Rijtest: Opel Ampera-e

Opel Ampera-e 2017

De Opel Ampera-e is het allereerste model van het merk met een volledig elektrische aandrijving. Wij zijn benieuwd hoe een elektrische Opel rijdt, en zochten het voor jullie uit.

Wat vooraf ging

In 2009 presenteerde Opel tijdens de Autosalon van Genève de Ampera, met de combinatie van een verbrandingsmotor en elektrokrachtbron. Dit model was technisch gelijk aan de Chevrolet Volt. Uiteindelijk bracht het Duitse automerk de Ampera twee jaar later (2011) op de markt.

Opel liet het niet bij één semi-elektrische auto zitten. Integendeel, tijdens de Autosalon van Parijs 2016, onthulden de Duiters zelfs een volledig elektrische auto: de Ampera-e.

Exterieur

Qua uiterlijk is de nieuwe Opel Ampera-e niet te vergelijken met de Ampera, want het is in zijn geheel een compleet nieuw model. Opel heeft goed nagedacht over de vormgeving van deze auto. Het exterieur valt niet alleen op, hij heeft ook nog eens een lage luchtweerstand. De carrosserie is vervaardigd uit aluminium, in plaats van metaal. De door ons gereden Ampera-e staat op 17 inch lichtmetalen multispaaks Carbon Flash-velgen, die erg fraai ogen.

Interieur

We nemen een kijkje aan de binnenkant, en wat ons direct opvalt is de grote hoeveelheid ruimte. Zowel vóór als achter beschikt hij over veel hoofd- en beenruimte. Ook blijft de forse voorruit niet onopgemerkt, wat het zicht op de weg ten goede komt. Opel heeft bij de Ampera-e gebruikt gemaakt van materialen met een combinatie van een lichte en donkere kleur. Zo is het dashboard deels voorzien van een witte afwerking, gecombineerd met zwart/grijs. Het is een mix van degelijk materiaal en harder aanvoelend plastic.

Verder zijn de stoelen uitgevoerd in de lederen bekleding Athens in Jet Black en treffen we een middenarmsteun met riant veel opbergruimte. Ten slotte is er gedacht aan muziekliefhebbers: we maakten dan ook tevreden gebruik van de fantastisch klinkende Bose audio-installatie.

Het rijden

Opel voorziet de nieuwe Ampera-e van een 204 pk sterke elektromotor, met een maximaal koppel van 360 Nm. Over de rijprestaties hebben we niets aan te merken: stoplichtsprintjes zijn voor hem een koud kunstje. De elektrische krachtbron is gekoppeld aan een eentrapsautomaat, wat tegenwoordig standaard is bij elektrische auto’s. De Ampera-e ligt straks op de weg, is comfortabel geveerd en ook wendbaar.

Bovendien is de beloofde actieradius van 380 km in de praktijk realistisch, maar dan wel bij een rustige rijstijl. Energieverbruikers zoals airconditioning of verwarming, beïnvloeden zoals gewoonlijk het rijbereik.

Specificaties

Motor: Elektromotor (204 pk en 360 Nm)

Versnellingsbak: Eéntrapsautomaat

0-100 km/h: 7,3 sec.

Topsnelheid: 150 km/h

Energieverbruik: 14,5 kWh/100 km

CO2-uitstoot: 0 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.164 mm/1.765 mm/1.594 mm

Bagageruimte: 381 liter

Vanafprijs: € 40.995,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (getoond model): € 44.995,- (inclusief BTW en BPM)