Hyundai Tucson PHEV

De Hyundai Tucson is een Zuid-Koreaanse SUV, vernoemd naar een stad in Amerika, gebouwd in Tsjechië. We voelden ons Mr. Worldwide en reden een Tucson van Hyundai Nederland naar Zuid-Duitsland, om te ontdekken hoe hij zou bevallen als reisauto. In deze rijtest doen we er verslag van.

SterktesZwaktes
+ Vormgeving– (Trek)gewicht
+ Binnenruimte– Waarschuwingssignalen
+ Elektrische actieradius– Navigeren in het buitenland
Teal Blue Hyundai Tucson front

Wat is de Hyundai Tucson PHEV?

De Hyundai Tucson is sinds vorig jaar te zien op het grote doek, in de nieuwste Spider-Man-film. Maar dat is niet de enige connectie met Hollywood. De voorkant van de Tucson doet ons namelijk denken aan de helm van The Mandalorian. Vooral in het donker ziet dat er interessant uit, met zijn dagrijverlichting in de vorm van een gespleten T.

Twee scherpe diagonale lijnen geven een sterke uitstraling aan de flanken van de Tucson. Boven de zijruiten loopt een mat-chromen strip vanaf de buitenspiegels naar de achterklep, de lijn loopt door in de onderzijde van de achterruit. De achterlichten doen denken aan de uitgeslagen klauwen van een roofdier; zoals veel moderne auto’s zijn de achterlichtunits verbonden middels een lichtbalk die de gehele breedte van de achterklep beslaat. Het uiterlijk van de Tucson bevat in zijn geheel een goede mix van organische en geometrische vormen; dat maakt hem stoer en toegankelijk tegelijk.

Profiel, zijkant, Teal Blue Hyundai Tucson

Interieur Hyundai Tucson

De interieur van de Tucson is anders dan dat van andere Hyundai’s, maar het heeft wel een aantal stijlelementen die we ook van andere modellen kennen. Het mooie van het Tucson-interieur is dat er veel doorlopende lijnen in het design te vinden zijn. Door de vormgeving van het dashboard en de deurpanelen voelt het alsof de bestuurder en passagier elk in hun eigen ‘badkuip’ zitten. Wat bijdraagt aan dat effect is het feit dat de voorstoelen worden gescheiden door een grote middenconsole.

Interieur Hyundai Tucson

Op die middenconsole vinden we geen transmissiehendel, maar rijrichting-knoppen, zoals we van Hyundai gewend zijn. Ook zitten er twee bekerhouders en fysieke knoppen waarmee je onder andere de stoel- en stuurverwarming bedient. Het multimediascherm en de klimaatinstellingen bedien je met touch-knoppen, maar in de rest van het interieur vind je nog ‘gewone’ drukknoppen. De belangrijkste functies zoals cruise control, radio, mediavolume, oproepen en spraakbediening zijn allemaal vanaf het stuurwiel te bedienen. De onderste helft van het stuur is voorzien van metalen sierdelen; iets wat we nog niet zo vaak in andere Hyundai’s hebben gezien.

Middenconsole Hyundai, transmissie selectieknoppen, bekerhouders

Je kan de Tucson samenstellen met verschillende uitvoeringen en uitrustingspakketten, daarover meer onder het kopje ‘uitvoeringen’. Alle Tucsons zijn voorzien van een 1.6 liter turbomotor en mild-hybrid-technologie, maar Hyundai heeft er ook een paar extra pit gegeven met behulp van méér elektrische ondersteuning. Zo staan er ook een hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV) versie op de lijst. In deze rijtest kozen we voor een plug-in hybride uitvoering van de Hyundai Tucson, omdat we bij Dagelijksauto graag de focus leggen op elektrische mobiliteit.

Hoe rijdt de Hyundai Tucson PHEV?

Achter het stuur van de Tucson gezeten, voel je dat je in een SUV zit. Het is een uit de kluiten gewassen auto, maar hij is niet onoverzichtelijk groot. Vanuit de cabine heb je goed overzicht op het verkeer om je heen. Mocht je er nog niet zeker van zijn dat er niets in je dode hoek zit, dan kan je dat controleren via de dodehoek-cameraatjes. Wanneer je je knipperlicht aan zet, laat het beeld van je tellerscherm zien of weg vrij is.

Een ander grappig ding van dat tellerscherm is dat het thema aanpast aan de rijmodus die je activeert; in de eco- en comfortstand zie je standaard een indicator die aangeeft hoe milieubewust je rijdt, in de sportstand krijg je in plaats daarvan een toerenteller voor je neus. De Tucson heeft daarnaast ook een aantal rijmodi voor het ruigere terrein; snow, mud en sand. Ook daarbij verandert de weergave van het tellerscherm. Het verschil tussen deze modi hebben we niet heel uitgebreid getest, maar in Duitsland hebben we wat modderige bospaadjes opgezocht voor de foto’s en daar kwam de Tucson moeiteloos doorheen. Dat komt ongetwijfeld door het permanente 4WD-systeem van ons testmodel; ik denk dat een uitvoering met alleen voorwielaandrijving er niet zo makkelijk vanaf was gekomen.

Het belangrijkste verschil van de Tucson PHEV, t.o.v. de HEV, is dat hij een groter accupakket heeft (13,8 kWh), dat je met een laadkabel kunt opladen. De 1.6 T-GDI is op zichzelf al goed voor 180 pk, maar de elektromotor schroeft het vermogen op naar 265 pk in de plug-in hybride versie. Bij de PHEV-versie gaat het vermogen (via een automaat met zes versnellingen) naar alle vier de wielen, dus aan grip is geen gebrek. De Tucson PHEV heeft de meeste pk’s van alle Tucsons, maar door zijn gewicht van bijna twee ton is het geen snelheidsmonster. Optrekken van 0 naar 100 km/u duurt 8,2 seconden.

Dankzij de grote, comfortabele stoelen kan je veel kilometers afleggen voordat je last van je rug krijgt. Bovendien beschikt onze testauto over stoelverwarming en -verkoeling; zeer aangenaam! Tijdens de reis neemt de Tucson je veel werk uit handen. Een Lane Departure assistent zorgt ervoor dat je op dezelfde baan blijft en de cruise control is adaptief. Hyundai maakt ook gebruik van verkeersbordherkenning, waarbij de kruissnelheid zich aanpast aan de maximumsnelheid. Deze zaken maken de Tucson een prettige auto voor lange ritten.

Sterke punten

De Tucson is uniek vormgegeven; in een straatbeeld dat gedomineerd wordt door eenheidsworst, herken je deze Hyundai direct. Zowel van de buiten- als de binnenkant, ziet de Tucson er aantrekkelijk uit. Andere merken kopiëren klakkeloos elkaars designs, waardoor elk model op elkaar lijkt. Maar Hyundai gaat haar eigen weg en weet daarbij elk model weer een geheel eigen uitstraling te geven, dat is knap.

De Tucson heeft lekker veel binnenruimte. In de kofferbak, maar ook op de achterbank kom je zelfs als volgroeide Hollander niets tekort. Hoewel de PHEV-uitvoering de minste bagageruimte van alle versies heeft, zijn de cijfers alsnog niet mis. Achterin kan je 558 liter aan bagage kwijt: ruim genoeg als je met zijn vieren op vakantie gaat. Als je de achterbank neerklapt dan past er zelfs 1.737 liter aan spullen achter de voorstoelen.

Via AirBnB hadden wij een adres geboekt waarbij vermeld stond dat je er elektrische auto’s op kon laden. In Duitsland troffen we een zeer vriendelijke gastheer; hij liet ons zelfs gratis laden. Twee nachten slapen betekent twee nachten aan de stekker. Op één acculading kan de Tucson PHEV tot 56 kilometer puur elektrisch rijden. Laten we daar in het heuvelachtige Duitsland voor de zekerheid wat kilometers af halen ter correctie. Met twee nachten laden heb je dan toch zo’n 100 ‘gratis’ kilometers gemaakt bij het verkennen van de omgeving.

Zwakke punten

De Hyundai Tucson PHEV heeft een rijklaar gewicht van 1.893 kg; dat is meer dan 250 kg zwaarder dan de HEV-uitvoering en maar liefst 355 kg zwaarder dan de mild-hybrid-uitvoering. Deze toename in gewicht wordt veroorzaakt door het grotere accupakket en de 4WD-techniek. Dat laatste is handig op modderige paadjes, maar ook een beetje overbodig in het vlakke Nederland. Dankzij de 13,8 kWh accu kan je alledaagse ritjes volledig elektrisch afleggen, maar op langere ritten zorgt het ervoor dat de auto meer gewicht met zich mee moet torsen. Een ander nadeel is dat de extra kilo’s van het trekgewicht afgetrokken worden. De Tucson PHEV mag 1.350 kg trekken en dat is een stuk lager dan de 1.650 kg bij andere uitvoeringen.

De Tucson is uitgerust met een breed scala aan assistenten die het rijden makkelijker en veiliger maken. Maar het vervelende daarvan is dat je constant waarschuwingspiepjes hoort, bijvoorbeeld als je te dicht bij de wegbelijning komt of als je je knipperlicht aan zet terwijl er nog een auto schuin achter je rijdt. Hyundai houdt grote marges aan voor de veiligheid, wat op zich fijn is. Maar de alarmsignalen die erbij gepaard gaan werken op de zenuwen.

Als je verre horizonten wil gaan verkennen, is het handig om daar het navigatiesysteem voor te gebruiken. Maar in onze ervaring was daar iets vreemds mee aan de hand. We kregen het niet voor elkaar om een adres in het buitenland te selecteren als reisbestemming. Nu kunnen we ons moeilijk voorstellen dat dit echt onmogelijk is, maar de optie om ‘Duitsland’ te kiezen als bestemmingsland was niet intuïtief te vinden. Dat zou gebruiksvriendelijker kunnen. In Nederland werkte de navigatie overigens geheel naar behoren.

Uitvoeringen

De standaard i-Motion-uitvoering beschikt al over cruise control, een rijbaan-, grootlicht- en noodremassistent, verkeersbordherkenning en een 8 inch multimediascherm met Apple Carplay. In Comfort-uitvoering krijg je een groter multimediascherm (10,25 inch) met navigatie en Hyundai Bluelink-connectiviteit. De versies met een automaat krijgen ook adaptieve cruise control.

Kies je het Comfort-Smart-pakket, dan krijg je er een elektrisch bedienbare achterklep en stuurwielverwarming bij. Stoelverwarming is beschikbaar vanaf de Comfort-uitvoering, stoelventilatie is exclusief voor de Premium-uitvoering. In de Premium-uitvoering zit je er helemaal warmpjes bij, met o.a. een extra luxe interieur, elektrisch verstelbare stoelen, dodehoekdetectie en Remote Smart Parking Assist. Het exemplaar van deze rijtest is de rijkst uitgeruste versie, genaamd Premium Sky. Het verschil t.o.v. een ‘gewone’ Premium-versie is dat deze een panoramadak heeft.

Hyundai SUV in het bos

Voor €34.995,- kan je al een nieuwe Tucson voor de deur parkeren. Maar ook de rijker uitgeruste versies zijn nog schappelijk geprijsd. Het exemplaar in deze rijtest is de duurste samenstelling die je kunt krijgen en die kost nieuw €49.295,-.

Conclusie rijtest Hyundai Tucson PHEV

De Hyundai Tucson bewees zich tijdens deze rijtest als een handige reisauto. Ondanks zijn hogere gewicht, is de Tucson Plug-in Hybrid een ideale tussenvorm van rijden op brandstof en rijden op elektriciteit. Woon-werk-kilometers kan je puur elektrisch afleggen als je dat wil. Maar als de zomer voor de deur staat en je wilt naar een verre bestemming, dan kan je dat heel relaxt doen, zonder lange laadstops te maken. Heb je op de plaats van bestemming een laadpunt, dan kan je daar zelfs emissieloos de omgeving verkennen. We komen de rijdende Mandalorian-helm al heel regelmatig tegen op het Nederlandse wegdek, en dat verbaast ons helemaal niet.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.