Opel Rocks-e forward

De grootste uitdaging die EV’s tegenwoordig hebben, is het overtuigen van de juiste doelgroep. Een groot deel van de autobestuurders afkomstig van een diesel- of benzine-aangedreven voertuig, heeft al een beeld hoe zijn of haar ideale reis hoort te gaan. Opel pakt dit probleem op en gaat achter een andere doelgroep aan, de zestienjarige beginnende bestuurder. Dankzij de Opel Rocks-e biedt het Duitse merk sinds kort een echte EV al vanaf €8.499,-. Daar heb je ook nog eens alleen maar een scooterrijbewijs voor nodig. Een interessant voorstel dat wat verdere onderzoek vereist.

Sterke punten Zwakke punten
+ Gebruiksvriendelijk– Oplaadkabel
+ Scherp geprijsd– Rijcomfort
+ Opvallend design– Te breed

Wat is de Opel Rocks-e?

Om te beginnen is de Opel Rocks-e geen volwaardige auto. Het is namelijk een brommobiel met een maximale snelheid van 45 km/u, en een bereik van 75 km. Dit zijn volledig elektrische kilometers want de Opel Rocks-e heeft een 5,5 kWh accupakket. Het voertuig kan opgeladen worden op een 230 volt aansluiting door middel van een ingebouwde stekker. Als je de passagiersdeur opent zit de stekker verwerkt in de dorpel van de deur. De stekker is drie meter lang, wat voldoende moet zijn in de meeste omgevingen om de Rocks-e te kunnen opladen.

Opel Rocks-e 2022

Mocht dat nou niet zo zijn, dan is er een adapter die op de stekker past. Door de adapter is het mogelijk om bij een laadpaal te kunnen laden. In beide gevallen zal het laden ongeveer vier uur duren om volledig op te laden. De exacte laadduur wordt op een simpele manier gecommuniceerd, door op het digitale instrumentencluster een laadtijd aan te geven.

De Opel Rocks-e zit boordevol slimme oplossingen en leuke details, maar wat het meest in het oog valt is de deur. Waarom enkelvoud? Nou, omdat de Opel Rocks-e technisch gezien maar één deur heeft. Deze zit zowel aan de linker- als de rechterkant, waardoor je aan de bestuurderskant een suicide-door krijgt.

Hoe rijdt het?

Om bestuurders van iedere leeftijdscategorie te kunnen voorzien, is de besturing van de Rocks-e simpel gehouden. Je hebt een traditionele handrem, twee pedalen, drie rijstanden (P, N, D) en een stuur. Wat dat betreft scheelt het niet zoveel van een elektrische kart, en dat is ook precies hoe het rijdt. De kracht van de elektromotor is direct en wordt geleidelijk minder tot de 45 km/u is bereikt. Ondanks dat de vier wielen zoveel mogelijk op de hoeken zijn geplaatst, merk je dat de wielbasis klein is.

Dit is vooral te merken bij drempels waar het geringe formaat van de Rocks-e niet te verbloemen is. Je wordt behoorlijk heen en weer geschud en ook in de bochten leunt de auto flink in de bochten. Dit zal je er echter niet van weerhouden om iedere weg als een soort racebaan te gaan zien. Omdat de maximum snelheid maar 45 km/u is, zal je bijna altijd langzamer rijden dan de rest van het verkeer. Op 30 km wegen na, is het dus vooral een kwestie van bijhouden. Daardoor voelt het echt alsof je in een kart rijdt tussen de auto’s.

suicide-door

Dat gevoel krijg je nog meer als je naar de gezichten van de voorbijgangers kijkt. Bijna iedereen verdraaid zijn nek om de bizarre Rocks-e wat langer te kunnen bekijken. Vooral onze Tekno-uitvoering van €9.299,- met wieldoppen, stickers en felgele accenten weet dit goed te doen. Denk echter niet dat het geld alleen maar is uitgegeven aan de styling. Zelfs op de basisversies zit al een regeneratief remsysteem dat de accu vult tijdens het afremmen.

Sterke punten

Een groot voordeel van de Opel Rocks-e in vergelijking met de concurrentie is de prijs. Nou klinkt ruim achtduizend euro natuurlijk als een hoop geld, zeker voor een 45 km/u voertuig. Als je echter kijkt naar de concurrentie, dan zal je zien dat het in de meeste gevallen minstens €6000,- goedkoper is. Daarnaast rij je daarvoor ook in een echte Opel, in plaats van een Aixam of Biro.

Voorkant en achterkant Opel Rocks-e

De kostenbesparingen hebben ze slim gedaan door bijvoorbeeld slechts één deurvorm te gebruiken, maar ook slechts één voorkant, of achterkant. Het front van de Rocks-e is namelijk exact hetzelfde als de achterkant, minus de anders gekleurde lichten. De deurvergrendeling is middels een lus te bedienen die direct is verbonden aan het slot. Dankzij deze slimme oplossingen ontstaat er een voertuig dat goedkoop is zonder het te ogen.

Interieur Opel Rocks-e

Een directe concurrent van de Rocks-e is het Nederlandse Carver. Voor ongeveer dezelfde prijs krijg je een 45 km/u voertuig dat zelfs iets verder komt op een lading. De Rocks-e is echter een stuk praktischer en tegelijkertijd ook gebruiksvriendelijker. Je kan naast elkaar zitten, er zijn diverse opbergruimtes voorin en er is zelfs ruimte voor een trolleykoffer. Het doen van je wekelijkse boodschappen is daarom geen enkel probleem

Zwakke punten

Het rijcomfort is waarschijnlijk het grootste minpunt van de Rocks-e. Omdat er op een redelijke snelheid gereden moet worden voelen drempels als een keuze tussen twee kwaden. Kies je ervoor om de mensen achter je op te houden, of om al je vullingen uit je gebit te schudden? Daarnaast kan het leunen in de bochten soms wel erg ver gaan. Voor een brommobiel is de Rocks-e ook net iets te breed voor smalle wegen waar je als brommobiel mag rijden.

Bij de stad

De rijervaring wordt er niet veel beter op wanneer het regent. Ja er zit een ruitenwisser op, maar deze pakt een groot deel van de rechterzijde niet mee. Als het zonnig is kan het juist gebeuren dat de gele bakjes op het dashboard reflecteren in de voorruit, met wederom als resultaat een belemmering van het zicht.

Een verbeterpunt dat men had mogen afkijken van de Carver is de oplaadkabel. Deze werkt bij de Caver hetzelfde als een stekker van een stofzuiger, één keer trekken en het geheel rolt weer terug. In de Rocks-e zit het weggestopt in de dorpel van de deur. Wat ervoor zorgt dat het soms is erg lastig om de kabel terug te stoppen of eruit te halen.

Uitrusting

Accessoires zijn een integraal deel van de Opel Rocks-e. Deze kunnen gekocht worden in de Opel shop en kunnen op iedere versie gebruikt worden. De basisversie is al voorzien van een panoramadak dat niet alleen prettig maar ook handig is. Je zit vrij hoog in de auto en daarom is de panoramadak een uitkomst als je naar een stoplicht moet kijken. Ook komt de auto standaard met een blower en klapruiten voor verkoeling.

Droneshot Opel Rocks-e

Bij onze Tekno versie zijn de wieldoppen, gele accenten en striping inbegrepen. Ook de gele opbergvakken en de tashaak horen bij het pakket om de Rocks-e wat praktisch gemak mee te geven. Een accessoires dat ik iedereen kan aanbevelen is de zonnewering van €92,50. Vooral in de zomer is dit een uitkomst. Als je muziek wilt afspelen dan biedt Opel een draadloze JBL speaker met Rocks-e logo erop voor €159,90,-. Deze past in de gele opbergvakken en kan met je mee om ook buiten als speaker te functioneren.

bakjes Opel Rocks-e

Conclusie Opel Rocks-e

Het concept van de Opel Rocks-e is erg aantrekkelijk en een slimme zet vanuit Opel. Om mensen te kunnen overtuigen van elektrisch rijden is het belangrijk om er al vroeg bij te zijn. Door zestienjarige een optie te geven om dit te kunnen ervaren is elektrisch rijden voor een grote doelgroep bereikbaar. De prijs is voor de industriestandaard behoorlijk laag, maar ik had het als zestienjarige niet op mijn bankrekening staan. Als je echter beseft dat de Biro een succes is in de grote steden en pas begint vanaf €14.995,-, dan wordt het verhaal al anders.

Kleine EV

De doelgroep blijft echter klein, van zestien tot en met achttien jaar ongeveer. Voor mensen die erover denken om van een auto naar de Rocks-e te gaan luidt mijn advies; probeert het eerst. Het mag dan wel €6000,- goedkoper zijn dan een Aixam of Mega, maar daar is het comfort een stuk beter. De vrolijke styling, slimme oplossingen en diverse accessoires maken het wel een prima voertuig voor jongeren. Dat het ook nog een EV is, maakt het rijden er alleen maar goedkoper op.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.