Rijtest: Mitsubishi ASX 1.6 DiD Instyle

Mitsubishi ASX 1.6 DiD Instyle 2017

Om de ASX in de schijnwerpers te houden, naast de op stapel staande Eclipse Cross, heeft Mitsubishi hem recent aan een facelift onderworpen. Testredacteur Freek bekeek afgelopen week, hoe de update zich in de ASX heeft vertaald.

Het dynamische schild

Misschien niet de grootste wijziging, maar ongetwijfeld de opvallendste, is het nieuwe front. Mitsubishi geeft de nieuwe voorzijde de naam ‘Dynamic Shield’, vanwege de verchroomde zig-zag-lijn. Dat ‘het dynamische schild’ om aandacht roept staat vast, en dat merkten wij in onze testperiode maar al te goed. De witte exterieurlak is niet de meest verrassende kleur, maar het nieuwe front maakt van elke ASX een eyecatcher

Niet alleen het Dynamic Shield tovert de cross-over om tot een blikvanger. Ook de fraaie 18 inch lichtmetalen velgen leveren een bijdrage aan het opvallende uiterlijk. Wij reden de rijk uitgeruste Instyle-uitvoering, maar deze wielen zijn al standaard vanaf ‘Intense’.

Aan trekkracht geen gebrek 

De motor is dan wel van Franse makelij, maar het blok voelt zich opmerkelijk thuis in de ASX. Goed nieuws voor Mitsubishi’s compacte SUV, en gelijkertijd een compliment richting PSA Peugeot Citroën. Bij deze 1.560 cc grote DI-D-dieselmotor is er geen sprake van een tekort aan trekkracht (270 Nm bij 1.750 tpm). Wanneer we de derde versnelling selecteren in een 30 km-zone, geeft de handgeschakelde transmissie geen teken van tegensputteren. Op de snelweg is het juist noodzakelijk een lagere versnelling te kiezen, om zo het maximumvermogen optimaal te benutten.

Van verzet wisselen gaat over het algemeen moeiteloos, maar op sommige momenten verloopt het wat minder soepel. Over het rijcomfort op de snelweg zijn we echter zeer te spreken: de ASX als 1.6 DI-D is de ideale motorisatie voor de kilometervreter. 

Zakelijk vormgegeven

Hoewel het front een gedurfd interieur doet vermoeden, maakt de binnenzijde vooral een zakelijke indruk op ons. Enkele leuke, contrasterende kleuren hadden het dashboard zeker niet misstaan. Daarnaast had het een fraaie aansluiting geweest op de dynamisch ogende voorkant.

Desondanks zorgt de ietwat donkere sfeer voor overzichtelijkheid. Tussen de bedieningsknoppen bevindt zich voldoende ruimte, zodat je niet een verkeerde functie aanspreekt. Daarnaast zijn alle toetsen logisch gegroepeerd. 

Achterin is het prima toeven. Personen van om en nabij 1,85 meter zitten er zonder problemen. Opvallend is dat je vanaf de achterbank veel zicht hebt naar buiten én voren.

7 inch groot touchscreen

De door ons geteste ASX als Instyle, is uitgerust met het Mitsubishi Multi Communication System. Het navigatiesysteem is eenvoudig te bedienen via het 7 inch touchscreen. Ondanks de grootte van het scherm, maakt de kaartweergave een wat verouderde indruk. Echter, worden afslagen wél duidelijk weergegeven.

Een verbeterpuntje voor (wellicht) de volgende generatie ASX, is om minder harder aanvoelend plastic toe te passen. Wij merkten dit op het dashboard, de middenconsole en portieren. De verchroomde strips en hoogglans zwarte afwerking verhogen daarentegen het kwaliteitsgevoel.

Onze oren geven een voldoende voor het Rockford Fosgate-audiosysteem, bestaande uit 9 luidsprekers en één subwoofer in de kofferbak. De premium geluidsinstallatie weet prima raad met elektronische muziek.

Specificaties

Motor: 1.6 liter DI-D-dieselmotor (114 pk en 270 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 11,2 sec.

Topsnelheid: 182 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 4,6 liter/100 km

CO2-uitstoot: 119 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.295 mm/1.695 mm/1.495 mm

Bagageruimte: 419 liter

Vanafprijs: € 21.680,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 34.970,- (inclusief BTW en BPM)

Onze conclusie

Dankzij de facelift staat de ASX weer even in de spotlights. Het front is het eerste dat in het oog springt, maar ook de dieselkrachtbron doet prima zijn werk. Van verzet wisselen gaat niet altijd even soepel, al pakt de ASX weer pluspunten qua geluidsbeleving. De kaartweergave maakt een ietwat verouderde indruk, terwijl de bediening van het infotainmentsysteem opvallend eenvoudig is.

Plus- en verbeterpunten

+ Onderscheidende voorzijde

+ Meer dan voldoende trekkracht

+ Krachtig audiosysteem

Schakelt niet altijd even soepel

Harder aanvoelend plastic

Joeri van Dam helpt u bij leasevragen en offertes!

Lease-advies nodig? Joeri van Dam helpt de lezers van Dagelijksauto.nl.