
Toyota heeft een elektrische lijn, genaamd Beyond Zero (bZ). Dit zijn alle elektrische modellen zonder lokale emissie uitstoot. In Nederland is momenteel alleen de bZ4X te bestellen. Deze elektrische SUV krijgt er nu een familielid bij in de vorm van een sedan. Uit de samenwerking tussen Toyota en GAC is de bZ7 ontstaan.
Toyota bZ7
Op het eerste oog lijkt het een Chinese sedan, zeker aan de voorkant. Aan de zijkant zie je dat Toyota zich duidelijk met het design heeft bemoeid. De lijnen op het plaatwerk geeft de auto meer body en het oogt het een stuk luxer dan de voorkant doet vermoeden. De aflopende daklijn en de lijnen aan de achterkant komen mooi uit bij de ‘ducktail spoiler’. De bZ7 staat op 21 inch velgen, best wel groot voor een sedan. De lidar op het dak is opvallend. We kennen dit fenomeen van onder andere de Nio ET5 en Volvo EX90, maar nog niet van Toyota.

De Toyota bZ7 heeft een totale lengte van 5,1 meter en een wielbasis van ruim 3 meter. Mede door het batterijpakket heeft de auto behoorlijk overgewicht. Het leeggewicht bedraagt maar liefst 2.275 kg, iets met autobesitas? Het maximale vermogen van de bZ7 is 207 kW (278 pk) en de topsnelheid is 180 km/h. Specificaties van de actieradius en de batterijcapaciteit zijn nog niet bekend gemaakt.
Auto of telefoon?
Door de nieuwe samenwerking van GAC-Toyota met onder andere Huawei en Xiaomi wordt de bZ7 uitgerust met allerlei technische snufjes. Door het ‘Human, Car, Home’ ecosysteem van Xiaomi kun je telefoons en andere slimme persoonlijke apparaten verbinden met de auto. Hiermee kun je altijd in een auto stappen met een prettige temperatuur, de navigatie alvast instellen en jouw favoriete muziek klaarzetten voor de volgende rit.


In de cockpit zelf vind je een scherm voor de bediening van het infotainment en andere zaken in en rondom de auto. Het ziet eruit alsof ze dit zijn vergeten en later nog een tablet op het dashboard hebben geplakt. Nu is dit bij alle Toyota’s wel het geval. Echt integreren in het dashboard zit er voorlopig niet in. Je kunt meerdere mobiele telefoons draadloos opladen op het middenconsole. Verder ziet het interieur er op het eerste gezicht strak en luxe uit, zonder overbodige gadgets. Of en wanneer de Toyota bZ7 naar Nederland komt is nog onbekend. Voorlopig moeten wij het doen met de Toyota bZ4X.
