LEGO ECTO-1

Je staat ’s ochtends op en je trapt direct op een LEGO-blokje, dat er nog niet lag toen je ging slapen. Wie ga je dan bellen? Juist! In deze review vertellen we je wat over de LEGO 10274 Ghostbusters ECTO-1 en over de achtergrond van deze iconische filmauto.

De LEGO-set heb ik gekocht van mijn eigen centjes. Er is geen sprake van sponsoring, al heeft dagelijksauto.nl wel contact met LEGO.

Zeldzaam

Weinig auto’s uit films zijn meer iconisch dan de ECTO-1 van Ghostbusters. De achtergrond van de ECTO-1, of Ectomobile zoals hij in de film heet, is al net zo interessant als de auto zelf. De producenten hadden voor de Ghostbusters-film uit 1984 een Cadillac uit de jaren ’70 op het oog, maar toen vonden ze een Cadillac ambulance uit 1959 die veel goedkoper was. In de film betalen de Ghostbusters $4800 voor de auto, maar in werkelijkheid had hij maar $1500 gekost.

De auto is officieel een Cadillac Miller-Meteor Future Duplex. Het is een ambulance op het chassis van een Cadillac limousine, gebouwd door Miller-Meteor. Dit bedrijf uit Ohio verbouwde nieuwe Cadillacs tot lijkwagens en ambulances. Ze zijn zeldzaam: slechts 400 exemplaren zijn er gebouwd op basis van de 1959 Cadillac. In dit jaar hadden ze de grootste vinnen die ooit op een auto gezeten hebben, en het meeste chroom.

LEGO ECTO-1 van de zijkant
De voltooide ECTO-1 van LEGO

Whèèè-whèèè-whèèè

De ECTO-1 kreeg zijn rood-witte uiterlijk nadat men vanwege de vele nachtelijke scenes het plan losliet om hem zwart met paarse accenten te maken. Door een communicatiefout moest medewerker Stephen Dane in slechts twee weken de Cadillac klaarmaken voor de film. In deze korte tijd creëerde hij een icoon, maar dat werd niet meteen erkend. In de aftiteling is zijn naam fout gespeld, en staat er slechts “hardware consultant” achter.

Stephen voorzag de auto rijkelijk van attributen op het dak, alsook aan en in de auto. Tel daar de unieke sirene bij op, zo gemaakt om hem niet te laten lijken op een ambulance, en het was een echte blikvanger. Tijdens de filmopnamen in New York gebeurden meerdere ongelukken omdat mensen naar de ECTO-1 bleven staren. De auto uit de film is volledig gerestaureerd en staat nu in een museum.

ECTO-1 in het Petersen Museum
De echte ECTO-1, foto door mark6mauno, CC BY 2.0, wikimedia commons

Ghostbusters: Afterlife

De Deense speelgoedfabrikant LEGO richt zich steeds afgelopen jaren meer op AFOLs: adult fans of LEGO. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf meerdere sets uitgegeven van iconische auto’s. Het is geen speelgoed: dit zijn schaalmodellen die je zelf moet bouwen. Na enkele Volkswagens, een Mustang, een Fiat 500 en andere bekende auto’s verscheen eind 2020 de ECTO-1.

De aanleiding was de nieuwe Ghostbusters-film, Ghostbusters Afterlife, die in 2020 zou uitkomen. Zoals bij zoveel dingen gooide het corona-virus roet in het eten. De première staat nu gepland voor dit jaar. In de nieuwe film speelt de ECTO-1 uit 1959 weer een hoofdrol, al is hij nu oud en roestig. De LEGO Ghostbusters ECTO-1 uit set 10274 is degene uit de nieuwe film, maar de vele roestplekken zijn gelukkig stickers. Ik koos ervoor om deze niet te plakken, zodat mijn ECTO-1 lijkt op die uit de eerste film uit 1984. Buiten de roest-stickers zitten er gelukkig weinig andere stickers in de set.

De trailer van de nieuwe Ghostbusters-film

De LEGO Ghostbusters ECTO-1 bestaat uit 2352 stenen. Hij kost bij LEGO 199 Euro. Het is dan ook een flink model: als de auto in elkaar zit, is hij 47 cm lang, 15 cm breed en dankzij de antennes 24 cm hoog. Het is een zware jongen: meer dan 2 kilo weegt hij.

Het bouwen

Het fraaie instructieboek van 310 pagina’s helpt je om in 12 stappen, oftewel 24 zakjes, de LEGO Ghostbusters ECTO-1 op te bouwen. In dit boek staan ook foto’s en achtergrondinformatie. De bouw begint met de onderkant, waarbij je meteen een indruk krijgt van de grootte van het eindproduct. Al snel begin je aan het eerste mechanisme: de ‘gunner seat’ oftewel de uitschuivende, draaiende stoel. Zo ben je vanaf het begin met allerlei mechanische trucjes bezig, waardoor de bouw nooit saai is.

In aanbouw
Het begin is er!

Met enkele blokjes kan LEGO direct herkenbare auto-onderdelen namaken. Zo herken je de achterbumper direct als die van een 1959 Cadillac. Langzaam krijgt de auto vorm en bouw je ook allerlei vreemde apparatuur in het interieur, wat erg afwisselend is. Nadat je de zijkanten, de deuren en de enorme vleugels hebt gebouwd, krijgt de Cadillac vorm. De iconische grille wordt gemaakt met grijze tonnen en 44 rolschaatsjes. Uiteraard is ook de grote V8 waarheidsgetrouw.

Nadat je alle ruiten en het dak hebt opgebouwd, volgt alle apparatuur die bovenop de ECTO-1 staat. Als laatste komen de wielen, waarna de achterste wielkasten kunnen worden afgebouwd. Het is ontzettend knap hoe LEGO deze moeilijke vormen heeft kunnen vangen met vierkante blokken.

In aanbouw
Alleen nog vanalles op het dak en de zijkanten afwerken

Het resultaat: de LEGO 10274 Ghostbusters ECTO-1

Het eindresultaat is een mooi schaalmodel van de 1959 Cadillac als ECTO-1. De auto is groot, zwaar en indrukwekkend. Een aantal leuke details maken het helemaal af, zoals de eerder genoemde gunner seat en de bewegende radars op het dak. De ECTO-1 is ruwweg dezelfde schaal als de LEGO Ford Mustang die ik al had. Dat is fijn: bij LEGO modellen kan de schaal variëren. Hoewel de ECTO-1 natuurlijk veel langer is dan de Mustang passen ze mooi naast elkaar.

LEGO Ghostbusters ECTO-1 en LEGO Ford Mustang
De LEGO Ghostbusters ECTO-1 en de LEGO Ford Mustang

Zoals gezegd heb ik ervoor gekozen de roeststickers niet te plakken en mijn ECTO mooi wit te laten. LEGO-puristen zien op de foto’s nog iets afwijkends: vanwege het mechanisme voor de gunner seat heeft LEGO de ladder naar de andere kant van de auto verplaatst. Die heb ik lekker eigenwijs weer aan de juiste kant gemonteerd.

De LEGO Ghostbusters ECTO-1 is één van de beste LEGO-sets ooit. Het is ze gelukt om de iconische vormen van deze geweldige auto perfect te vangen in LEGO. Het model is nog beter gelukt dan de LEGO Ford Mustang, die al heel geslaagd was. Niets dan complimenten dus voor LEGO en mijn bankrekening vreest het ergste als er nog meer van dit soort modellen aankomen.

LEGO Ghostbusters ECTO-1
Een indrukwekkend geheel
ECTO-1 Gunner seat