Ford Mustang Mach-E RWD, linker- en voorzijde

Al in januari 2021 mochten we de Ford Mustang Mach-E in Extended Range en AWD uitvoering testen. Destijds één van de eerste modellen in Europa en daarom op Duits kenteken. Nu kregen we het ‘verzoek’ om ook eens een Nederlandse Mustang Mach-E met achterwielaandrijving (RWD) te testen. Dat sprak ons zeker aan, gezien een RWD versie in onze ogen meer bij de oer-Mustang past dan een vierwielaangedreven AWD versie. Tijd om te bepalen hoe goed de Ford Mustang Mach-E RWD is als elektrische auto. 

Sterke puntenZwakke punten
+ Ticks all the boxes– Startknop overbodig
+ FordPass app– Relatief kleine kofferbak
+ Rij-eigenschappen– Laag trekgewicht

Wat is de Ford Mustang Mach-E RWD? 

We gaan niet teveel in op de wel of niet verkeerde naamgeving van de Ford Mustang (Mach-E). Volgens puristen mag zo’n SUV niet de naam ‘Mustang’ dragen, maar gezien de verkoopaantallen zijn er ook genoeg liefhebbers voor de elektrische Mustang. Er zijn er in de eerste halfjaar van 2021 ruim 1.000 van afgeleverd, waarvan de laatste twee maanden ongeveer 500 per maand. De orderboeken zijn goed gevuld, maar het is wachten op genoeg auto’s om af te kunnen leveren.

Rechtsachter Ford Mustang Mach E RWD, op lege parkeerplaats

De Mach-E is niet gebaseerd op een bestaande brandstofauto, wat hem direct een aantal voordelen geeft. De binnenruimte is goed, waarbij de hoofdruimte voor de achterpassagiers stiekem groter is dan gedacht door zijn zwarte daklijn. De bagageruimte is met zijn 407 liter net aan groot genoeg voor dit segment auto, maar zijn 80 liter grote frunk maakt veel goed. Die frunk is een groot onderscheidend vermogen, aldus ondergetekende. Ten tijde van de rijtest konden we hem alleen niet bedienen via de knop op de afstandsbediening, maar alleen via de ouderwetse motorkapontgrendeling bij je linkervoet.  

80 liter Frunk Ford Mustang Mach E, met blauwe laadkabel

Hoe rijdt de Ford Mustang Mach-E RWD?

Als een sportwagen is overdreven, maar hij heeft wel overeenkomsten. De elektromotor zorgt voor sportwagen-achtige prestaties. In ons geval was de 0-100 km/u tijd 6,2 seconden. Op zich is dat niet spraakmakend. Maar omdat het de pk’s en het koppel (Nm) al vanaf stilstand beschikbaar zijn, voelt het wel sportief aan.  

Bestuurdersstoel Ford Mustang Mach E

Hetzelfde geldt voor het weggedrag. Deze Mach-E is achterwielaangedreven, wat betekent dat je er “dwars” mee kan gaan in een bocht. Mooi gecontroleerd dwars gaan kan ik niet, maar de kont op een nat wegdek iets laten uitbreken is wel plezierig. Voor degene die liever voor meer zekerheid gaat; kies dan de AWD versie.  

Hoe goed is deze elektrische auto?  

De Ford Mustang Mach-E is één van mijn favoriete elektrische auto’s. De auto klopt gewoon als EV. Je hebt een frunk voor boodschappen, laadkabels of andere snuisterijen, al moet je wel even de verdeler eruit halen. In het interieur zie je ook weer terug dat deze Ford vanaf de tekentafel is ontworpen als elektrische auto. Voor je neus een klein 10 inch scherm met alle noodzakelijke info, zoals het accupercentage, actieradius, aantal km’s tot navigatiebestemming, navigatieaanwijziging, geactiveerde cruise control en de “Ground Speed”, oftewel je snelheid. Het lijkt veel informatie, maar Ford is de Hans Klok van overzichtelijkheid. Het is allemaal overzichtelijk in één scherm gegoocheld.

Interieur Ford Mustang Mach E, stuur met Mustang-logo, multimediascherm

Op de middenconsole laat het 15 inch scherm de eenvoud zien van een groot touch screen. De blokken onderin staan voor de verschillende mogelijkheden, navigatie, telefoon, radio, USB etc. Je swipet ze naar boven om ze te vergroten en goed te kunnen bedienen. Ideaal! Dit moet je zelf ervaren. Net als dat onderin de airco-instellingen én volumeknop (echte knop) altijd te zien zijn.  

Bang&Olufsen geluidssysteem, dashboard
Ps: kies wel een Bang & Olufsen audiosysteem als optie. Je zult er geen spijt van krijgen.

In het interieur valt de ‘vierkante’ USB en USB-C aansluiting op, in positieve zin. De aanwezige startknop is een tikkeltje ouderwets; die is overbodig. En in deze tijd van elektrificatie wordt alles wat overbodig is achterwege gelaten.  

Laten we de Mustang Mach-E opladen 

Het opladen van het accupakket aan een snellader gaat met 115 of 150 kW. Het ‘kleine’ accupakket van 75,7 kWh kan met 115 kW opgeladen worden. Het grote 98,7 kWh accupakket laad je met maximaal 150 kW op. Die maximale laadsnelheid wordt echter alleen bereikt onder de 10% accupercentage. Vanaf 10% is het ongeveer 100 kW, tot aan 80%. Dat had beter gekund.  

Laadaansluitingen elektrische Mustang, Mustang-logo in klepje, linkervoorscherm

Het ontvangen van oplaadadviezen laat wel weer zien dat Ford er voor de berijder is. Als je een bestemming in je navigatiesysteem invoert, die buiten het bereik van de actuele actieradius ligt, dan krijg je in beeld te zien waar je onderweg kunt laden. Je navigatiebestemming kun je eventueel ook via de FordPass app naar je autonavigatie sturen. Ford laat hiermee zien dat ze, in tegenstelling tot de Belastingdienst, het wél leuker én makkelijker kunnen maken. 😉

Thuis (AC) laden kan met dé gewenste standaard van 3-fasen 11 kW. Sneller kun je niet thuis laden zonder verhoging van de jaarlijkse vastrecht a 800 euro. Daarin onderscheid je je tegenwoordig niet meer. Behalve als je geen 3-fasen kunt aanbieden.  

Achterlichtunit Ford Mustang Mach E

De FordPass app voor je elektrische Mustang 

Ook Ford volgt de trend van een app voor je elektrische auto, waarmee je het batterijpercentage en geschatte actieradius kan aflezen. Je kunt je preconditioneer-instellingen opgeven. Dus op elk gewenst moment lekker opgewarmd of gekoeld instappen. Maar het mooiste is misschien wel dat je binnen 5 minuten na je oplaadbeurt bij een publiek laadpunt, kunt zien wat die laadsessie gekost heeft. Normaal gesproken moet je daarvoor op je factuur wachten, wat soms wel twee maanden kan duren.

Persoon met telefoon in de hand, naast rode auto, FordPass app, Joeri van Dam

Sterke punten 

‘Ticking all the boxes’ is een Engelse term die gebruikt wordt voor zaken die alle gewenste eigenschappen bezitten. Deze uitdrukking is van toepassing op de Ford Mustang Mach-E. Hij heeft een frunk, app, minimalistisch interieur met nog genoeg fysieke knoppen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is écht een elektrische auto.

Linkerzijde Ford Mustang Mach E, geopende portieren, achterklep en motorkap

Zijn FordPass app onderscheidt zich door de kosten van openbaar laden snel te tonen nadat je ontkoppeld bent. Verder laat de app bijna alle noodzakelijke zaken zien die je als EV rijder wilt zien én je kunt de Mustang met de app voorverwarmen of koelen. Zoals het heurt bij een elektrische auto.  

Achterbank, interieur
Veel binnenruimte achterin de elektrische Mustang

Als je denkt dat elektrische auto’s skateboards met een batterijpakket en elektromotoren zijn, dan laat Ford met hun Mach-E het tegendeel zien. Zijn rij-eigenschappen zijn niet te klinisch. In de regen kun je met deze achterwielaangedreven elektrische Mustang makkelijk de kont een stukje opzij zetten. Uiteraard zijn alle veiligheidssystemen aanwezig om je te behoeden voor overmoedigheid.  

Rechterzijde Ford Mustang Mach E RWD

Zwakke punten 

Slechts een paar zaken kunnen beter bij deze bijna perfecte elektrische auto. De startknop zou bijvoorbeeld weggelaten kunnen worden. Andere elektrische auto’s demonstreren dat een startknop niet nodig is. Zet je voet op het rempedaal, duw, trek of draai de pook in D(rive) en gaan! De frunk is met de afstandsbediening te openen, alleen werkte deze knop niet tijdens onze testweek, dus moesten we het alternatief gebruiken. Dat is de motorkap-ontgrendel-hendel bij je linkervoet. Als je bijna nooit onder de motorkap hoeft te kijken, dan is dat een logische plek, maar voor frequent gebruik is het niet handig. Een Ford Fiesta uit 2003 laat zien dat je met een knop op het dashboard heel gemakkelijk de achterklep kunt openen. Die “ouderwetse” techniek had Ford makkelijk op de frunk kunnen toepassen.  

80 liter frunk Ford Mustang Mach E

Voor een elektrische auto die vanaf de tekentafel als zodanig is ontworpen, had ik meer kofferruimte verwacht. Met ruim 400 liter zit je net aan, aan de goede kant qua aantal liters voor dit formaat auto. Maar dat gezegd hebbende, heb je voorin ook nog een 80 liter frunk, waarbij je voor de bruikbaarheid wel de verdeelschotten moet verwijderen.  

Deze auto is een prima gezinsauto, maar de Nederlandse caravantrekkers moeten we teleurstellen. De Mach-E mag maar 750 kg trekken. Dat is niet eens genoeg om de kleine KIP-Kompact caravan voort te trekken.  

Conclusie rijtest Ford Mustang Mach-E RWD

Onze initiële vraag was: is de Ford Mustang Mach-E een goede elektrische auto? Daarop kunnen wij volmondig ‘JA!’ antwoorden. Hij geeft je bijna alles wat je mag verwachten van een goede elektrische auto. Zoals een goede frunk, goed ingericht dashboard met een meedenkend navigatiesysteem voor DC-laders én emotie tijdens het rijden. Voor dat laatste verwijs ik je naar het laatste sterke punt hierboven. Slechts op enkele punten laat hij een steek liggen, maar dat mag gezien worden als muggenziften.

Linker zijkant Ford Mustang Mach E RWD, Joeri van Dam, persoon loopt weg

Ik kan je de Ford Mustang Mach-E van harte aanbevelen, maar bedenk van te voren wel goed of je het kleine, lichtere accupakket wil, of het grotere. Beide kunnen gecombineerd worden met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. Op basis van onze ervaring snappen we het heel goed als je voor het kleinere accupakket met RWD zou gaan.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *