een Brits vlaggetje op zijn Union winterjack. Zo is er een stand met theedoeken waarop een plaatje van je favoriete Britse auto op staat. Maar ook modelauto’s en boeken zijn hier goed vertegenwoordigd. Nadat alle Britse bijzonderheden goed zijn bekeken, spraken wij met organisatoren Leo Dorjee en Jan van Asperen over het evenement.

Interview

Wat kan een persoon verwachten van de British Car Club Day?

“Een dag van 18 autoclubs, volgend jaar waarschijnlijk 19, waarin er in 2019 voor corona ongeveer 2500-3000 mensen langs komen. Vandaag zal dit getal rond de 1500 mensen liggen waarin de rode draad de club is, clubleden kunnen elkaar hier ontmoeten in een gezellige sfeer” zegt de heer Dorjee. “Voor de echte sleutelaars een groot aanbod aan onderdelen nieuw en gebruikt die door clubleden wordt aangedragen.”

In hoeverre vormen de verschillende clubs samen één geheel op dit evenement?

“Het Engelse verhaal”, verteld de heer van Asperen. “Het zijn allemaal Britse merken dus Alfa Romeo of Ferrari zul je hier niet vinden.”

Britse vlag met onderdelen
Brits bezit

Hoe is de British Car Club Day ontstaan?

In basis zijn het allemaal oude merken en dat betekent deze clubs allemaal te maken hebben met een zekere mate van vergrijzing in de club. Dat betekend dat de activiteiten die een club op zichzelf wil doen een beetje marginaal aan het worden is. Dat hebben wij opgepakt en we hebben gezegd samen sterk, samen groot, en daar is deze beurs uitgekomen.”Jan voegt hier nog aan toe; “Maar dat grijze valt bij ons nog wel mee!”

Hoe wordt de volgende generatie aangespoord om de British car club voort te zetten?

“Dit jaar is dat niet zo, maar andere jaren hebben wij bijvoorbeeld een racesimulator staan. In verband met corona beperkingen kon dat dit jaar niet doorgaan.” Het probleem houdt echter niet op door verschillende activiteiten te organiseren voor jongeren, zo blijkt. “Het is een moeilijk iets om deze mensen te bereiken omdat veel auto’s die hier staan toch wel 25 tot 50 duizend euro kosten. Dat is een drempel”. Maar zo zijn er ook rallies en andere activiteiten die het voor jongeren interessant maken.

Keep calm and carry on


Het interview maakt duidelijk dat de Britse klassieker het moeilijk heeft, maar zich zeker niet gewonnen geeft. De Britse mentaliteit van “keep calm and carry on” zit even diep in de liefhebbers als in de auto’s. Met het geluid uit de doedelzak van de kiltdragende muzikant gonzend door de ruimte, en de diverse Britse klassiekers inmiddels achter ons verlaten wij de Expo in Houten. Het spreekt boekdelen dat de eerste auto die wij vervolgens zien op de parkeerplaats een minstens even bijzondere Lotus Esprit Turbo is. Dat het buiten regent zijn de clubleden en hun auto’s immers wel gewend.

Lotus Esprit Turbo en een Rover 600
Lotus Esprit Turbo en Rover 600
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *