Het segment van de stationwagon en hatchback is langzaam aan het uitsterven. Dit heeft alles te maken met de opkomt van de SUV, die vanwege een ‘lekker praktisch hoge instap’ populair is onder de ouder wordende jeugd. Toch is één merk dat dapper weerstand blijft bieden: Peugeot met de 308 en 308 SW. Afgelopen zomer kondigde het Franse merk al een ingrijpende facelift aan en nu is er voor ons het moment om ermee te rijden in Portugal.

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Wat rijdt die leuk– Automaat
+ Interieur– Hybride Systeem
+ Stoelen– Elektrische Range

Peugeot e-308

Er staan voor ons verschillende uitvoeringen klaar van de Peugeot 308, waaronder ook de elektrsiche variant. En zeker de elektrische station is nauwelijks te vinden tegenwoordig. Voor een uitgebreide rijtest verwijzen wij u graag naar onze collega’s van EVupdate, die stomtoevallig dezelfde journalist stuurden. In het kort kunnen we zeggen dat de e-308 het vooral moet hebben van diens prima onderstel en precieze besturing. Wat niet alleen het vertrouwen vergroot, maar ook gewoon echt heel leuk rijdt. Wel is het zo dat de e-308 ernstig vermogen tekort komt en ook de laadspecificaties zijn niet meer volledig bij de tijd. Dus daarom leggen we je in deze rijtest uit waarom je gewoon lekker moet kiezen voor de plug-in hybrid variant!

Wat is de Peugeot 308?

De 308 komt in drie varianten naar Nederland; een volledig elektrische, een mild hybrid en dus deze plug-in hybrid. De diesel blijft (helaas!) voorbehouden aan enkele Zuid-Europese landen. Wel is het zo dat de plug-in de meest krachtige variant is met 195 pk aan systeemvermogen, dus dit moet dan natuurlijk ook wel de leukste zijn. Waarbij met name de zeer vlotte sprinttijd tussen 60 en 120 km/u van 4,6 seconden zeer positief opvalt. Want dit is ook gewoon erg snel, zeker voor het type auto. Deze 195 pk komt overigens uit een combinatie van de 150 pk sterke 1.6 turbo viercilinder en een 125 pk elektromotor. Dankzij het 17,2 kWh accupakket is het mogelijk om tot 80 kilometer elektrische te rijden. Wat een stijging is van 20 kilometer ten opzichte van de facelift. Het opladen van de accu gaat met maximaal 7,4 kW, een snelle rekensom leert dus dat dit ongeveer iets meer dan 2 uur in beslag gaat nemen. Ruim voldoende overigens. Zeker omdat de gemiddelde woon-werk rit in Nederland 35 kilometer is. Op het werk voor de pauze twee uurtjes aan de laadpaal en elektrisch terug is gewoon mogelijk. Meer heeft een mens dus niet nodig.

Hoe rijdt de Peugeot 308 plug-in hybrid?

Om maar met de deur in huis te vallen: verassend leuk! Met 195 pk is de 308 lekker vlot, zonder echt asociaal snel te zijn. Het is alleen vooral het feit dat de 308 het vermogen zo goed kwijt kan, wat het heel vermakelijk maakt. De voorzijde biedt echt serieus veel grip. Wat met name komt door de zeer precieze afstelling van het onderstel. Ja, met forceren is er heus wel onderstuur op te wekken, maar het duurt lang voordat dit optreedt. En het moment zelf is perfect aan te voelen door het stuur en je zitvlak.
Het gevolg is dat er met een aan het idiote grenzende tempo door het Portugese berglandschap rondom Lisabon gereden wordt. Iedere bocht is het weer feest. Laat remmen, kijken, insturen en al vroeg weer op het gas. De Peugeot 308 danst letterlijk over de kronkelige wegen en daagt om dit steeds sneller te doen. Het is daarbij bijzonder indrukwekkend wat de engineers van Peugeot hier voor elkaar hebben gekregen. Want stiekem weegt de 308 plug-in wel gewoon een ruime 1.600 kilogram. Eenmaal onderweg lijkt dit gewicht echter volledig verdwenen. We zouden er zelfs voor durven pleiten dat de 308 qua onderstel en gevoel zelfs iets meer vermogen ook nog wel kan hebben.
Daarbij klinkt de motor (al dan niet kunstmatig) ook nog eens erg goed uit de luidsprekers. Leuk is ook de lichte fluittoon van de elektromotor die zeker bij terugschakelen duidelijk hoorbaar is. Dit alles maakt de 308 echter niet kneiterhard. Wat zeggen we? De 308 is zelfs uitermate comfortabel te noemen. Het is iets wat we kennen van het Franse merk. Precies die juiste afstelling weten te vinden dus stevige demping, comfort en een speels rijkarakter.

Sterke punten

Hadden we al iets gezegd over de rijeigenschappen? Want die zijn werkelijk om door een ringetje te halen. Aan de andere kant helpt ook het interieur met het gevoel van comfort. De materiaalafwerking is simpelweg keurig op orde. Ja, er zijn nog wel harde plastics. Maar niet op plaatsen die direct in het zicht of op aanrakingsafstand liggen. Daarbij maakt het geheel simpelweg een verzorgde indruk en hebben de meest basale functies gewoon weer knoppen. Wij zijn fan.
Eveneens prettig zijn de sportstoelen van de GT-lijn. Kost misschien wat extra, maar zijn zeker het overwegen waard. Bieden niet alleen voldoende steun, maar kennen ook een zeer uitgebreide afstelling. Met name dat de hoogte van de zitting en de ondersteuning van de onderbenen los van elkaar te verstellen zijn is erg prettig. Zeker voor wie, zoals ik, graag laag zit, is het wel zo fijn dat de onderbenen alsnog voldoende ondersteuning krijgen.

Zwakke punten

Is het dan allemaal halleluja met de vernieuwde Peugeot 308? Nee uiteraard is er voldoende op aan te merken. Met name de samenwerking tussen elektro- en verbrandingsmotor kan simpelweg echt wel beter. De vertraging tussen het intrappen van het gaspedaan en het aanslaan van de brandstofmotor is simpelweg te groot. Daarbij is ook onder normaal rijgedrag de overgang tussen beide niet zo vlekkeloos als dat we ondertussen gewend zijn binnen dit segment. En voor een auto die zo leuk rijdt verwachten we simpelweg ook een beter automaat. Zeker wanneer we de automaat willen overrulen met de flippers is deze irritant eigenwijs. Schakelmomenten komen te laat, of soms zelf helemaal niet. En waarom kunnen we niet doortrekken tot de toerenbegrenzer? Overnemen met de schakelflippers betekend heleaas dus niet altijd ook daadwerkelijk de controle hebben. Zonde, want dit had de 308 nog leuker gemaakt. Daarbij is het ook nog eens zo dat de concurrentie ondertussen een flink grotere elektrische range weet te bieden. Niet per se een probleem voor de gemiddelde woon-werk afstand. Voor wie regelmatig verder rijdt is het alleen wel zo dat de verbrandingsmotor vaker aangesproken zal moeten worden. Wat gewoon duurder is.

Uitrusting Peugeot 308

Instappen in de 308 kan met de mild hybrid voor €35.950. De meest plug-in kost een flinke duit meer met een vanafprijs van €37.950. Dan heb je echter wel flink meer vermogen en een zuinige aandrijflijn. Standaard krijg je met climate control links/rechts en een uitgebreid assistentiepakket overigens al wel goed waar voor je geld. Ook Apple Carplay/Android Auto is standaard. Maar je wilt natuurlijk de GT met die heerlijke sportstoelen. Kost als plug-in een flinke €42.450. Maar daar krijg je dan dus wel dit fraaie model van op de foto’s voor terug. En ja, dat is inclusief de toffe groene kleur.

Conclusie Peugeot 308 en 308 SW

Peugeot heeft duidelijk de weg omhoog weer gevonden en timmert al enkele jaren aan de weg met een zeer fraaie designtaal. De vernieuwde 308 doet hier nog een schepje bovenop. Als elektrische variant misschien niet de beste aanbieding, maar als plug-in klopt het concept echter wel volledig. Dat het allemaal ook wat duurder geworden is, valt te verwachten met de hogere positionering in de markt van Peugeot door Stellantis. Hier krijg je echter wel een meer dan prima afwerking voor terug die ook nadrukkelijk meer premium aanvoelt en is.
Meest positief zijn we echter nog steeds over de rijeigenschappen: Speels, comfortabel en heel voorspelbaar. Dit maakt de 308 niet alleen tot een prettige reisauto, maar ook leuk voor papa in het weekend. Wel even de labrador goed vastsjorren.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *