Rijtest: Mazda2 SkyActiv-D 105 GT-M

Mazda2 SkyActiv-D 105 GT-M 2017

De Mazda2, het kleinste model van het gamma, werd begin dit jaar aan een update onderworpen. Testredacteur Peter zocht uit of de vernieuwing dit model een stap vooruit heeft gebracht.

Compact formaat

Werp een blik op de Mazda2, en het eerste wat opvalt is zijn compacte formaat. Met afmetingen van 4.060 mm (lengte), 1.695 mm (breedte) en 1.495 mm (hoogte) is dit een prima stadsauto qua grootte. Kenmerkende details zijn de vleugelgrille en LED-koplampen, die de Mazda2 een strakke uitstraling geven. Onze testauto staat op 16 inch lichtmetalen Diamond Cut-velgen, wat standaard is op de GT-M-uitvoering.

Economisch

De Mazda2 is het beste als ‘economisch’ te bestempelen. Onder de motorkap vinden we een zuinige 105 pk sterke SkyActiv-D 105-dieselmotor, die erg efficiënt met zijn brandstof omgaat. Tijdens onze testweek viel ons het gemiddelde brandstofverbruik op. Volgens het infotainmentsysteem vraagt de geteste motorisering 4,6 liter voor elke 100 km. Dit komt overeen met een verbruik van ruim 1 op 21. ‘Economisch’ en ‘efficiënt’ zijn, in het geval van deze dieselmotor, de meest toepasselijke woorden.

Zuinigheid wordt in onze optiek niet boven motorvermogen verkozen. Wél hadden we op sommige momenten net iets extra’s gewenst. In de stad kom je absoluut geen vermogen of trekkracht te kort, maar in situaties op de snelweg missen we enkele paarden.

Op de handgeschakelde zesversnellingsbak hebben wij niets aan te merken. De handbak wisselt zonder teveel spierkracht te gebruiken eenvoudig van verzet. Dat Mazda weet hoe zij fijne transmissies moeten bouwen, is ons wel duidelijk.

Chique lederen bekleding

Als we een kijkje nemen aan de binnenkant van de Mazda2 SkyActiv-D 105 GT-M, dan valt de stoelbekleding ons het eerste op. De lederen bekleding is chic en als schitterend te beschouwen. Niet alleen de stoelen, maar ook het dashboard, de middenconsole en deurpanelen maken gebruik van deze afwerking. 

Het stuur ligt lekker in de hand, en beschikt niet over een hele reeks aan bedieningsknoppen. Mazda heeft er slim aangedaan om de knoppen, die het meest worden gebruikt, aan het stuur toe te voegen. Enkele voorbeelden zijn de bel- en cruise control-functie. De luchtroosters, die voorzien zijn van mooie rode accenten, zijn te openen d.m.v. een kleine draaiknop aan de voorkant. Het dashboard oogt strak en opgeruimd, wat te danken is aan het touchscreen. In steeds meer auto’s zie je dat fysieke knoppen achterwege worden gelaten, dus ook in de Mazda2.

Qua beenruimte zijn we erg te spreken. Voorin hebben de bestuurder en passagier genoeg ruimte om hun benen te strekken. Achterin is de ruimte ook goed te noemen. De bagageruimte bedraagt 280 liter, wat voldoende is voor een B-segment-auto.

Fijn infotainmentsysteem

Het infotainmentsysteem (inclusief navigatie) werkt fijn. Het systeem reageert lekker vlot en het navigatiesysteem doet uitstekend zijn werk. Afritten worden op tijd aangegeven en de kaart is up-to-date. Opvallend is dat ‘onze’ Mazda2 niet de beschikking heeft over een achteruitrijcamera, terwijl het de duurste uitvoering betreft.

Passagiers krijgen uitgebreide entertainmentmogelijkheden voorgeschoteld. De uitvoering die wij reden beschikt over FM-radio, Bluetooth, een CD-speler, SD-ingang en twee USB-aansluitingen. De bediening wordt verzorgd door een kleine multifunctionele draaiknop, die op de middenconsole is bevestigd.

Ten slotte bevalt ons het functionele Head Up-Display, waar informatie op wordt weergeven, zoals de route, snelheid, verkeersborden en eventuele waarschuwingen. 

Specificaties

Motor: 1.4 liter SkyActiv-D 105 dieselmotor (105 pk en 220 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 10,1 sec.

Topsnelheid: 178 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 3,4 liter/100 km

CO2-uitstoot: 89 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.060 mm/1.695 mm/1.495 mm

Bagageruimte: 280 liter

Vanafprijs: € 16.190,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 24.445,- (inclusief BTW en BPM)