Okay, we snappen dat u even moet bekomen van de schrik. De Hongqi E-HS9 is namelijk nogal een angstaanjagend gezicht als hij in je binnen- of buitenspiegel opdoemt. De gigantische Chinese SUV is de eerste (en voorlopig enige) auto die het Chinese merk Hongqi naar Europa heeft gebracht. In Noorwegen is hij razend populair, maar hier zie je ze nog niet zo veel. Wij vroegen ons af: wie is er gek, de Noren of wij?

SterktesZwaktes
+ Comfort– Schermen
+ Ruimte– Radio-ontvangst
+ Power– Cruise Control

Wat is de Hongqi E-HS9?

De Hongqi E-HS9 is een gigantische luxeboot uit China. De SUV van 5,21 meter lang heeft een enorme en imposante grille die elke moderne auto teniet doet. We hebben veel mensen gesproken over het ontwerp, de meesten vonden hem erg mooi en elegant. Vanuit sommige hoeken is het een prachtige auto, vanuit andere hoeken zijn de proporties een beetje gek. Bijzonder is hij in elk geval vanuit alle hoeken.

De neus van de auto toont een verticale grille die recht de wereld in beukt. De rode Hongqi streep licht kort op waarna hij weer uitdooft. In Europa mag men geen rood licht aan de voorkant voeren, dus voordat de auto gaat rijden, gaat de rode streep uit. De lichten hebben een ingewikkeld doch elegant ontwerp. Vanachter is de Hongqi E-HS9 een stuk minder uitgesproken. Een doorlopende lichtbalk met grappige geanimeerde LED-lampjes is wel een leuke toevoeging.

Onze testauto is een Hongqi E-HS9 President 99 kWh. Dit betekent dat het de op een na duurste uitvoering is met de grootste motor. Het totaalvermogen is 551pk die wordt verdeeld over alle vier de wielen. Dit zorgt voor een acceleratie van 0-100 in 4,9 seconden. Voor een elektrische auto niet per se spectaculair. Maar, we moeten ook in gedachten houden dat de auto een wielbasis heeft van 3,11 meter, een totaallengte van 5,21 meter en een gewicht van net iets meer dan 2700kg. De range ligt rond de 465km WLTP.

Hoe rijdt hij?

De sleutel van de Hongqi E-HS9 is relatief normaal, vooral gezien de rest van de auto. Als je hem opendrukt, gaat ongeveer de gehele auto lichtgeven of bewegen. Deurhendels en spiegels klappen uit en alle lichten voor- en achterop vertonen allemaal kapriolen. Instappen gaat gemakkelijk vanwege de volledig vlakke vloer, er is dus geen dorpel waar je overheen moet stappen. Als je op de fauteuil gemaakt van wolken gaat zitten, moet je eerst even goed zoeken naar de startknop. Die is er namelijk niet. Althans, niet fysiek. De startknop verschijnt op het middelste scherm onderaan waar tijdens het rijden de climate controls te vinden zijn. Wat je ook kan doen om weg te rijden, is hem gewoon in D zetten, dan gaat de auto ook aan.

Ook al is de Hongqi E-HS9 enorm, rijdt hij vrij gemakkelijk. Geen poespas tijdens het sturen, gewoon ultiem comfort en gemak. Inparkeren is een uitdaging soms, maar een beetje stuurwerk en de goede camera’s doen wonderen. Je voelt wel echt dat de auto enorm is, de hoge motorkap en de forse lengte maken het een echt slagschip. De auto remt en gaat vlot en met zelfvertrouwen. De power is een enorm pluspunt van de auto, zelfs al is de auto zwaar, je schiet overal vlot tussendoor. De vering walst alles plat, geen deuk of bult te diep of te hoog.

Sterke punten

We zeggen wel vaker dat het comfort van een auto een pluspunt is. Wij liegen dan ook nooit, dat mag niet van onze moeders. Maar, de Hongqi E-HS9 spant wellicht de kroon. De luchtvering vaagt alle oneffenheden in de weg zonder enkel probleem weg. De auto is zwaar en heeft een lange wielbasis. Ook dit helpt enorm met het comfort tijdens het rijden. Maar, we hebben jullie nog niet verteld over de stoelen. Die zijn namelijk van een andere wereld. Fantastische ondersteuning, geweldige massagefunctie met acht standen en per stand 3 sterktes en een werkelijk waar uitmuntend hoofdkussen. Hoofdkussen? Hoofdkussen. Er zit op de hoofdsteun en geweldig kussentje voor je nek of hoofd. Het is gevuld met wolken en bekleed met soepel alcantara. Wij willen het in elke auto.

Bent u er klaar voor? Wij gaan even de grootste open deur ooit intrappen. In de Hongqi E-HS9 van 5,21 meter lang is genoeg ruimte! Wij hadden de zespersoonsuitvoering, daarin kan je met vier personen zo asociaal zitten als je wil. Zelfs met zes passagiers kan je lekker comfortabel zitten. Dan moeten ze voor- en middenstoelen wel wat inschikken, maar geen man overboord. Ik ben zelf ongeveer 1,90 lang en ik kon prima vertoeven op de achterste ‘rij’. Ook met de achterste stoelen omhoog is er genoeg kofferbakruimte. Niet veel, maar dat is logisch. Bovendien kun je die achterste stoelen in een handomdraai elektronisch inklappen mocht je meer bagageruimte willen hebben, dus moeilijk is anders.

De Hongqi E-HS9 is zwaar, groot en luxe. Geen van die dingen helpen meestal met het rijgedrag van een auto. Maar, de E-HS9 rijdt bijzonder goed. De luchtvering regelt de handling en de elektromotoren de rest. 551pk is tot uw beschikking. De acceleratie is verrassend, vooral voor de eenheid die de Hongqi is. Het is fijn om altijd reservepower te hebben. Ook is het een prettige gedachte dat je goed mee kan komen met het verkeer (of ervoor kan blijven). Kortom: 551pk is leuk.

Zwakke punten

De zwakke punten van de Hongqi E-HS9 hebben vooral te maken met technologie. We beginnen met de grootste. De Hongqi E-HS9 heeft negenhonderd (lees: vier) schermen. Drie daarvan zijn touchscreen. Je zou zeggen dat wanneer je een auto ontwerpt waar nagenoeg alle functies worden bediend door een scherm, je die schermen dan helemaal kapot optimaliseert. Maar, dit is niet het geval. De schermen zijn langzaam en reageren lang niet altijd op je aanraking. Dit is niet alleen teleurstellend vanwege de prijs van de auto, maar ook nog eens irritant tijdens het rijden.

Een andere technologie die ons teleurstelt, is de cruise control. Op de snelweg blijft de auto hopeloos ver achter andere auto’s hangen en komt daarna nauwelijks meer op snelheid. Zelfs al zet je de afstandsetting op ‘dichtbij’. Invoegende mensen zijn de grootste vijand van de Hongqi E-HS9. Ook wilde de cruise control op een binnendoorweg in de file graag dóór een vrachtwagen heenrijden. Deze poging hebben wij vroegtijdig afgebroken.

Daarnaast een klein maar vervelend punt: de radio-ontvangst. De Hongqi E-HS9 kan AM, FM en DAB+ ontvangen. Digitale radio is natuurlijk top omdat je altijd en overal ontvangst zou moeten hebben met DAB+. Dit is in het geval van de Hongqi E-HS9 ook zo. Behalve onder tunnels, of onder viaducten of kleine bruggen, grote boompartijen of dichtbij een hoog gebouw. Elke kleine obstructie die ervoor zorgt dat de hemel niet open en bloot ligt voor de ontvanger, zorgt voor radiostilte. Dit vinden wij vervelend.

Uitrusting

Bij Hongqi doen ze aan MG-esque bestelpraktijken. Oftewel: je kiest een uitvoering, kleur en interieurkleur en dan bestel je hem. Geen opties, geen poespas. Gewoon per uitvoering verschillende uitrustingsniveaus en niets meer. Althans, als opties kan je op de President kiezen voor een mattenset, een laadkabel en een trekhaak. Als standaarduitrusting krijg je dus een hele boel. Verwarmde en verkoelde stoelen, verwarmd stuur, alle veiligheidssystemen ooit, stoelmassage voor, elektrische stoelen overal en een hele boel andere foefjes.

Conclusie rijtest Hongqi E-HS9

De Hongqi E-HS9 is een enorme luxe-SUV met veel ruimte, bakken aan comfort en een aardige hoeveelheid pk’s. Hij rijdt ontzettend comfortabel en de stoelen zijn buitenwerelds. De vering walst alle oneffenheden weg. De Hongqi E-HS9 is erg gericht op technologie, helaas laat die technologie soms wat te wensen over. De schermen zijn niet super en de cruise control doet soms wat hij zelf wil. Ook de radio-ontvangst is niet overal goed.

De Hongqi E-HS9 is verkrijgbaar vanaf 83.590,- euro. Het testmodel van ons is de op een na duurste uitvoering, die kost ongeveer 106,000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *