Mazda 6 sportbreak

Er is altijd wel een reden om feest te vieren. Zo ook bij Mazda, waar de Mazda 6 inmiddels twintig kaarsjes mag uitblazen. Dit betekent in de autowereld natuurlijk een special edition, zelfs bij Mazda. Vanwaar deze verbaasde reactie? Nou, omdat Mazda een reputatie heeft om niet mee te lopen met de menigte. Ze bedenken zelf wat de beste oplossing is op een probleem, om vervolgens deze vaker wel dan niet met verbazingwekkende goede resultaten te presenteren. Bij de Mazda 6 Sportbreak 20th annniversary is dat niet anders. Zoals wij mochten ondervinden in de rijtest

SterktesZwaktes
+ Overzichtelijk head-up display– Achteruitrijcamera misleidend
+ Praktisch in gebruik– Bediening navigatie
+ Comfortabel– Versnellingsbak

Wat is de Mazda 6 Sportbreak?

Zoals de naam al verraadt, is de Mazda 6 sportbreak een station variant van de Mazda 6. In een alsmaar krimpend segment, waarin versies van de Passat en Mondeo al worden gecanceld, is het goed om te zien dat Mazda gewoon door ploetert. Ondanks dat deze generatie al sinds 2012 in productie is, blijft het nog steeds een aantrekkelijk model.

Het Kodo design van mens en machine in harmonie, is uitstekend toegepast op de Mazda 6 Sportbreak. Zowel als station en als sedan is het een erg aantrekkelijke auto, zeker in de 20th anniversery edition.

De Mazda 6 sportbreak begint vanaf € 45.290 voor de Centre-Line, maar onze testauto is uitgevoerd in de duurste uitvoering. Als 20th anniversary begint de prijs bij € 57.140 maar daar krijg je wel 19-inch velgen, een Nappa leer interieur en de unieke Artisan Red kleur bij. De lakkleur is wel een optie van € 150, maar is alleen verkrijgbaar op deze uitvoering. Het is een erg diep rode kleur die in sommige omgevingen eerder als paars gezien wordt. Laten we ze voor nu de voordeel van de twijfel geven en het wijnrood noemen.

Op motorisch vlak is de sportbreak voorzien van een Skyactiv-G 194 motor. Dat betekent 194 pk verdeeld over de voorwielen, middels een 6-traps automaat en elektrische ondersteuning. In tegenstelling tot andere autofabrikanten, kiest Mazda voor een groter 2.5 liter atmosferisch motorblok, in plaats van een kleiner turbo-aangedreven exemplaar.

Hoe rijdt het?

Zoals te verwachten valt van de bijzondere motorkeuze anno 2023, heeft de Mazda 6 een duidelijk eigen karakter. Het motorblok mag dan vrij groot zijn, maar het heeft vanuit ieder toerental voldoende koppel. Wat hierbij wel opvalt, is dat de automaat bij lagere snelheden soms de koppeling wat lang vast lijkt te houden. Dit kan soms ervoor zorgen dat er bij lage snelheden wat meer toeren gedraaid wordt.

De elektrische energie-regeneratie vindt plaats in de versnellingsbak. Het Mild-Hybrid systeem wordt opgeladen zodra de voet van het gaspedaal wordt gehaald. De motor remt echter niet extra sterk af, het voelt gewoon zoals een normale motor. Dit is weer prettig voor mensen die liever niet hun rijgedrag willen aanpassen op sterk regeneratieve motoriseringen.

Een ander voordeel hiervan, is dat de Mazda 6 Sportbreak erg licht is. Slechts 1455 kilogram in combinatie met een uitstekend chassis, zorgt ervoor dat de Mazda 6 vrij vermakelijk is op bochtige wegen. Zelfs bij excessief gebruik van het gaspedaal op een nat wegdek, is er bij de Sportbreak nagenoeg geen onderstuur te bekennen. Het stuurgevoel is net zoals bij andere Mazda-modellen, een tikkeltje zwaarder dan bij de concurrentie. Hierdoor krijg je een goed gevoel van wat de banden doen, zonder dat het te zwaar is voor langere periode.

Dankzij elektrische ondersteuning en slimme cilinderuitschakeling, ligt het verbruik gemiddeld op 6.6 liter per 100 kilometer. Op de snelweg kwamen wij tot een getal van 5.8 liter per 100 kilometer. Nette waarden voor een 2.5 liter station.

Sterke punten

Naast het sportieve maar toch comfortabele rijgedrag, is het interieur ook een van de pluspunten. Extra dikke vulling op de armsteun en een intuitief multimediasysteem, maakt dit een prima reisauto. Merendeels van de multimediabedining gaat middels een draaiknop op de middenconsole.

Dit werkt prettig en zorgt ervoor dat je minder geneigd bent om afgeleid te zijn van het verkeer. Nog een slim ergonomisch trucje, is dat de middelste van de drie sneltoetsen om de draaiknop, iets hoger ligt dan de andere twee. Zo weet je op gevoel precies welke knop je indrukt.

Om je nog minder van het verkeer af te laten leiden, is er een head-up display. Hierop is in een duidelijk overzicht de snelheid, navigatie en blind spot monitoring af te lezen.

Een ander sterk aspect van de Mazda-manier van dingen doen, is praktisch gemak. Zo is er geen elektrische achterklep, maar een traditioneel gasveer exemplaar. De hoedenplank schuift met de achterklep omhoog tijdens het openen, zodat deze nooit in de weg zit. Elektrische achterkleppen klinken leuk, maar in de praktijk zijn ze vaak te langzaam of te onhandig in gebruik. Je voelt dat Mazda hier bewust voor heeft gekozen, in plaats van dat het iets is dat er niet op zit.

Zwakke punten

Waar wij tegenaan liepen en op het oog ook bijna tegenaan reden, is de achteruitrijcamera. Bij het inparkeren lijkt het op de camera, alsof je bijna tegen een object aanstaat. Maar in de werkelijkheid blijk je meestal zo’n halve meter nog over te hebben. Dit zal ongetwijfeld wennen, maar het is iets waar je doorheen moet kijken.

De draaiknop voor het multimediasysteem werkt tijdens het rijden erg prettig. Jammer dat je dit pas merkt wanneer je onderweg bent. Laat dat nou hetgeen zijn, wat nog wel even kan duren. Want probeer jij maar eens Amsterdamsestraatweg volledig uit te typen met een draaiknop. Toegegeven, de Mazda helpt je mee door suggesties te geven als er voldoende letters zijn ingevuld. Maar dit werkt niet altijd even goed bij het zoeken van een specifieke winkel, of onbekende locatie.

Uitrusting

De 20th anniversary is goed gevuld met de nodige gadgets. Een head-updisplay voor je, een zonnedak boven je en USB aansluitingen en stoelverwarming voor de mensen achter je. Op alle plekken is er dik tapijt te vinden en op de voorste stoelen is er zowel stoelverwarming als verkoeling. Rondom is de cabine gebombardeerd met beige Nappa leer en het multimediascherm is netjes verwerkt in het dashboard.

Uiteraard is Adaptive Cruise Control en Blind spot monitoring aanwezig, beide zijn prima af te lezen op de head-up display. De middenarmsteun achterin heeft twee bekerhouder en twee usb. aansluitingen.

Conclusie Mazda 6 Sportbreak

Ondanks de leeftijd van het model, is de Mazda 6 Sportbreak nog steeds een prima keuze. Zeker voor mensen die niet perse hetzelfde willen hebben als collega’s en of buren. Het is anders zonder eng te zijn, sportief zonder oncomfortabel te zijn. Voor mensen die zich druk maken om iedere inch, is het multimediascherm van de Mazda 6 niet geschikt. Net zoals de vanzelfsprekende behoefte van een elektrische achterklep op een D-segmenter. Dat ga je hier niet vinden.

Er kan gezegd worden dat dit de Mazda 6 gedateerd laat aanvoelen, in sommige gevallen is dat wellicht ook wel terecht. Maar de basisprincipes van het veilig maar leuk maken van rijden, zijn anno 2023 nog steeds erg aantrekkelijk.

Het is de alternatieve keuze in autoleaseland, dat is een ding wat zeker is. Maar in de periode dat wij het model hebben getest, hoorden wij alleen maar positieve dingen van mensen zodra ze de auto zagen. In een wereld vol SUV’s en elektrische crossovers, is de D-segment station veel meer een alternatieve keuze geworden. Laat dat nou precies hetgeen zijn waarin een merk als Mazda zich het het meest comfortabel bij voelt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *