Rijbeleving: Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 GT-M

Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 GT-M 2017

De eerste generatie Mazda CX-5 gaat alweer mee sinds 2011, en daarom was het hoogtijd voor een nieuwe, tweede generatie. Na de testperiode zijn we, op z’n zachtst gezegd, erg enthousiast over Mazda’s nieuwe cross-over.

Europees debuut

Eind oktober vorig jaar werd ‘ie aangekondigd, en na amper twee weken beleefde hij zijn werelddebuut op de Los Angeles Auto Show: uiteraard hebben we het over de nieuwe generatie Mazda CX-5. Enkele maanden later werd hij voor het eerst op Europese bodem voorgesteld, namelijk op de Autosalon van Genève.

Moderner design

Als we kijken naar het design, dan is de CX-5 er wat ons betreft op vooruit gegaan. Hij straalt sportiviteit uit, terwijl het design gelijkertijd veel moderner oogt. Ook is deze generatie, net als zijn voorganger, ontworpen volgens de Kodo-designtaal. Het exterieur kenmerkt zich verder door het duidelijk aanwezige lijnenspel, LED-koplampen en -mistlampen en de verchroomde omlijsting rondom de grille. Dat laatstgenoemde zorgt weer voor een chique afwerking.

Qua afmetingen wijkt de nieuwe CX-5 iets af van zijn voorganger. Hij meet 4.550 mm in lengte (-5 mm), 2.115 mm in breedte en 1.675 mm in hoogte. De wielbasis is gelijk gebleven tot 2.700 mm.

Krachtige benzinemotor

Tijdens de testweek hadden wij de beschikking over de CX-5, met een 160 pk sterke 2.0 liter SkyActiv-G 160-benzinemotor. Deze krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak, die de auto fijn en soepel naar de volgende versnelling brengt. Na een rit met de CX-5, zijn we vrij snel te spreken over de SkyActiv-G 160. Hij beschikt over ruim voldoende vermogen en maakt het zelfs mogelijk om sportief te rijden. Het sportief rijden wordt trouwens gestimuleerd door de Sport-modus, die je op de middenconsole activeert. Met deze stand schakelt hij nèt even iets later, en reageert ‘ie directer op het gaspedaal.

Luxe interieur

Van Mazda Nederland kregen wij de CX-5 in GT-M-uitvoering mee. Deze variant is de meest luxe uitvoering die het merk kan aanbieden. En dat is ook te zien, want eenmaal bij binnenkomst vallen er direct een aantal zaken op. Denk bijvoorbeeld aan de chique lederen bekleding op de stoelen, versnellingspook, deurpanelen en het dashboard.

Het stuur ligt lekker in de hand. De bedieningsknoppen zijn goed bereikbaar, en alleen de nodige functies zijn aanwezig op het driespaaks-stuurwiel. Bovendien is de informatie van het instrumentarium uitstekend afleesbaar. De toerenteller en snelheidsmeter zijn analoog, terwijl de kilometerstand, brandstof- en verbruiksmeter digitaal zijn af te lezen.

De stoelen bieden goede steun in je rug, en ook aan beenruimte is geen gebrek. Al had een iets langere stoelzitting wel prettig geweest. Achterin zitten de passagiers als gegoten, want ook daar zijn de stoelen met leer bekleed en is er ruim voldoende beenruimte beschikbaar.

Bose-audiosysteem

Net zoals in de eerder gereden Mazda2, beschikt ook de CX-5 over een prettig functionerend infotainmentsysteem. Routes worden duidelijk weergegeven op het 7 inch kleurendisplay, en ook de kaarten zijn up-to-date. Bovendien toont het Head-Up Display de meest belangrijke informatie precies in je gezichtsveld. Handig, want zo blijf je gefocust op de weg. 

Ook op audiogebied zijn er veel mogelijkheden. Denk aan DAB+, FM, Bluetooth, een CD-speler en USB-poort. Dit alles wordt door een Bose-audiosysteem met 10 luidsprekers ten gehore gebracht. Het audiosysteem is een standaard aanwezig onderdeel van de GT-M-uitvoering.

Specificaties

Motor: 2.0 liter SkyActiv-G 160 (160 pk en 208 Nm)

Versnellingsbak: Zestrapsautomaat

0-100 km/h: 10,5 sec.

Topsnelheid: 188 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 6,6 liter/100 km

CO2-uitstoot: 155 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.550 mm/1.840 mm/1.680 mm

Bagageruimte: 506 liter

Vanafprijs: € 30.990,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 46.490,- (inclusief BTW en BPM)