Een Volkswagen ID.3 op de weg

531 kilometer. Dat is de afstand vanaf de Volkswagen fabriek in Zwickau, naar het Zwitserse Schaffhausen. De afstand werd afgelegd door Felix Egolf (die naam is geen grap). Een expert op het gebied van zuinig rijden. 

Hij legde de afstand af in de nieuwe Volkswagen ID.3. Hij wilde achterhalen hoeveel invloed je kunt uitoefenen op de actieradius van een elektrische auto.

Best veel, bleek na 531 kilometer. De ID.3 heeft de volledige afstand afgelegd op één acculading. En dat is bijzonder, want de officiële actieradius van de gebruikte ID.3 ligt op 420 kilometer (58 kWh).

Invloed op de actieradius

De opgegeven actieradius gaat uit van een auto waar alleen een bestuurder in zit. Dus geen passagiers en ook geen bagage. Felix zat echter niet alleen in de auto. Hij nam ook een cameraman met zware apparatuur mee tijdens de rit. 

Felix bespaarde onder andere energie bij rotondes. Wanneer hij een rotonde naderde, zette hij de auto in neutral. In die stand remt de ID.3 op de motor, waardoor de accu’s opgeladen worden. 

De rit ging door heuvelachtige gebieden. Het extra stroomverbruik tijdens het omhoog rijden, werd deels goed gemaakt tijdens de dalingen.

Niet de eerste keer voor Felix Egolf

De gepensioneerde piloot gaat door het leven als hypermiler. Hij maakt er een sport van om de actieradius zoveel mogelijk op te rekken. Zijn test met de ID.3 is niet de eerste.

In 2014 reed hij al eens 830 kilometer met een Mitsubishi Outlander PHEV. Uiteraard zonder te tanken of bij te laden. Datzelfde kunstje deed hij in 2016 nog eens over met een Opel Insignia 1.6 CDTI. Daarmee reed hij 2111 kilometer.

Categorieën