Dit is niet de eerste keer dat we de huidige generatie Toyota Rav4 rijden. Niet eens de tweede. Alle momenten waarop wij de auto hadden, was die echter behoorlijk compleet uitgerust. Precies om die redenen zat er toch iets te etteren bij ons op de redactie. Hoe leuk, praktisch en “rijk uitgerust” is de standaard Rav4? In plaats van het op te zoeken in de brochure nemen we liever een standaard Toyota Rav4 een week mee op pad.

Sterke puntenZwakke punten
+ Hybride verfijning– CVT-bak loeit erop los
+ Een echt reservewiel– Overtollige pop-ups 
+ Grote rubberen knoppen– Meest gestolen auto

Wat is de Toyota Rav4?

Het is zo’n auto die je niet hoeft uit te leggen. Zo ongeveer iedereen heeft er een gehad of kent iemand die er een gehad heeft. Een middelgrote SUV met een sportief front en een intelligente plug-inhybride aandrijflijn, zoals je die gewend bent van Toyota. Het formaat komt vrij goed overeen met dat van een Mazda CX-5 of een BMW X3. Dan heb je ook gelijk twee grote concurrenten van de Toyota te pakken.

De aandrijving is hetzelfde als bij alle andere Toyota Rav4’s. Dat wil zeggen: een 2,5-liter viercilinder met een 18 kWh accupakket. Het gecombineerde vermogen is dan ook niet anders dan bij de andere modellen: 306 pk en 500 Nm koppel. Bij het bestellen van je Rav4 kun je kiezen tussen vierwielaandrijving of voorwielaandrijving. Als je de configuratiewebsite van Toyota leest, zie je een WLTP-verbruik van één liter per 100 kilometer. Erg fanatiek. Wij hebben gedurende de testweek gemiddeld 5,4 liter per 100 kilometer verbruikt. Volledig elektrisch rijden kan ook, dan heb je een rijbereik van zo’n 80 kilometer.

Ruimte is er genoeg: de achterbank biedt voldoende plek voor volwassenen en ook de hoofdruimte is riant. De bagageruimte heeft geen laaddrempel en biedt 490 liter ruimte met de achterstoelen omhoog. Als je ze platgooit heb je 1.604 liter ruimte, en de stoelen gaan dan ook écht plat. Dat maakt het doorschuiven van grote IKEA-kasten een stuk makkelijker.

Hoe rijdt de Toyota Rav4?

Ontspannen, maar op een hele toegankelijke manier – om het maar even samen te vatten in een notendop. De demping is rondom comfortabel, terwijl hij genoeg ondersteuning biedt. Ook mensen die snel wagenziek worden, hadden daar tijdens een rit in de Toyota Rav4 geen last van. Het sturen is licht en direct, wat manoeuvreren in krappe plekken gemakkelijker maakt.

Een fijne troef van dit type SUV is het gemak waarmee hij zich laat parkeren. Iets dat toch wel lastiger is in bijvoorbeeld een Range Rover LWB. In een auto als een Rav4 heb je geen voetbalveld nodig om te draaien of parkeren. Door de hoge zit en grote ruiten “gooi” je hem makkelijk in een plek, ook als die wat krapper is. Zicht naar buiten is dan ook prima.

Als er één merk is dat weet hoe ze een hybride aandrijflijn moeten verfijnen, dan is het Toyota wel. Nu mag dat natuurlijk ook wel – ze doen het immers al 28 jaar. Enfin, die ervaring die Toyota meeneemt, merk je goed. De schakeling tussen elektrische kracht en benzinepower verloopt feilloos.

Nog een onaangeroerde troef die de Japanners meenemen: er blijft te allen tijde stroom in het accupakket om in elk geval je eerste meters elektrisch weg te zoeven. Zelfs als het ladingspercentage leeg lijkt, trekt de Rav4 stroom uit zijn spreekwoordelijke tenen. Alsof je met een Dyson een pot mayonaise te lijf gaat om er écht alles uit te krijgen.

Rijmodi en knopjes

Blader door de prettige rijmodi-draaiknop in het middenconsole en je vindt al snel Eco, Normal en Sport. Het verschil dat je als bestuurder merkt tussen Eco en Normal is verwaarloosbaar. Waar het interessant wordt, is in de Sport-modus. Draai de knop naar rechts en je merkt dat de gasrespons wat opgewekter is, het sturen wat zwaarder en de remmen wat gretiger aangrijpen. Geen verschil van dag en nacht, maar wel genoeg voor een eigen alinea.

We hebben al laten doorschijnen dat er een grote draaiknop in de middentunnel zit. In feite zijn alle knoppen in het interieur van de Rav4 groot en makkelijk te bedienen – zelfs met handschoenen aan. Wij vinden het top, en iets dat we niet zonder opmerking in de vergetelheid willen laten gaan.

Het is net zo merkbaar als de CVT (continu variabele transmissie). Toyota gebruikt die in meerdere modellen, en in een auto zoals een Land Cruiser past die er ook goed in. Door het comfortabele karakter van de Rav4 Business voelt de CVT wat agrarisch. Bij het intrappen van je gaspedaal loeit de auto flink door zijn toeren, waarna de versnellingsbak uiteindelijk doorschakelt – niet zonder eerst een dosis mechanische sympathie te vragen.

Onderstel

Dat brengt ons fijn bij het chassis van de Toyota Rav4. Overduidelijk ingesteld op comfort tijdens lange ritten, precies zoals je het verwacht. Grip is er desalniettemin meer dan genoeg. Wil je in een vlugger tempo rijden, dan merk je wat onderstuur in het chassis. Als je een auto instelt op comfort is dat top: onderstuur is namelijk bewezen makkelijker te corrigeren dan overstuur. Is dit relevante info voor een grote gezins-SUV? Wellicht niet, maar het feit dat erover nagedacht is, geeft vertrouwen.

Al met al is het chassis van de Toyota Rav4 niet heel scherp, wél heel comfortabel. De vermogensoverbrenging voldoet, maar voelt nooit echt happig, ondanks dat accelereren vlot genoeg gaat. Al die bestanddelen maken een auto die je graag meeneemt voor lange ritten. Precies waar Toyota de auto voor bedoeld heeft.

Wat vinden we binnenin?

De typeaanduiding doet wellicht vermoeden dat de Toyota Rav4 Business voor de rijke klant is, iets met “businessclass” vliegen. Toch is dit de meest betaalbare versie van de Rav4 die je bij de Toyota-dealer kunt krijgen. De prijs van onze testauto kwam uit op €49.230. Dus, wat krijg je daarvoor?

We noemen wat op, en dan mag jij ons in de reacties laten weten wat je nog mist: draadloze connectiviteit, vier verwarmde stoelen, adaptieve LED-koplampen, keyless entry én go, vijf stroompunten waarvan één 230V-aansluiting, adaptieve cruisecontrol, evenals zo ongeveer alle andere veiligheidsopties die je je kunt bedenken. Zijn we klaar? Nee, want je krijgt ook een 10,5-inch infotainmentscherm, een achteruitrijcamera, een giga hoeveelheid fysieke knoppen, ISOFIX-punten en – wellicht nog het beste van allemaal – een reservewiel (!). Wij kunnen ons niet herinneren wanneer we dat voor het laatst in een nieuwe auto zagen liggen, dus ja, we waren enthousiast.

Enfin, zeg het maar: wat zou je nog echt missen in het dagelijkse leven? Na een week ermee geleefd te hebben, kan ik mijn hand op mijn hart leggen en zeggen dat ik niets tekort ben gekomen. We zien geen lederen bekleding – optioneel overigens wel leverbaar – evenals een draadloze oplader en panoramadak. We willen geen verkooppraatje houden. Sterker nog: als standaardauto is hij zo rijk uitgerust dat we je zouden aanmoedigen om er zo mee te vertrekken. Laat de dealer zijn verkooppraatjes maar aan een ander verkopen.

We hebben het er nog niet over gehad, maar we zien ook veel pop-ups in het rijdersdisplay – krijg je er ook gratis bij. Wij hadden echter prima kunnen leven zonder. Vooral wanneer je de cruisecontrol aanzet: dan krijg je om de paar honderd meter een pop-up dat er een andere auto in het vizier van de radar zit. Óf dat je je handen aan het stuur moet houden vanwege het lane keep assist, ook als je dat al deed en je ze gewoon even verschoof.

Boevenmobiel

Het is duidelijk dat we fan zijn van de Toyota Rav4. Er is echter nog een andere groep mensen die een voorkeur hebben voor het model: criminelen. Al drie jaar op rij is de Toyota Rav4 de meest gestolen auto op de markt. Iets waar Toyota overigens vrij weinig aan kan doen, maar niet minder vervelend als je ’s ochtends naar je werk wilt gaan.

Hoe komt dat? Ze hebben een hoge restwaarde. En worden ze vaak afgepakt om verscheept te worden naar verre oorden. Feit is dat de Rav4, zoals beschreven, erg ruim is, waardoor je er dus meer criminele dingen mee kunt vervoeren. Voor de consument betekent het helaas ook dat de verzekering duurder is. Hoewel dat natuurlijk ook aan verschillende andere factoren ligt, is diefstal een van de belangrijkere zaken waar een maatschappij naar kijkt bij het afsluiten van een verzekeringscontract.

Conclusie rijtest Toyota Rav4 PHEV

Keer op keer bewijst de Toyota RAV4 dat het een prettige dagelijkse auto is. Stil, zuinig, ruim, relatief makkelijk te parkeren en met een enorm betrouwbare en verfijnde aandrijflijn. Een erg fijne reisauto.

Het gedrag van criminelen is verachtelijk, zodoende kunnen we ze ook met gemak schoften noemen. Minder vervelend, maar nog altijd storend, zijn de pop-ups in het rijdersscherm. En de CVT-bak is prima mee te leven, maar met momenten vooral luidruchtig.

Binnenkort komt er een nieuwe generatie. Voor 2026 krijgt de auto onder andere meer hoeken, een groter accupakket van 22 kWh en een volledig nieuw infotainmentsysteem. Leuke dingen om naar uit te kijken dus.

In Nederland is de Business Edition van de Rav4 de goedkoopste, met een prijs van €48.995. In een onverwachte plottwist is de Toyota Rav4 in België een stuk duurder: daar begint de PHEV bij €58.720.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *