
De oplettende lezer weet dat we in januari vorig jaar de big boss BMW XM hebben getest. Die kwam met een 4.4-liter V8. Deze niet; deze komt met een Greta Thunberg-goedgekeurde (uhum) drie-liter zes-in-lijn. Dan rest natuurlijk de vraag: waarom zou je?
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Sturing en remmen | – Windgeruis |
+ BPM | – Tractiecontrole en de manier van ingrijpen |
+ Audiosysteem met gesture control | – Reactietijd op de schakelflippers |
Wat is de BMW XM50e?
Het is niet heel overdreven om te zeggen dat het het kleine broertje is van de BMW XM, die de fabriek verlaat met een V8. Een auto die bedoeld is om spraakmakend te zijn. Zoals we eerder al schreven: daar hou je van, óf je vindt het verschrikkelijk. Een concurrent voor de Audi RSQ8 – of de Audi RSQ8 met een Lamborghini-badge erop, ook wel Urus genoemd.
Heeft de XM50e daar een probleem? Zoals gezegd ligt er dit keer een zes-in-lijn waar eerst een ronkende V8 lag. Let ook even op het feit dat die concurrentie dat absoluut niet doet. Een Lamborghini met een dusdanige motor heeft überhaupt nooit bestaan. Behoorlijk opvallend dus dat je als merk eerst een auto maakt die op moet vallen, om er daarna een (marginaal) kleinere motor in te leggen. Na een week kunnen we zeggen dat we die logica nog altijd moeilijk kunnen verantwoorden. Want waarom maak je een luxe, snelle, opzichtige SUV om later een instapper te maken?
De motor is overigens het enige dat ‘gedownsized’ is. De gigantische afmetingen – slechts 30 centimeter minder breed dan een bus – blijven zoals ze geweest zijn. Net als de styling, inclusief kernreactor-uitlaatpijpen, die ongewijzigd is gebleven. Dat is een goed iets. Zeker in het rood, zoals onze testauto, is het een spraakmakend object. Zelden heb ik zoveel bekijks gekregen tijdens een rit of gewoon geparkeerd. Perfect dus, voor als je je YouTube-carrière een boost wil geven.
Ook perfect voor je YouTube-carrière is het interieur. Net zoals het vlaggenschip XM is dat prachtig: fijne materialen, meer dan genoeg ruimte, en uiteraard dezelfde goede stoelen en optioneel Bowers & Wilkins-audio. Kost €4.911,40 meer dan mijn eerste twee auto’s bij elkaar, maar als audiobeleving zijn er nagenoeg geen systemen die hier aan kunnen tippen. Bovendien bedien je het met gesture control: een manier van bedienen waarbij je wuift met je hand en er dingen gebeuren. Werkt zo fijn dat ik mezelf erop betrapte het in mijn eigen auto ook te doen. Dat werkte helaas niet.
Was de XM50e een Italiaan geweest, dan had die ongetwijfeld een kekke naam zoals ‘Superleggera’ gekregen. Want dat is-ie. Door de kleinere motor weegt het gevaarte ‘slechts’ 2.595 kilogram – een verschil van 90 kilogram vergeleken met de V8. Dat klinkt niet als veel. Inderdaad, het gevaarte weegt nog altijd evenveel als een halve orka. Het gaat er echter om wáár het gewicht weg is gehaald. Daar later meer over. Voor nu gaan we de volgende vraag beantwoorden:
Hoe rijdt de BMW XM50e?
Beginnen bij een term uit de vorige alinea: Superleggera is namelijk absoluut niet hoe deze mastodont aanvoelt. Waar je ook rijdt, hoe hard je ook gaat, je bent je er altijd van bewust hoe groot alles is. De kleinere motor levert logischerwijs minder vermogen – in totaal krijg je hier 475 pk en 700 Nm koppel. De motor kennen we ook van een andere auto. Het is dan ook bekend hoe melodieus die klinkt als je hem doortrekt tot maximaal 7.000 toeren per minuut. Waarna je van het gas afgaat omdat je waarschijnlijk al te snel rijdt. Als je dat doet, herinneren die knalpijpen aan de achterkant je er goed aan dat je iets bijzonders rijdt. Het knalt, brult en popt alsof zijn leven ervan afhangt.
Nu kan ik hier schrijven dat dat onnodig, kinderachtig en ongewenst is voor de buren. In werkelijkheid heeft het gebrul telkens weer een lach van oor tot oor op mijn gezicht getoverd – sorry buren.


Enthousiast rijden dan maar
Ga je wat ‘enthousiaster’ rijden, dan valt op hoe foutloos de elektromotor en verbrandingsmotor samenwerken. Te allen tijde is er direct bakken vol vermogen onder de tap. Daardoor voelt hij, ondanks zijn behoorlijke massa, echt wel snel. Iets wat zijn nul-naar-honderd-sprint bevestigt: een tijd van slechts 5,1 seconden.
De tussensprintjes zijn – toegegeven – minder snel dan bij de V8. Logisch. Maar dan kom je bij een bocht. Vanwege de genoemde vermindering van gewicht op de vooras stuurt de XM50e erg direct. Het gewicht in het stuur in het middelpunt is wat dood, maar zodra er beweging in zit, schiet de ruim twee-en-een-halve-ton-auto door bochten als Bambi. Waarna je je als bestuurder afvraagt hoe dat in godsnaam gebeurd is.
Nog iets dat logischerwijs potenter is dan bij de V8-aangedreven XM zijn de remmen. Die behoren namelijk ook tot de ongewijzigde delen. Nog een voordeel van minder kilo’s aan boord. Het remmen gaat fenomenaal hard. Het is het enige in het voertuig dat harder gaat dan die magistrale motor. Het is het stuur -en remgedrag dat er met kop en schouder boven uitsteekt. Zonder twijfel een van de beste dingen van de auto.
Maar nu moet je niet denken dat de XM50e een circuitmonster geworden is. Als je ermee het circuit opgaat, dan zal je vast gesmolten staal achter je 23-inch velgen vinden.
De dempers zijn – zoals je mag verwachten – adaptief. Sterker nog: er zijn evenveel parameters te verstellen als in producten zoals de M5 en, wederom, de V8 XM. We raden aan de dempers en het stuurgevoel lekker in comfortstand te houden. Rijdt strak genoeg en je stuitert niet overal naartoe. Écht comfortabel wordt het nooit. De aandrijving en vierwielaandrijving mogen lekker in Sport, of zelfs Sport Plus voor de aandrijving. Klinkt ingewikkeld, maar in realiteit gebruik je gewoon de ‘M1’- en ‘M2’-knoppen op het stuur. Wij hadden na even puzzelen M1 gebruikt als sneltoets voor volledig elektrisch en relatief comfortabel rijden. M2 was voor volledig barbaars rijden – zoals je wil doen met de XM50e, en waar hij ook toe uitnodigt.


Parlementaire middelvinger
Als er ooit een bewijs moest zijn voor de absurditeit van de BPM-regeling, dan is dat de Toyota Land Cruiser. Daar mag je bijna een ton aan belasting voor ophoesten. De BMW XM50e staat pal aan de andere kant. Het is een grote, zware, benzineslurpende machine. “Dan zal de BPM wel een arm en een been kosten,” horen we u denken. In feite is de exacte BPM op de XM-“instapper” €741,-. Dat komt omdat het opgegeven verbruik erg laag is: slechts 1,7 liter per 100 kilometer. Ondanks dat je in de praktijk, met een hele lichte rechtervoet, hooguit 1 op 10 doet. Met een volledig geladen accu kan je – vrij makkelijk zelfs – 90 kilometer rijden. Natuurlijk draagt dat bij aan dat lage belastingbedrag. Maar het blijft scheef. Alsof je foie gras goedkeurt omdat het door Gordon Ramsay is gedaan, in plaats van de keukenhulp.
Horten en stoten
Echter, niet alles werkt feilloos. Kies je ervoor om de schakelflippers te gebruiken? Dan zit er zo’n grote vertraging tussen flipperen en schakelmoment, dat het lijkt alsof de auto een aangetekende brief naar Den Haag aan het sturen is. Waarschijnlijk met de vraag om nog meer uitstoot te produceren.
Hoewel we erbij blijven dat de elektro- en dinosaurussapmotor heerlijk samenwerken, vereisen ze de afwezigheid van de tractiecontrole. Zet je die uit, dan werkt het echt goed. Staat die aan en je zou flink accelereren, dan hapert het zo erg dat je enkel met horten en stoten vooruitkomt.
Ben je eindelijk lekker op snelheid, dan hoor je ook erg veel windgeruis van – vermoedelijk – de spiegels. Begint al bij 80 km/u en bij snelwegsnelheden is het zo opvallend dat je je bijna schaamt als er mensen meerijden.
Dus waarom zou je?
Even terugkomen op de vraag in de inleiding. Want dat is best een lastige. Er zijn namelijk een heleboel auto’s die exact hetzelfde doen als de BMW XM50e. Nu kan je als klant natuurlijk zeggen dat je het exorbitante uiterlijk tof vindt. Kunnen we inkomen, maar wat is er dan mis met de V8-aangedreven versie? Die ziet er exact hetzelfde uit, maar klinkt nóg brutaler. Het prijsverschil tussen de twee is in dit dure segment verwaarloosbaar.
Dan zou je kunnen zeggen dat je een auto wil die leuk rijdt en groot genoeg is voor je gezin. Wat is er dan mis met de BMW 330e Touring? Die is nog leuker om te rijden, biedt hetzelfde infotainment, en is bijna €90.000 goedkoper dan ons testvoertuig.
Vervolgens kom je met het argument dat je per se een SUV wil. Wat is er dan mis met de BMW X5? Die kost ongeveer evenveel, heeft een vergelijkbare interieurruimte, en als je de diesel neemt, kan je makkelijk 1.100 kilometer op een enkele tank doen.
Valt het u ook op dat we enkel binnen de BMW-stal gebleven zijn? Met goede reden ook: als we kijken naar andere fabrikanten wordt het verantwoorden niet makkelijker. De enige echte reden om te kiezen voor deze instap-XM is omdat je de staatskas niet wil spekken. Terwijl je zelf rond kan rijden in een gekke auto.
Conclusie BMW XM50e
Het antwoord op de vraag “waarom zou je?” is eigenlijk best makkelijk. Er zijn meer dan genoeg auto’s op de markt voor mensen die normaal willen zijn. De enige echte praktische reden om te kiezen voor deze instap-XM is omdat je de staatskas niet wil spekken.
Het zal nooit een goedkope auto zijn: €142.952,30 is wat onze testauto kostte. Zelfs ‘kaal’ kost de auto nog €131.999,60 Met diens rode lak is het net Clifford, de grote rode hond. Dat mag een gekke auto zoals deze ook gerust hebben.
Daar doet deze auto met zijn BPM-bedrag van €741,- lekker niet aan mee. Je koopt een BMW XM50e als je het soort persoon bent dat langs een Bruna loopt en besluit aan het gebouw te likken. Het is een onbezonnen auto, en dat is precies wat er heerlijk aan is. Want in de niche van overbodigheid vindt de BMW XM50e gek genoeg zijn plek.




