
Cupra is ondertussen al een behoorlijke tijd een eigen merk. Al vanaf 2018 mag het haar eigen vlag zwaaien. Uiteraard nog altijd onder supervisie van vader Volkswagen. De Terramar is de nieuwste vlaggen waaier. Hoe dat bevalt hebben we voor je uitgezocht.
Sterke punten: | Zwakke punten: |
+ Adaptief onderstel | – Beperkte stuurverstelling |
+ Elektrisch bereik | – Automatische uitschakeling |
+ Voelt groot maar rijdt klein | – Achterbank klapt omslachtig neer |
Wat is de Cupra Terramar?
De naam “Terramar” is slim bedacht. In het spaans is het samenstelling van de woorden: thierra (land) en mar (zee). We vermoeden echter dat dat niet de echte oorsprong van de naam is. Terramar is ook de naam van een van de eerste permanente circuits ter wereld. In 1923 werd autódromo de Sitges-Terramar in slechts 300 dagen gebouwd. Oorspronkelijk werd het complex gebruikt voor de grand prix van Spanje. Tot 1950 is het ook gebruikt voor kleinere races. Momenteel wordt de locatie gebruikt door autofabrikanten om promotiemateriaal te maken. En schijnbaar ook door een kippenboer.
Het is een forse SUV, zoals de Toyota RAV4 of de DS7. Het verschil zit hem in de daklijn. Die is beduidend lager dan bij de concurrentie. Toch doe je geen concessie op het gebiedt van hoofdruimte. Die is in alle gevallen meer dan voldoende. Sowieso heb je in de Terramar meer dan genoeg ruimte én is die slim ingedeeld. De achterbank is groot, voor de passagiers op de achterbank hebben de voorstoelen uitsparingen in de achterkant. Ziet er sportief uit maar belangrijker is dat je meer knieruimte krijgt.
Vanwege de plaatsing van bepaalde delen geeft het merk toe dat ze minder ruimte aan kunnen bieden dan sommige concurrenten. Wij kunnen echter vaststellen dat je nog altijd meer dan genoeg bagageruimte hebt om met twee mensen in de kofferbak een potje ‘Mens erger je niet’ te spelen. Je hebt 400 liter aan ruimte, ruim 600 liter met de achterbanken neergeklapt. Bovendien is er nauwelijks een drempel om iets over heen te tillen, dus in -en uitladen gaat makkelijker. Als die achterbank dan toch plat moet is er geen gleuf tussen de ruimtes. Daardoor kan je al je spullen makkelijk door schuiven. Kortom: meer dan voldoende dus.
Op het gebiedt van verbruik spreken we echter niet van “meer dan voldoende”. Dat is namelijk erg laag. Op papier heeft de Cupra Terramar een verbruik tussen de 0.4 en 0.6 liter per 100 kilometer. Op asfalt stijgt dat vanzelfsprekend iets. In één week en ongeveer 1100 kilometer hebben we gemiddeld 2.8 liter per 100 kilometer gereden.
Het interieur is mooi afgewerkt, de typerende bronzen Cupra details komen mooi naar boven in de stiksels, deurlijsten en stoelen. Bovendien bieden die stoelen – zowel voor als achter – een prima niveau van comfort. De buitenkant is bijna net zo fijn om naar te kijken als de buitenkant. Zeker onze test auto met zijn koper gekleurde velgen, zwarte details en licht paarse lak. Die lak heet overigens “Dark void” het heeft iets weg van een lavendel kleur, maar dan strakker. In elk geval staat het erg goed op de auto en komen diens gestileerde lijnen goed door.


Hoe rijdt de Cupra Terramar?
Het lage verbruik komt (hoe anders) door de hybride aandrijflijn. De 1.5 liter plofmotor werkt samen met een elektromotor, die zijn energie uit een ruim 19 kWh groot accupakket haalt. Daardoor is volledig elektrisch rijden tot 100 kilometer in de praktijk ook erg goed mogelijk. Als ze optimaal samen werken heb je 272 pk onder je. Dat vermogen gaat dan via de DSG-versnellingsbak naar de voorwielen.
De DSG bak doet zijn werk heerlijk, hoe kan het ook anders van een versnellingsbak met dubbele koppeling. Zowel omhoog als omlaag schakelen gaat razendsnel en zonder verlies van vermogen. Hoewel het geen emotionele krachtbron is doet die zijn werk gewoon goed. Er valt erg weinig op of aan te merken behalve dat: Het gewoon erg lekker werkt allemaal.
We komen even terug bij het slimme gebruik van ruimte. deze auto staat op het MQB-E platform van vader Volkswagen. Nu is dat al een prima platform maar Cupra heeft erop voortgeborduurd. Dat doen ze door het accupakket onder de achterbank te plaatsen en de benzinetank onder de kofferbak ruimte. Die combi zorgt dat alle zware onderdelen erg laag in de auto liggen. Goed voor de gewichtsverdeling, en daarmee natuurlijk ook de rijeigenschappen.
Het gewicht van 1844 kilogram weet de Spanjaard goed te verdoezelen. Dat komt natuurlijk vanwege het slim geplaatste gewicht. Én het adaptieve onderstel, je hebt drie vooraf ingestelde rijmodi en één persoonlijke. De benamingen zijn makkelijk gebleven: Comfort, Sport en Cupra waar de laatste uiteraard de meest sportieve is. Ze waren en en blijven immers een merk afgeleid van de racerij.
Sportief wil overigens niet zeggen dat je aan het stuiteren bent op de weg. Ja, het is stug maar nooit oncomfortabel. Verder profiteer je van een scherpere gasresponse, krachtige remmen, al geldt dat voor iedere rijmodus en erg accurate sturing. Dat laatste blijft ten alle tijden erg licht. Persoonlijk hadden we meer gewicht geprefereerd, maar we geven graag toe dat het mee doet aan het speelse rijgedrag van de auto.
Onze favoriete rijmodi is er echter een die we nog niet benoemd hebben. De persoonlijke instelling. Ieder aspect van het rijden kan met kinderlijk gemak gewijzigd worden. Het resultaat is een auto die een kaars kan houden bij de eigenschappen van de Toyota RAV4 GR. Terwijl die net zo comfortabel kan zijn als veel grotere en duurdere Volvo XC90. Dat allemaal terwijl je je in een interieur begeeft die op zijn eigen beurt niet onder doet voor een DS7. Hoewel het leder in de DS zachter is. Maar dat noemen we details. Daar ligt de expertise van de Cupra Terramar. Er wordt wel eens gefluisterd dat een kenner van vele een meester van niets is. Of de ontwikkelaars van Cupra die ook gehoord hebben kunnen we niet bevestigen. Wél kunnen we bevestigen dat ze er in elk geval geen oren naar hebben gehad.


Wat gaat er goed?
Zoals u wellicht al doorheeft. Erg veel, de Cupra Terramar is comfortabel, ruim, sportief genoeg en heeft voldoende vermogen. kortom een prima auto. Het benoemde adaptieve onderstel neemt een makkelijke kroon, kan ook bijna niet anders. Maar er is meer.
Noem een hybride in deze prijsklasse – ongeveer €50.000 – die zoveel volledig elektrisch kan rijden. We gaan je maar gewoon voor, die zijn er niet veel en de meeste wonen onder hetzelfde dak als de Cupra. Die behoren namelijk tot de Volkswagen groep. Als dat belangrijk is voor je, hoef je dus niet erg ver te zoeken.
Dankzij het lichte sturen, en mede door dat onderstel laat de Terramar zich sturen als een kleine auto. Laten we even eerlijk zijn. Over het algemeen rijden die gewoon beter en leuker dan een grote auto. De klapper is dan natuurlijk dat dit geen kleine óf lichte auto is. Het resultaat is dat je de voordelen hebt van een grote auto en het rijgedrag van een kleintje, win-win!


wat kan er beter?
Afijn alles heeft een nadeel. We schreven al dat de stuurinrichting in de Cupra Terramar een erg lichte is. Bij dat stuur blijven we even. Zeker voor een auto waarbij je al het andere tot in de oneindigheid in kan stellen valt op hoe “beperkt” de stuurverstelling is. Opvallend is de mate waarin het stuur naar je toe komt. Het is te verstellen in die dimensie maar niet al te veel. je rijdt dus al snel met erg gestrekte armen, wat zeker op langere stukken geen voorkeur heeft.
Wellicht dat het de autojournalist die 30 keer uitstapt om een foto te maken meer opvalt. Echter iedere keer dat je uitstapt, ongeacht of je de sleutel in de auto laat of niet. schakelt de auto automatisch volledig uit. voor al het goeds dat de Cupra biedt vonden we dit een onnodig en vervelend iets.
Laatste puntje van verbetering is de achterste zit rij. We schreven al hoeveel laadruimte je krijgt als je die neergooit. Het is echter het neergooien van die banken dat onhandig gemaakt is. In plaats van een knop bij de stoelen of ergens in de laadruimte is er een lint gemonteerd onder bij de zitting. Door daar aan te blijven trekken tot de stoel volledig plat ligt doet die uiteindelijk ook. Een taak die geen grote moeite kost maar opvallend lastig is zodra je wat in je handen hebt. Hier ga je echter, in het dagelijks leven geen grote zorgen aan hebben. Het is dan ook iets dat voornamelijk opvalt omdat de rest van het product zo intuïtief en gebruiksvriendelijk is.


Wat zijn je keuzes
In de Essential-uitvoering krijg je een stijlvolle start met 18-inch velgen, een 12,9-inch touchscreen en allerlei rijhulpsystemen. Als je iets meer flair zoekt, zorgt de Business-variant met extra gadgets zoals een head-up display en navigatiesysteem voor comfort op een hoger niveau. Vervolgens komen de sportievere varianten: de VZ Performance en de exclusieve VZ America’s CUP.
Qua prijzen beweegt de Terramar zich in een vriendelijk bereik: de instapmodellen starten rond de €48.990,-, terwijl de top van het assortiment, zoals de VZ America’s cup, rond de €57.835,- ligt. Daarbij krijg je een garantieperiode van 4 jaar (met onbeperkt in twee jaar en tot 100.000 km daarna) en een 8-jarige garantie op het accupakket.
Ons testmodel was de VZ performance. Die is uitgerust met fijne opties zoals het Senheisser audiosysteem, voor de muziekliefhebber een must-have. Verder is er een panorama dak te vinden die goed genoeg doordacht is om op snelweg snelheden normaal te gebruiken. Ook hebben we geproefd van het bestuurders assistent. Een systeem dat ervoor zorgt dat de auto grotendeels zelfstandig kan rijden. De dik uitgevoerde Terramar kost € 56.956 de lezer met het engelengeheugen weet het misschien al. Dat is een stuk goedkoper dan alle concurrenten waar we de auto mee vergeleken hebben.
Conclusie Cupra Terramar
Om maar even terug te komen op de eerder gemaakte vergelijking. De Cupra Terramar is om te rijden bijna net zo goed als de Toyota RAV4 GR. Kan even comfortabel zijn als de Grote Volvo XC90 en is van binnen vergelijkbaar afgewerkt als de luxe DS7. Dat allemaal terwijl de 60.000 euro grens niet wordt overschreden. De andere benoemde auto’s gaan daar ruim overheen. Het resultaat is een hele prettige combinatie van drie auto’s, terwijl je geen echt compromis doet én veel goedkoper uit bent. In de financiele wereld noemen ze dat gewoon een hele goede deal.