Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce. Of moeten we zeggen Milano? Want zo heette deze knappe Italiaan toen hij gepresenteerd werd. Naar de stad die de bakermat van dit merk is, en volgens Alfa Romeo de plek waar hun ambitieuze toekomstvisie tot leven komt. ‘Hier plaveit Alfa Romeo de weg naar een nieuwe interpretatie van sportief rijden in de 21e eeuw,’ parafraseren we alfaromeo.nl. Het Italiaanse ministerie van Economische Ontwikkeling dacht hier echter anders over en verbood Alfa Romeo de naam Milano te gebruiken. De auto is namelijk helemaal niet in Milaan geproduceerd, en zelfs niet in Italië. Dit zou misleidend zijn voor consumenten. Entree Alfa Romeo Junior. Maakt dit nu uit? Weinig, maar het geeft wel een onbedoeld inkijkje. Tevens laat het zien hoe slaperig het er schijnbaar in Italië aan toe gaat: de betreffende minister trekt pas na de presentatie van hét nieuwe model van een van de beroemdste Italiaanse merken een rode kaart. Wel een klein imagosmetje voor Alfa Romeo.

Voordelen Nadelen

Serieus sportieve auto

Onderscheidende looks

Typisch Italiaans interieur

Wel heel erg stug

Bediening instrumenten onzichtbaar in het donker

Actieradius in de praktijk

Facelift

Een grotere imagobreuk, waarbij Alfa Romeo zélf achter het roer zat, zien we in het ontwerp. We pakken de olifant in de kamer direct bij de slurf: het nummerbord zit weer in het midden! Dat is natuurlijk een heel bewuste daad geweest van de ontwerpafdeling van Alfa. Hiermee geeft Alfa Romeo wel één van de grootste en meest onderscheidende kenmerken van de laatste decennia zomaar weg! Zelfs mensen die nauwelijks van auto’s houden kennen dat ene merk met het nummerbord op die gekke plek. Weg briljante gratis marketing, wij vinden het zonde.

Kwispelen

Alle ophef daargelaten, Alfa Romeo heeft een heel smakelijke auto neergezet. Het design straalt kracht en snelheid uit. De neus heeft een boze uitstraling, zonder te hoeven grijpen naar booskijkers of extra spoilers. Gewoon breed agressief, waar het genre auto, de snelle hatchback, om vraagt. Stoere velgen, sierlijke lijn en een sierlijke hoge kont. De achterlichten lijken met hun aflopende streepvorm haast een huwelijk tussen de laatste generatie 33 en de huidige KIA EV6. Mooi dik. De Junior straalt energie uit: geparkeerd staat ie kwispelend te wachten om weer te mogen spelen.

Op de tast

Binnenin is duidelijk dat deze auto ook bedoeld is om mee te spelen. De harde kuipstoelen zijn goed gevormd, voor slanke mensen moet wel gezegd worden. In de dynamische modus doen de lendensteunen hun werk. Verder heeft de Junior een klassieke cockpit, zonder head-up display, op basis van twee tellers. Alles oogt zeer verzorgd, veel is bekleed met een suede-achtig materiaal, Italiaans. Helaas moeten we zeggen dat, bij bekloppen van panelen of de stoelen, toch een plastic-gevoel overheerst. De bediening werkt met scherm én knoppen. Alles is vindbaar, uiteindelijk, maar niet enorm intuïtief ingericht. Aardig detail is dat het sportieve DNA van Alfa Romeo is terug te vinden in de rijmodi: Dynamic, Normal, en Advanced efficiency, D-N-A. Bij het wisselen verandert ook subtiel de kleur van punten in het interieur. Dynamic modus is uiteraard rood. We moeten echter wel één misser bespreken: de knoppen onder het scherm zijn in het donker, als de Junior ook het dimlicht aanheeft, niet verlicht. Die knopjes hebben wel een ‘engaged’-lichtje, maar dan niet in de vorm van het bijhorende icoontje. De chauffeur moet dus echt tastend op zoek naar de ontwaseming, tussen alle andere knopjes. Zeer ondoordacht.

Twin spark anno 2024

Alfa Romeo heeft racing pedigree, dat weten we allemaal. Al in de jaren 1960 paste Alfa Romeo Twin Spark techniek toe op de competitiemodellen. Bij een Twin Spark verbrandingsmotor heeft elke cilinder twee bougies, die zorgen zo voor een betere verbranding, en snellere en efficiëntere motoren. Ook Porsche gebruikte deze techniek. Nu zijn we 60 jaren verder. Zelfs in de normale modus vliegt de Alfa Romeo over de weg. In de dynamische modus is er bijna geen houden meer aan, en word je als bestuurder wel aan het werk gezet. Deze auto wil wel, met z’n goed voelbare 281 pk’s. En deze stille elektrische pk’s worden gecompenseerd door een sportief broem-geluidje, bij gebrek aan toerental oplopend met de snelheid. Acquired taste…

Op de weg

De Junior Elettrica Veloce communiceert krachtig. Met andere woorden, je kunt van elke straatklinker voelen waar deze begint en ophoudt. Voor de rijbeleving is dat positief, het comfort levert wel wat in. Maar laten we eerlijk zijn, mensen die comfort heel hoog hebben zitten zullen niet aan een Junior Veloce beginnen. Als pittig autootje rijdt de Alfa best verfijnd: het sturen is heel direct, het onderstel geeft alles meteen door. Zo goed uitgevoerd dat je haast zou vergeten dat het een voorwielaandrijver is, terwijl Alfa net als BMW jarenlang de kracht uit principe naar de achterwielen stuurde.

Verdampte radius

Alfa Romeo heeft de Junior Veloce als gezegd veel pk’s gegeven, 281 pk. Een accupakket van netto 51 kWh staat garant voor al deze kracht. Hiervoor heeft Alfa Romeo de elektromotor blijkbaar met een magisch foefje als de Twin Sparks van vroeger uitgerust. Dat heeft ook een prijs. Na een rit met de Junior van 185 km waar we 1 uur en 59 minuten over deden (precies de routeplanner) heeft de Junior 70 km radius over, 17,5 kWh/100. We startten deze rit met een geschatte 334 km radius. Tijdens de rit is er dus 80 km actieradius verdampt. Wij ervaren dit toch als best veel verdwenen radius. Dit maakt dat pakweg 200 km rijden met de Junior Veloce altijd om een ‘laadpaal-awareness’ vraagt. Daar moet je maar net zin in hebben.

Dit laden doet de Junior Veloce Elettrica van 20% naar 80% in 3 uur en 14 minuten, met 11 kW AC max laadvermogen. Bij de snellader komt de Junior in 31 minuten weer tot de 80% met max 100 kW. Prima cijfers, maar zeker niet spectaculair. Bij zo’n gulzig model had Alfa Romeo wel mogen spieken bij merken die flink boven de 100 kW komen.

Conclusie

De Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce is geen doorsnee hatchback. Plaats ‘m in het spectrum van de laatst door ons geteste Mini Aceman JCW: een snelle auto voor op de linkerbaan. Dan is ie met €46.000,- wel interessanter. Maar voor dat geld kun je veel andere EV’s uitzoeken. Toch denken we dat Alfa Romeo voor de eigen doelgroep in de roos heeft geschoten: wat de minister ook zegt, dit is een écht Italiaanse hot hatch.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *