De Toyota Aygo X is alweer sinds 2022 op de markt. Het is dus tijd voor een update. Daarbij gaat Toyota veel verder dan enkel een setje andere koplampen, een nieuw wieldesign en een fris stoelstofje. Onderhuids ging bij de Aygo X zo’n beetje alles op de schop. Daarbij een glansrol is weggelegd voor de Hybrid-aandrijflijn uit de Yaris.

Sterke puntenZwakke punten
+ Krachtige en zuinige aandrijflijn– Krappe achterbank
+ Geslaagde facelift– Als GR Sport dik 30.000 euro …
+ Nauwelijks duurder geworden

En ineens gebeurt er daadwerkelijk iets, wanneer je het gas dieper intrapt. Sterker nog: je hoeft het rechterpedaal maar te strelen, en de Aygo X zet er gelijk flink de sokken in. Wat wil je ook: er ligt nu een 1,5-liter driecilinder met 90 pk voor in Toyota’s kleinste. Die krijgt op afroep een gepast zetje in de rug van een 80 pk sterke elektromotor. Wanneer beide motoren elkaar op de ‘sweetspot’ vinden, wordt er 116 pk en 141 Nm op de voorwielen losgelaten. Een aanzienlijk verschil ten opzichte van het oude eenliter driecilindertje dat tot dusverre voor in de Aygo te vinden was. Want dat schopte het tot ‘slechts’ 72 pk en 93 Nm. Die motor was trouwens een noeste arbeider, nooit vies om er de schouders onder te zetten. Maar wanneer razendsnelle EV’s je steeds vaker lopen op te drukken, schoot dat blokje inmiddels wel wat tekort.

5,8 tellen sneller!

Dankzij de hybride aandrijflijn van de Yaris, zijn de prestaties van de Aygo X er aanzienlijk op vooruit gegaan. Vanuit stilstand naar 100 km/h neemt nu nog maar 9,2 tellen in beslag – in plaats van 14,9 seconden. Nog meer winst: de vernieuwde Aygo X heeft een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km (WLTP). De aloude 1.0 wilde 4,8 liter benzine terug voor zijn diensten. Toyota heeft de accu van het hybridesysteem trouwens kunstig onder de zitting van de achterbank weten weg te werken. Dat gaat niet ten koste van de ruimte op de achterbank – waarover zo meteen meer.

De oude Aygo moest soms alle zeilen bijzetten om het overige verkeer een beetje bij te benen. Het nieuwe model gaat ’t allemaal veel meer voor de wind. Dankzij het (relatief) rijke koppel van de elektromotor in de aandrijflijn, komt de Aygo X vlot uit de startblokken. Een heel verschil met de oude Aygo, want daarin moest de motor eerst flink op toeren worden gejaagd. Die wrong zijn maximum koppel er immers pas uit bij 4400 toeren per minuut. Het nieuwe model baant zich met het grootste gemak zijn weg door het verkeer. En dat is mede te danken aan de standaard CVT-transmissie. Die past het toerental van de motor immers traploos aan op de koppelvraag.

De Aygo X met hybride-aandrijflijn is niet snel onder de indruk van korte invoegstroken op de snelweg. De combinatie van verbrandings- en elektropower zorgt voor genoeg sprintkracht om aan te haken in de verkeersstroom. In Toscane, waar we de Aygo X reden, werd zelfs een steile heuvelklim geen ultieme krachtsinspanning. De hybride-aandrijflijn en CVT-transmissie nemen de bestuurder veel (schakel)werk uit handen, en dat voor slechts bescheiden hoeveelheid benzine. Twee vliegen in een klap!

Gazoo Racing

Om de hybride aandrijflijn uit de Yaris in de Aygo te passen, moesten belangrijke aanpassingen aan de carrosserie worden doorgevoerd. De neus van de auto werd 7,6 cm verlengd, de motorkap is wat hoger gelegd. In combinatie met de nieuwe, hoekigere koplampen, blikt de Aygo X wat zakelijker de wereld in. De band met grotere familieleden zoals de nieuwe RAV en elektrische bZX4 is nu ook beter zichtbaar. Verder veranderde er weinig aan het ontwerp. Van achteren zie je alleen aan het HEV-embleem dat je met de nieuwe hybrideversie te maken hebt.

Tenzij daar ook een GR Sport-badge op is geplakt. Voor het eerst biedt Toyota ook een nieuwe sportieve modelvariant van de Aygo X aan. De GR Sport staat standaard op 18-inch wielen, en in de voorbumper is het gaaswerk iets anders uitgesneden. Je herkent ‘m ook aan de zwarte motorkap, een detail dat exclusief voor de GR Sport blijft. Net als bij uitrustingsniveaus Pulse en Envy zijn het dak en de C-stijlen zwart gespoten. Vanbinnen zijn eveneens wat specifieke GR-elementen te vinden, zoals de emblemen op het sportstuur en in de stoelbekleding. De onderhuidse aanpassingen zijn grootschaliger. De Aygo X GR Sport heeft stijvere schroefveren, iets stuggere schokdempers en wat dikkere stabilisatorstangen. Ook kalibratie van de stuurbekrachtiging is aangepast. Niet dat je daar een heel anders rijdende auto van krijgt, de verschillen zitten vooral in de nuances.

Hobbels en bobbels

Zoals gezegd: rijden met de vernieuwde Aygo X is minder inspannend geworden. De auto levert veel betere prestaties én door de standaard CVT-transmissie, rijdt de auto een stuk gemakkelijker. Ook dat draagt bij aan een betere comfortervaring. De Aygo X maakt onder alle omstandigheden een heel volwassen indruk. Kleine auto’s uit het A-segment willen door hun springerige wegligging nog wel eens nerveus uit de hoek komen. De Aygo X heeft dankzij alle aanpassingen aan aandrijflijn en onderstel echter meer rust gevonden.

Hobbels en bobbels in het wegdek worden soepel door het onderstel opgevangen. Daarbij gaat de carrosserie in snelle bochten nooit overmatig overhellen. De besturing is niet overdreven zwaar bekrachtigd, het stuurgevoel blijft zodoende intact. Je moet het wel heel bont maken om de 175-banden om de 18-inch wielen kermend hun grip te laten verliezen. Ondanks de elektrische impuls van de hybride-aandrijflijn, verliezen de voorwielen niet snel hun tractie.

Achterin stappen? Veel succes!

Toyota durft zelfs de langeafstandskwaliteiten van de Aygo X aan te prijzen. Welnu: het blijft natuurlijk een kleine auto, die stedelijke gebieden tot zijn domein mag rekenen. De stoelen zitten helemaal niet verkeerd, maar bieden voor lange ritten toch net wat te weinig ondersteuning aan je lichaam. Toegang tot de achterbank word je door de kleine portieren moeilijk gemaakt. Om je voeten onder de voorstoel te wurmen, is een hele toer. Ook door de beperkte hoofdruimte, is de achterbank eerder een kinderafdeling. De kofferbak heeft een inhoud van 231 liter. Voor zo’n kleine auto is dat helemaal niet verkeerd, maar in de praktijk klap je voor extra laadvolume al snel de achterbank (deels) neer.

We vertelden al dat de accu van het hybridesysteem onder de zitting van de achterbank is geplaatst. Daar merk je niks van: de zithoogte is hetzelfde als in het niet-hybride model. Wel werd het kussen in de zitting van de achterbank wat dunner. Dat is ook van een wat steviger schuimmateriaal gemaakt, en de hellingshoek van de zitting is iets gewijzigd. Volgens de mensen van Toyota levert dat meer zitcomfort op. Een prettige bijkomstigheid, als de mensen voorin jouw ledematen genoeg ruimte gunnen.

Conclusie rijtest Toyota Aygo X (2026)

Toyota heeft de Aygo X ingrijpend verbeterd. De plaatsing van de hybride-aandrijflijn uit de Yaris is een meesterzet. Kracht die je eerst tekort kwam, heeft de auto nu in overvloed. Terwijl het gemiddelde brandstofverbruik een stuk lager is dan voorheen. De Aygo X was nog altijd een frisse verschijning, maar de auto kan met zijn nieuwe neusje beslist voor de dag komen. Voor dit 30.000 euro is de auto nu ook verkrijgbaar als GR Sport. Maar voor de aandrijflijn hoef je deze sportieve uitvoering niet te kiezen, want ook basisversie Pure (vanaf 23.750 euro) heeft 116 pk. Mensen die op de kleintjes moeten letten, maar nog niet toe zijn aan een volledig elektrische auto, hebben aan de vernieuwde Toyota Aygo X op dit moment de leukste aanbieding in het A-segment.

Foto’s: Igor Stuifzand

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *