We moeten eerlijk zijn: de Renault Rafale is een stijlvolle auto. Vooral in deze kleur. Renault is sowieso goed bezig met eigenlijk alle auto’s. De retrobrigade wordt hopelijk binnenkort uitgebreid met de Twingo en alle grotere modellen volgen een appetijtelijke styling met elegantie lijnen mooie hoeken. Fijn, vinden we dat. Maar, zijn die grote Renaults meer dan alleen mooi?

Sterke puntenZwakke punten
+ Looks– Aandrijflijn
+ Ruimte– Rijhulpsystemen
+ Dak– Hoofdruimte achterin

Wat is de Renault Rafale?

Kennen we het concept ‘Coupé SUV’ nog? Renault in elk geval wel. Verbazingwekkend veel merken, overigens. Renault deed voor het eerst mee aan deze trend met de Arkana, een coupé gebaseerd op de Captur met het interieur van de, u raadt het al, Captur. Tenzij je in Rusland woont, dan is het een Dacia Duster. De Arkana liep als een trein, iedereen kocht hem. Nu is het aan de Rafale om het stokje over te nemen. Hij is een stuk mooier, maar we zien hem nog niet zo heel veel rijden. Misschien heeft dat te maken dat Renault tegenwoordig vooral concurreert met… zichzelf. Zo is hij bijna even groot als de Renaults Symbioz, Qashqai en Eclipse Cross.

De looks zijn natuurlijk waanzinnig. Ja, er gebeurt wel een beetje veel, maar dat neemt niet per se af van het geheel. De styling is wel heftig, dus. De voorkant toont trots een integrerende grill met het nieuwe Renault Logo. De grote velgen misstaan niet en de achterkant is ronduit elegant te noemen. Ook vanbinnen zit het met deze Atelier Alpine uitvoering zeer snor. Het scherm valt mooi in het dashboard en de stoelen en banken zijn mooi vormgegeven.

Wij reden in een Renault Rafale met een hilarisch lange naam. Volledig heet hij de Renault Rafale 1.2 E-Tech 4×4 plug-in hybrid 300 Atelier Alpine. We beginnen even met de aandrijflijn. Hij is dus 4×4, wat erg fijn is in de bochten en voor het geval je ooit moet parkeren op een weiland tijdens bijvoorbeeld een kofferbakverkoop of een landbouwdag. De 1.2 is, zoals eerder benoemd, eigenlijk net een beetje te karig voor dit formaat auto. Hij moet hard werken om echt iets te bereiken. Het E-Tech gedeelte voegt 150 elektrische PHEV-pk’s toe aan de 150pk uit de 1.2 driecilinder. Totaal dus 300pk. U begrijpt dat dat vraagt om zwoegen als we dit getal combineren met een 1.2 motor. De aandrijflijn voelt ook net een beetje ongemakkelijk en schokkerig aan, alsof hij nooit helemaal zeker weet wat ‘ie nou moet doen. De Atelier Alpine uitvoering is overigens de duurste van het stel. Grappig, overigens. De 200pk versie, een normale hybride, kan 5km/u sneller qua topsnelheid.

Hoe rijdt de Renault Rafale?

Hij rijdt prima. De Rafale ligt strak op de weg en veert sportief maar niet vervelend strak. Zoals we net al benoemde is de aandrijflijn van de Rafale (de 1.2 PHEV) niet altijd even geschikt voor het formaat auto, maar ook hiermee valt te leven. Het enige wat ons opviel in negatieve zin als we kijken naar de rijeigenschappen van de Renault Rafele, is het feit dat de veiligheidssystemen soms een beetje vreemd reageren. Het lijkt alsof de systemen soms niet helemaal opletten of soms een lijntje missen. Dat is niet het eind van de wereld, maar wij zouden het uitzetten.

Verder is hij volwassen en goed doorontwikkeld zoals de Renault de laatste tijd steeds vaker laat zien. Je hoeft niet te wachten tot eden later model, je kan nu alvast naar de dealer rennen en er eentje samenstellen. Er is nagedacht over de auto en dat vind je, na de twee kleine minpuntjes, terug in de rijervaring.

Het dak-dilemma

Natuurlijk, wij vinden de vorm van de meeste coupés ook erg mooi. Elegante aflopende daklijnen zijn iets waar elke autofanaat al vanaf kinds af aan droomt. Maar, we moeten misschien als mensheid even nadenken of we nou een praktische SUV willen of een coupé. Tenzij je niks om praktischheid heeft, natuurlijk. Dan zou ik dit stukje even overslaan.

De aflopende daklijn is ook op de Rafale een succes qua looks. Het is helemaal geweldig dat er een giga panoramadak in te bestellen is die niet open of dicht kan, maar waarvan je wel de opaciteit van het dak kan veranderen. Van doorzichtig glas naar ondoorzichtig glas. Wij begrijpen niet hoe het werkt, maar we vinden het wel cool.

Maar dan. Als je achterin wil zitten in de Renault Rafale zul je als eerste merken dat, als je een volwassene bent van langer dan 1.85, je met je hoofd heel dichtbij het dak zit. Dat is de prijs die je moet betalen voor je stijlvolle daklijn. Nog vervelender aangezien de overige ruimte achterin, bijvoorbeeld de beenruimte, echt ruim voldoende is. Verbazingwekkend veel, eigenlijk.

Conclusie rijtest Renault Rafale

De Renault Rafale is typisch zo’n auto die je met je ogen koopt. Het design klopt gewoon: een uitgesproken neus, fraai lijnenspel en een interieur waar je wél in gezien wilt worden. Renault heeft het qua styling de laatste jaren écht goed voor elkaar, en de Rafale bevestigt dat nog eens.

Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De 1.2 PHEV aandrijflijn is krachtig op papier, maar voelt in de praktijk wat onhandig en zoekend. Daarbij zijn de rijhulpsystemen niet altijd even betrouwbaar en moeten langere passagiers achterin hun hoofd intrekken. Maar eerlijk is eerlijk: de Rafale rijdt volwassen, biedt veel ruimte en scoort pluspunten met dat unieke panoramadak en de algehele afwerking. Hij voelt fris, modern en net even specialer dan zijn concurrenten – al is het soms meer flair dan pure finesse.

De Renault Rafale is verkrijgbaar vanaf 49.290,- euro (in België vanaf 44.650,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 62.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *