Jeep Renegade sunset

Jeep Renegade, een naam zo Amerikaans dat het mensen spontaan de Star spangled banner laat zingen. Toch is de Renegade zo ongeveer de meest Europese Jeep die er is. Het platform komt van een Fiat 500X, de productie is in Italië en het formaat meet slechts 4.23 m. Is dit dan het voertuig dat de Amerikanen succes weet te brengen in Europa?

SterktesZwaktes
+ Interieurruimte– Op leeftijd
+ Karakter– Verbruik
+ Ontwerp– Weinig rijstanden
Jeep Renegade Danny Vleugel uit zonnedak
De iconische grill

Wat is de Jeep Renegade?

Het concept van de Jeep Renegade stamt uit een samenwerking tussen Fiat en Chrysler. De behoefte voor een compacte SUV heeft voor beide bedrijven echter een ander doel. Waar Fiat de SUV bus niet wilt missen, ziet Jeep zijn kans schoon om in Europa een voet aan de grond te krijgen. Ons test model betreft de tweede generatie van de Jeep Renegade als 80th anniversary edition. Een viering van het 80 jarig bestaan van de Willys Jeep.

De oer-Jeep is een cruciaal onderdeel geweest in het bevrijden van de Europeanen tijdens de tweede wereldoorlog. Daar zit dus genoeg historie achter. Met een vanaf prijs van €32.690 komt de 80th anniversary met unieke velgen, diverse antraciet details en een hoop extra 80th anniversary badges. Redelijk uniek in dit segment is dat de Renegade in maar liefst zeventien verschillende kleurencombinaties verkrijgbaar is. Met exotische namen als Omaha Orange, Colorado Red en JetSet Blue is er genoeg kleur in het assortiment. Wij krijgen een grijze mee.

Renegade 80th anniversary edition logo
Antraciet op grijs

Hoe rijdt hij?

Aan de naam Jeep hangt natuurlijk een bepaalde verwachting. De mogelijkheid om door een verlaten bos heen te rijden of op het onverhard van de Rocky mountains. Ergens op de middelste baan van de A2 zal de verwachting waarschijnlijk niet zijn, toch weet de Jeep Renegade hier keurig mee om te gaan. Ondanks de vierkante vorm is er weinig last van wind geluid bij hogere snelheid. Ook het aanwezige bandengeluid dat vaak een probleem is bij voormalige FCA producten is hier niet aanwezig.

Renegade antraciet kleur op onverharde weg
Geen weg, geen probleem

Het 1.3 liter blok in de Renegade produceert 150 pk en is in dit geval gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De kracht dat hieruit voortkomt past uitstekend bij het karakter van de auto. Het motorgeluid is niet nadrukkelijk aanwezig en er is voldoende koppel om goed mee te komen in het verkeer. De vering is vrij zacht maar weer niet dusdanig zacht dat je van de ene naar de andere kant leunt.

Jeep weet een goede tussenweg te vinden dat neigt naar het comfortabele. Maar ja, het is en blijft een Jeep, dus de hoofdvraag is natuurlijk, kan die ook offroad? Het antwoord daarop is gelukkig ja. Ondanks dat er ”slechts” voorwielaandrijving aanwezig is, weet de Renegade zich ook hier sterk te houden. Sterker nog, het duurde zelfs even voordat wij het doorhadden dat de achterwielen niet aangedreven zijn.

Sterke punten

In een segment waar een stoere uiterlijk en een hoge zitpositie cruciaal zijn weet de Renegade te overtuigen. Niet alleen lijkt het op niks anders dat er op de weg rijdt, het is ook nog eens een Jeep. Een naam dat men tegenwoordig zelfs nog gebruikt om een SUV te omschrijven. De zitpositie is niet alleen hoog, het zit ook nog eens redelijk dicht op het stuur. Een bijkomend voordeel daarvan is dat de achterpassagiers een hoop beenruimte hebben. Ondanks het geringe formaat van 4,23 m kunnen mensen tot 1,90 m prima achter elkaar zitten.

Het interieur heeft tevens een thema in de vorm van de Hexagon euhm…vorm. Waar stalgenoot Fiat Panda alles in het vierkant heeft, krijgt de Renegade er twee extra hoeken erbij. Deze komen terug in het 8,4 inch multimediasysteem, de ventilatierooster, de vloermatten, werkelijk overal. Dit versterkt nog meer het gevoel dat je in een serieuzere SUV zit. Ook de verschillende 80th anniversary emblemen met de Willys Jeep erop helpen hierbij. En vergeet vooral niet om te zoeken naar de Jeep grill in het interieur.

Je merkt dat ze van de Renegade een speciaal model hebben gemaakt dat niet direct met de meute mee gaat. Echter heeft het niet de belangrijke punten uit het oog verloren. De vering is comfortabel, de stoelen zitten goed en er zijn 4 cup holders aanwezig, het is immers toch deels Amerikaans.

Zwakke punten

Op designgebied weet de Renegade te overtuigen, maar tegelijkertijd is het juist hier dat hij zijn leeftijd begint te tonen. Ondanks een facelift in 2019 is het multimediasysteem verwerkt in de middenconsole. Dit is te laag om goed te kunnen gebruiken. Als wij bijvoorbeeld de temperatuur proberen aan te passen kan dit of op het touchscreen dat niet precies genoeg werkt, of met een fysieke knop dat nog lager is geplaatst dan het touchscreen en dus lastig is om te bereiken. Kiezen tussen 2 kwade dus.

Een ander punt is het ontbreken van een 12 volt aansluiting in de kofferbak. Geen groot gemis, maar wel aanwezig bij concurrenten waar je het juist niet bij verwacht. Het grootste gemis voor ons is echter het ontbreken van diverse rijstanden voor het onverhard. Deze optie is niet aanwezig op het testvoertuig en er kan beargumenteerd worden dat de auto ze in Nederland ook niet nodig heeft. Maar het is een 80th anniversary! Overal wordt er een referentie gemaakt naar misschien wel de meest iconische offroader ooit gemaakt, waarom zit dit er dan niet standaard op? In plaats daarvan vinden wij een kunststof afdekplaatje met de Jeep grill erop. En om het nog even wat meer in te wrijven, naast het afdekplaatje zit de Sport knop…

1945 Willy's Jeep en 2021 Jeep Renegade
80 jaar verschil

Uitrusting

Onze 80th anniversary Jeep Renegade komt standaard met diverse antraciet details. Onder andere in de grill, op de velgen en op het logo. Het 8,4 inch touchscreen dat weliswaar wat aan de lage kant zit, is wel voorzien van een mogelijkheid tot Apple Car play of Android Auto. Kijken wij iets verder omhoog en voorbij de Jeep grill naast de spiegel, dan kom je bij het panoramadak. De Renegade is voorzien van een 2-delig panoramadak waardoor er veel licht naar binnen schijnt. Het voorste gedeelte kan tevens elektrisch geopend worden.

Een achteruitrijcamera schittert door afwezigheid maar is wel beschikbaar op het Parking pakket van €750. Elektrische ramen voor en achter en een dubbele laadvloer zijn standaard wel aanwezig. Ook is de Renegade voorzien van keyless entry dat door het gebruik van een ander materiaalsoort aan de binnenkant van de deurhendel intuïtiever werkt dan bij andere merken.

Interieur Jeep Renegade in het bos
Interieur Jeep Renegade

Conclusie Jeep Renegade

Jeep heeft de afgelopen jaren relatief onopvallend een opmars gemaakt in Europa. Dit komt voor een deel door de Renegade. Het schattige maar toch stoere uiterlijk weet op te vallen zonder door de mand te vallen. In vergelijking met zijn Fiat tweeling de 500x, weet het dit jaar zelfs meer exemplaren te verkopen tot nu toe. Het multimediasysteem verraad dat het ontwerp inmiddels stamt uit 2014. Dit kan irritatie opwekken als je het soort persoon bent dat constant de temperatuur aan wilt passen. Ook ons verbruik van 1 op 13,5 l/km is niet geweldig te noemen. Daar is inmiddels echter de plug-in hybrid Renegade 4xe voor geïntroduceerd. De 80th anniversary heeft een paar leuke details, maar wij hadden het leuker gevonden als de focus meer lag op het onverhard rijden. En de sportknop, die mag er helemaal wel uit.

Jeep Renegade op een brug met water en gras
Keer hier niet om
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *