Er is een nieuwe Citroën C3! Eindelijk. De vorige vrolijke verschijning was leuk, maar hij was niet meer passend bij de huidige ontwerptaal van de frivole Fransozen. Deze nieuwe generatie is een stuk stoerder en meer Art-Deco dan ooit tevoren. Hij past goed bij bijvoorbeeld de facelift van de C4 en de nieuwe C5 Aircross. Merkidentiteit, daar houden we van. De C3 is een waanzinnig goede auto en erg veel auto voor je geld. Maar, wel pas over een jaar ofzo instappen. Waarom? Dat zal ik u eens even haarfijn uitleggen.

Sterke puntenZwakke punten
+ Interieur– Spiegels in de war
+ Rijeigenschappen – Rijbereikmeter in de war
+ Eenvoud– Achterruitverwarming in de war

Wat is de Citroën C3?

De Citroën C3 is een compacte auto die vroeger in het segment van de Polo en de i20 viel. Nu zijn we eigenlijk een beetje in de war. Het segment is nog hetzelfde, maar de auto’s erin zijn veranderd. Eigenlijk is deze C3 te hoog en te SUV voor het B-segment, maar toch hoort hij erin. Zo gaat dat tegenwoordig natuurlijk. De C3 is dus compact maar wel ruim en niet eens zo heel klein. Hij is guitig en gemakkelijk, zoals het hoort in het B-segment.

De hoge instap en relatief hoge zitpositie geven je, ondanks het geringe formaat van de auto toch een goed overzicht over de weg en alle mensen daarop. De auto neemt zichzelf niet zo serieus, dat vinden we leuk aan de Citroën C3. Hij is speels en gezellig. Zelfs als je de duurste uitvoering koopt, de Max, heb je nog steeds de mogelijkheid tot een handbak (de Turbo 100pk uitvoering) en komt daarbij een niet-digitale handrem. Hoe leuk is dat? Overigens vind je in het interieur van de C3 op elke deur een labeltje met daarop een positieve aanbeveling gedrukt. Echt helemaal gezellig vinden we dat.

Als je de basisuitvoering van de Citroën C3 koopt, de You, krijg je standaard bijna niks (voor huidige standaarden). Een rubberachtig dashboard met daarin geen scherm maar wel een telefoonhouder, airco, alleen elektrische ramen voor, elektrische spiegels, een Head-Up Display én een smartphone oplaadstation. De topuitvoering, de Max dus, zit tot het puntje volgegoten met opties. Denk hierbij aan elektrische ruiten rondom, meer kleurtjes in het interieur, fancy LED-achterlichten, binnenverlichting, automatische Climate Control en een achteruittijcamera. Al die luxe en al die overdaad kan gelukkig nog steeds gecombineerd worden met een handgeschakelde zesbak en een plezierhendel (handmatige handrem).

Hoe rijdt de Citroën C3?

De Citroën C3 rijdt goed. Heel goed, zelfs. De handbak voelt goed en schakelt soepel. De motor, 1.2 PureTech zonder natte riem en ontploffingsneigingen, pruttelt heerlijk en met zelfvertrouwen. De 100Pk is prima voldoende en de auto komt daarmee perfect met het verkeer mee. Ook op hoge snelheden blijft de C3 stabiel en heel makkelijk beheersbaar. De rijeigenschappen van de C3 is ook een van zijn beste punten. Hij stuurt licht en precies, de vering is a la Citroën heel comfortabel maar nooit te sponsig. Het is echt een ontzettend fijne reisauto, ook als je lang en ver achter elkaar moet rijden.

Je mag je continu bevinden in het goed ontworpen en gezellige interieur van de Franse stadsbanjeraar. Dat is leuk en fijn. De stoelen zitten heerlijk en bieden genoeg steun. De tellers zitten bijna in de voorruit in een klein, ultiem Frans gleufje met allerlei funky lettertypes. Ik kan jullie bijna niet uitdrukken hoe vrolijk ik daarvan word. Het stuur is klein en vierkant-achtig. Waarom? Daarom. De C3 is weer écht Frans: vreemd en onverklaarbaar. Ik wil er drie.

Waarom is de hij zo in de war?

De Citroën C3 is een auto die grotendeels ontwikkeld is in India in een hele nieuwe locatie. Het is dus allemaal nog een beetje uitvogelen voor Citroën hoe en wat en waarom. Dit resulteert helaas, vooral nu nog eventjes, in wat kinderziektes. Maar, wij hebben gehoord dat die kleine onvolkomenheden in de (nabije) toekomst wel verholpen gaan worden.

Wij hadden last van drie rariteiten.

  • Ten eerste: de meter die het bereik aangeeft, hoeveel kilometer je nog kan rijden met je huidige tank, heeft drie dagen op 999km gestaan. Als dit waar was geweest, was ik enorm gelukkig. Helaas schoot hij na drie dagen ineens naar 350. Een storing in het systeem, jammer. Hierna deed hij het overigens wel ‘gewoon normaal’.
  • Ten tweede: de spiegels zijn automatisch inklapbaar wanneer je op de ouderwetse klapsleutel (leuk!!) de auto op slot drukt. Dit is niet raar. Wat wel raar was, is dat beide spiegels na het opnieuw openen van de auto volledig anders afgesteld stonden. Waarschijnlijk heeft dit iets te maken met verkeerd werkende motortjes in de spiegels, ook iets softwarematigs. Je kan dit voorlopig tijdelijk oplossen door het automatisch inklappen van de spiegels uit te schakelen.
  • Ten derde: de achterruitverwarming deed het niet. Eerst dachten we dat we het hadden opgelost door het losse stekkertje weer vast te klikken aan het raam, maar dat was niet zo. Verder heb ik hier geen uitleg over, hij deed het gewoon niet.

Willen we de Citroën C3 een rijdende storing noemen? Ja, want dat is grappig. Maar, we gaan het niet doen, want dat verdient hij niet. Dit soort kleine dingen kunnen waarschijnlijk makkelijk weggeüpdate worden. Hopen we, althans.

Conclusie rijtest Citroën C3

Dus: de nieuwe Citroën C3 is er. Eindelijk. En ja hoor, hij is lekker Frans: een tikkie vreemd, maar vooral heel gezellig. De vorige was nu toch echt over datum qua looks, maar deze nieuwe generatie is stoerder, frisser en past perfect in het huidige Citroën-straatje naast de C4 en C5 Aircross. Hij is compact, maar oogt als een mini-SUV. Hoge zit, guitig smoel, en zelfs in de dikste uitvoering nog lekker analoog met een handrem en handbak, lekker eigenwijs. Het interieur is gezellig ingericht met gekke lettertypes en opbeurende labels op de deuren.

Rijden? Top. Comfortabel, licht sturend en gewoon fijn, óók op lange ritten. De motor (100 pk) is krachtig genoeg en de handbak voelt vertrouwd. Maar… er zijn wat eigenaardigheden. De rijbereikmeter leefde drie dagen in fantasieland, de spiegels verzetten zichzelf spontaan, en de achterruitverwarming deed alsof-ie op vakantie was. Geen ramp, meer ‘kinderziektes’, waarschijnlijk softwaredingetjes.

Dus ja, hij is een beetje in de war. Maar ook leuk, vrolijk, en op z’n Frans net even anders. Een aanrader? Absoluut. Maar misschien nog héél even wachten tot alles stabiel is.

De Citroën C3 is in de basisuitvoering met handbak verkrijgbaar vanaf 22.840 euro (in België vanaf 15.960,- euro). Wij hadden de topuitvoering met wat opties. De kleur, Blue Monte Carlo, is de standaardkleur en is dus gratis. een ander kleurtje kost je tussen de 200 en 780 euro. Voor het interieur heb je op de Max maar één optie, die is wel heel gaaf en dus ook gratis. Het witte dak en de 17 inch velgen met de naam Atacamite zijn in de topuitvoering ook inbegrepen. Het is fysiek onmogelijk om meer opties op onze auto te proppen, alleen dus een andere kleur. Ons testmodel kost 28.800 euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *