De Suzuki e Vitara is het eerste volledig elektrische model van Suzuki, en dat is meteen een mijlpaal. Niet omdat Suzuki per se de EV-markt wil domineren, maar omdat dit precies het soort auto is waarmee het merk kan laten zien waar het altijd al goed in was: betaalbaarheid, betrouwbaarheid en verrassend veel rijplezier. De vraag is alleen: maakt hij dat allemaal waar? Om dat uit te vinden reden we door de Belgische Voerstreek.

Sterke puntenZwakke punten
+ Zitpositie– Enorm vingerafdruk gevoelig interieur
+ Veel auto voor weinig– Infotainment met trage verversingsnelheid
+ écht slimme veiligheidssystemen–  grote C-stijl en kleine achterruit

Door de Voerstreek, mét chocoladeverleidingen

De e Vitara voelt als een Suzuki die al jaren elektrisch had moeten zijn. Zo, daar heb je de rijtest in een notendop. Mocht je de volledige, niet-chocolade-gefixeerde rijtest willen lezen, dan verwijs ik je graag door naar evupdate.nl, waar die voor je klaarstaat. Het ontwerp is vertrouwd, toegankelijk en recht voor z’n raap, alsof je een doosje chocolade opent en meteen weet dat het goed zit. De auto oogt herkenbaar, rijdt volwassen en doet nergens alsof hij iets wil zijn wat hij niet is. Het is de klassieke Vitara-formule, maar dan met een stekker.

Tijdens het evenement, georganiseerd in samenwerking met Suzuki Nederland en Suzuki België, rijden we met het kleine autootje door de Voerstreek, in het noordoosten van België. Waar mij verteld werd dat er praktisch langs de hele route een chocolatier te vinden is. Onserieus en chocoladeliefhebbend als ik ben, brak ik mijn testrit af om een grote chocoladeteddybeer te scoren. Het winkeltje heet Didier Smeets, mocht je dat interessant vinden. De rest van de proefrit heb ik gedaan met een alsmaar sterker wordende chocoladgeur in de auto. Maar dat is geen klacht, zoals u begrijpt.

Twee accupakketten en onverwacht veel ruimte

Onderhuids begint het met twee accugroottes: een 48 kWh-pakket met een WLTP-bereik van 344 kilometer en een groter 61 kWh-pakket dat tot 426 kilometer haalt. Het vermogen ligt tussen 144 en 184 pk, goed voor 0–100 km/u in 7,4 tot 9,6 seconden. De e Vitara mag tot 750 kilo trekken.

Maar dat is niet alles. Officieel meet de bagageruimte 238 liter, maar dankzij de 16 centimeter verschuifbare achterbank groeit dat naar 310 liter. Met de rugleuning plat ontstaat 510 liter, plus nog eens 80 liter onder de vloer. In totaal kom je op 590 liter bruikbare ruimte: ruim genoeg voor bagage, verhuisprojecten of een serieuze chocolade-aanval.

Laden met 11 kW AC duurt rond de zes uur. Snelladen van 15 naar 70 procent in een half uur is niet de snelste in zijn klasse. Suzuki compenseert dat op z’n Suzuki’s, met extreem veel standaarduitrusting: accuverwarming, alle veiligheidsfuncties en degelijke batterijkoeling. Zoals we gewend zijn van het merk, is “standaard” niet bepaald kaal te noemen.

Toyota-techniek met Suzuki-karakter

De Suzuki e Vitara deelt zijn technische basis met de Toyota Urban Cruiser. Dat betekent een fundament dat gebouwd voelt voor 400.000 zorgeloze kilometers. Er is niets exotisch of experimenteels aan de aandrijflijn: gewoon robuuste Japanse techniek, precies wat je wilt in een compacte EV die vooral betrouwbaar moet zijn.

Combineer dat met Suzuki’s nieuwe tien jaar garantie. Die geldt voor alle auto’s, motorfietsen én buitenboordmotoren. Zelfs als je er een tweedehands koopt, verlengt Suzuki — onder voorwaarden — jaarlijks je garantie. De e Vitara voelt niet alleen degelijk, maar ook geruststellend. Alsof iemand je een chocolaatje met zeezoutkaramel aanbiedt en zegt: “Rustig, het komt goed.”

Zitpositie als een SUV, afwerking als een piano

Binnenin zit je hoog en overzichtelijk. Het interieur is degelijk, logisch ingedeeld en voorzien van prima materialen. De stoelen zitten lekker en alle knoppen zitten, zoals het hoort, binnen handbereik. Alleen de pianolak is een misser: die verzamelt vingerafdrukken alsof kinderen ontkennen dat ze net chocolade hebben gegeten. Het panoramadak en de grote ramen zorgen voor veel lichtinval, maar het zicht naar achteren is beperkt door de forse C-stijl. Gelukkig werken de hulpsystemen voorbeeldig en vooral subtiel.

Zoveel leuker dan verwacht

De rit door de Voerstreek laat meteen zien wat de e Vitara goed doet. Het landschap golft als een groene zee, de bochten zijn speels en uitnodigend, en elke dorpstoren lijkt een verborgen atelier van Didier Smeets. Toch slagen we erin ons op de auto te concentreren, al moet ik toegeven dat de combinatie pralines + EV-test afleidend werkt. Zeker met de heerlijk ruikende chocoladeteddybeer naast me.

Dit is het moment waarop Suzuki laat zien waarom deze auto écht verrast. De e Vitara rijdt namelijk oprecht leuk. Het chassis is communicatief, het stuurgevoel voelt springlevend en de auto reageert direct zonder nerveus te worden. En dit is meteen hét moment voor de vergelijking die jij niet verwachtte — wij ook niet overigens. Dus met volle overtuiging:

Als je mij, als liefhebber van compacte stuurmansauto’s, voor de keuze zou zetten tussen een benzine Mini Cooper JCW en deze elektrische Suzuki e Vitara, dan zou ik niet meer bij een tankstation staan. De Mini is nog altijd scherper, brutaler en natuurlijk sneller, maar de e Vitara heeft iets ontwapenends. Iets lichtvoetigs. Waar de Mini als een boze hooligan praktisch zelfstandig over het asfalt dondert, biedt de Suzuki werkelijk rijplezier. Iets wat je niet ziet aankomen, maar wel precies goed aanvoelt. Het is dezelfde verrassing als die ene praline waarvan je dacht dat ’ie matig zou zijn, maar waarvan je stiekem nog drie extra haalt.

Het is de hogere zit van de Suzuki die daar voornamelijk verantwoordelijk voor is. Daardoor is er meer rol in de carrosserie, en we weten allemaal dat dat gewoon ontzettend leuk rijdt. Zelfs de minder krachtige “instapversie” met 144 pk biedt genoeg plezier. Nu is dit een auto die men niet gaat kopen voor rijplezier — laten we wel zijn. Het had dus helemaal geen entertainend autootje hoeven zijn. Daardoor wordt het alleen maar meer gewaardeerd.

One-pedal-driving top, infotainment traag

One-pedal-driving is uitstekend uitgevoerd: soepel, voorspelbaar en ideaal voor stadsgebruik. Via een knop op het middenconsole kun je het uitschakelen, waarom je dat zou doen weten we niet. Gewoon aan laten staan — dat rijdt het fijnst, vinden we.

Het infotainment daarentegen reageert soms alsof het een espresso nodig heeft. De vertragingen in het scherm vallen erg op. Daarnaast moet je veel door het systeem scrollen om bijvoorbeeld Bluetooth aan te zetten of snelheidswaarschuwingen uit te schakelen. Android Auto en Apple CarPlay lossen dat grotendeels op en zorgen voor dat extra beetje pep in het systeem.

Het is echter onvermijdelijk dat je Suzuki’s eigen software moet gebruiken, bijvoorbeeld om je stoel- of stuurverwarming aan te zetten. Dat zijn de momenten waarop je dus snel genoeg de vertragingen tegenkomt.

Geruststellend subtiel

De veiligheidsassistenten zijn verrassend subtiel. Geen rukken aan het stuur, geen hysterische waarschuwingen, geen onnodige paniekreacties. Alles werkt vloeiend, rustig en precies zoals het hoort. Hier zijn het daadwerkelijk veiligheidssystemen zoals die bedoeld zijn. Geen autonoom rijdende computer. Zo kan het dus ook. En zou je het ons vragen, dan hoort het ook gewoon op deze manier.

AllGrip-e: maar tien pk extra

De vierwielaangedreven versie levert maar tien pk extra. Voor € 1.700 zou je kunnen zeggen dat dat een slechte deal is. Het probleem met pk is dat het maar het halve verhaal vertelt.

Belangrijker: het koppel stijgt onnoemelijk veel, van 193 naar 307 Nm. Dat voel je direct. De auto trekt krachtiger en gaat van “vlug genoeg” naar “serieus rap”. De actieradius zakt wel iets: van 426 naar 395 kilometer. Als je het ons vraagt is dat een kleine prijs voor zo’n fijne upgrade.

Troef van Suzuki

Waar Suzuki écht op wint, is waarde. De e Vitara met 61 kWh kost € 35.295, wat neerkomt op € 579 per kWh. Dat is goedkoper dan de Renault 4 en de Škoda Elroq, en zelfs de Volvo EX30 komt niet in de buurt als je de standaarduitrusting meerekent. Suzuki speelt hier op Champions League-niveau met een budget dat voor anderen Europa League zou zijn.

Conclusie: de Suzuki e Vitara kleine, grote klapper

De Suzuki e Vitara is een bijzonder overtuigende elektrische debutant. Hij rijdt leuker dan je verwacht, voelt degelijker aan, biedt meer uitrusting dan zijn prijs doet vermoeden en is verrassend betaalbaar. De minpunten — het infotainment en het beperkte zicht achter — zijn niet groot genoeg om die ervaring echt te verstoren.

Suzuki heeft het EV-ijs niet zomaar gebroken, maar er een flink gat in gehakt. De e Vitara voelt logisch, eerlijk, degelijk en speels. Een Suzuki zoals Suzuki hoort te zijn, maar dan volledig elektrisch.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *