Ford Fiesta Hybride ST-Line X
SterktesZwaktes
– Krachtig audiosysteem– Hoofdsteun kantellen niet
– Sportief onderstel– Versnellingspook zit laag
– Vernieuwd start/stop systeem– Beenruimte achterin kan beter

De Ford Fiesta is een van de meest voorkomende auto’s in het B-segment in Nederland. Niet alleen de Fiesta doet het goed, ook de 1.0 EcoBoost-benzinemotor van Ford is meerdere keren uitgeroepen tot ‘International Engine of The Year’. Maar is de Ford Fiesta ST-Line X werkelijk zo goed?

Wat is de Ford Fiesta?

Eerst gaan we terug naar het begin; de eerste generatie Ford Fiesta kwam op de markt in 1976. Vanaf dat moment zijn er verschillende generaties ontstaan. Na de zesde generatie van 2008 kreeg de Ford Fiesta weer een facelift. Vanaf 2017 hebben we het over de zevende generatie. Uit de zevende generatie, die tijdens de facelift in 2017 geïntroduceerd werd, kwam de Ford Fiesta ST-line voort.

In 2019 heeft Ford de Fiesta geïntroduceerd met de elektrische hybride aandrijflijn. Nu zijn ze bij Ford van plan om van elk model er één uit te voeren met een elektrische of hybride aandrijflijn. Sinds het begin van de Fiesta in 1976 hebben ze er ruim 16 miljoen verkocht, wat het één van de bestverkopende modellen van Ford maakt.

Hoe rijdt hij?

Als je in bent voor een verrassing, is dit zeker de juiste auto. De verbrandings- en elektromotor leveren gecombineerd 125 pk op de voorwielen, meer dan genoeg vermogen voor een vlotte accelaratie! Dankzij de krachtige aandrijflijn accelereert de Fiesta van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde. Bij lage snelheden helpt de elektromotor met het optrekken, wat vooral van pas komt in steden. Aangezien de accu ook weer moet worden opgeladen wekt het hybride systeem tijdens het remmen stroom op, je voelt meteen dat de auto wat zwaarder remt als de voet van het gas gaat. Hierdoor is het prettiger om wat vaker terug te schakelen, waardoor de auto sterker op de elektrische motor remt.

Tijdens het rijden valt ons ook op dat het onderstel lekker sportief is afgesteld. De Ford Fiesta ligt dan ook goed op de weg en stuurt als een echte rijdersauto. Hij stuurt direct en is goed te controleren. Het voelt vertrouwd aan. Het onderstel in combinatie met de hybride aandrijflijn is het echt een genot om in te rijden.  

Mooie 17 inch licht metalen velgen

Wat maakt de elektromotor speciaal?

Met de nieuwe samengestelde startmotor en dynamo, worden deze twee vervangen door één onderdeel. Dit voorziet de auto van een feilloos start en stop systeem, waarbij vrijwel niet te merken is dat de motor afslaat en opnieuw start. Dit in tegenstelling tot andere auto’s waarbij de auto met veel lawaai en tijd de motor opnieuw start bij het wegrijden. Dit maakt het in de stad een zuinige auto. Dit BISG-systeem (Belt Integrated Starter Generator) wordt door de multiriem aangedreven. Deze multiriem regelt de terugwinning van de energie, die normaliter verloren gaat tijdens het remmen/vertragen.

Verrassend ruime kofferbak ondanks de 48V lithium-ion accu

De teruggewonnen energie wordt vervolgens opgeslagen in een luchtgekoelde 48-volt lithium-ion batterij. Uiteindelijk komt deze energie weer tot nut bij het optrekken, goed voor een koppelkracht van 24 Nm en 12 pk. Dankzij deze slimme hybride techniek levert de hybride aandrijflijn een maximumkoppel van 210 Nm en 125 pk. Ondanks de elektromotor, is de Fiesta niet in staat om volledig elektrisch te rijden. De hybride aandrijflijn dient alleen ter ondersteuning van de brandstofmotor.

Het weer zat niet helemaal mee…

Sterke punten

Laten we beginnen met het sportieve karakter van de nieuwe Ford Fiesta. Geen bocht is te scherp en het vermogen overbrengen via de wielen op het wegdek is geen enkel probleem.  Het chassis is misschien wat stijf maar dat maakt de rit niet minder plezierig. Ook tijdens regen of wind blijft het rijden een gemak, en verlies je er geen plezier in. Dankzij de stoel- en stuurverwarming, is het in de ochtend snel warm in de auto en hoef je niet te wachten tot de verwarming langzaam opwarmt.

Fiesta ST-Line X Hybride interieur
Overzichtelijk interieur met analoge tellers

Vanbinnen is het interieur goed ingericht, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Dankzij de draadloze oplader kun je gemakkelijk je telefoon opladen. Wel jammer dat Apple Carplay of Android Auto nog niet draadloos werkt, want dat is toch wel een erg fijn systeem om te gebruiken. Zeker als je graag naar muziek luistert via Spotify kun je dat via het multimediascherm bedienen. Dankzij het Bang en Olufsen audiosysteem komt er dan ook een ongelofelijk goede kwaliteit klanken uit de speakers. De Ford Fiesta ST-Line is trouwens hier standaard mee uitgerust!  

Fiesta ST-Line X Hybride interieur

Zwakke punten

Het zitcomfort is prima en het interieur is luxe. Maar er zijn toch een aantal punten die even benoemd moeten worden. Laten we beginnen bij de hoofdsteunen, die zijn wel verstelbaar in hoogte, maar kunnen niet kantellen. Daardoor kan het na een tijdje zelfs vervelend worden voor de nek. Misschien ligt het wel aan mijzelf, ik ben dan ook bijna twee meter lang.

Fiesta ST-Line X Hybride interieur
Sportieve stoelen met rode accenten

Wat mij ook opviel aan het interieur is dat er geen handvaten in het plafond zitten, boven de deur. Dit maakt het plafond wel heel mooi en strak, maar het is af en toe onpraktisch, aangezien het geen hoge auto is. Daarnaast heb je tijdens het rijden wel het gevoel dat de versnellingspook heel laag staat, en je stoel heel hoog in vergelijking. Van een ‘lage’ auto verwacht je namelijk dat de versnellingspook wat hoger zou zitten. In het begin is het echt even wennen aan de hoogte van de pook, je grijpt de eerste paar keren nog wel eens mis.

Beenruimte achterin is niet geweldig, maar het kan slechter.

Uitrusting

De Fiesta is zoals we al eerder vertelde standaard uitgerust met een Bang en Olufsen audiosysteem, waarvoor Ford zelf de term ‘best in class’ gebruikt. Het audiosysteem is goed voor 675 Watt en is geperfectioneerd aan de hand van, schrik niet, 5.000 nummers. Daardoor heeft de Fiesta inderdaad een van de meest krachtige en beste audiosysteem in zijn klasse. Dankzij het Bang en Olufsen systeem kun je met de Fiesta het beste uit de muziek halen. In de display (die met touchscreen te bedienen is) is de verhouding tussen lage, midden en hoge tonen aan te passen, waardoor voor iedereen de muziek prettig kan klinken.

Fiesta ST-Line X Hybride interieur Bang & Olfusen
Voor wie graag naar muziek luistert, een aanrader!

Met behulp van de verschillende rijmodi kun je kiezen tussen drie verschillende standen; Normal, Eco of Sport. In de sportstand wordt de elektromotor optimaal gebruikt, en krijg je tussen de 1500 en 2000 toeren per minuut extra veel vermogen. Heerlijk, extra koppel bij lage snelheden. In de Eco stand reageert de auto wat trager en springt de elektromotor wat vaker in om brandstof te besparen. Handig tijdens ritjes in de stad.

Fiesta ST-Line X Hybride interieur
Het interieur kenmerkt het sportieve karakter van de ST-Line

Dankzij het optionele ‘Winter Pack’ is de Fiesta voorzien van stuur, voorstoelen, vooruit en achteruit verwarming.  Heerlijk om alles te zien opwarmen op een koude herfstdag. Oh en dankzij de xenon koplampen is het zicht ’s nachts uitstekend, niet geheel onbelangrijk. Daardoor oogt de Fiesta ook gelijk wat sportiever in het donker.

Conclusie

De Ford Fiesta ST-line 1.0 EcoBoost heeft een verassend sportief karakter. De combinatie van de kleine elektromotor en de 3 cilinder verbrandingsmotor is goed in balans en ondersteund goed bij het optrekken. Dankzij de verschillende rijmodi is het altijd een genot om te rijden, de Fiesta gaat eigenlijk nooit vervelen. De Ford Fiesta ST-line X hybride is te bestellen vanaf €24.465,- en deze prijs is, voor wat je krijgt, 100% de moeite waard.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Merijn Messemaeckers van de Graaff schreef:

    Dank voor het compliment Wouter!

  2. Wouter schreef:

    Complete recensie, dank voor het testen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *