Lachend door de bocht met de Carver

Is de Carver een gadget? Nee, niet echt. Maar het is ook geen scooter, geen motor en geen auto. Wat is het dan wel? Iets waar je blij van wordt, dat is zeker.

Volledig elektrisch

Wellicht ken je het Nederlandse bedrijf Carver nog van de drie-wielige motor, de Carver One, die ze jaren geleden introduceerden. Productieproblemen deed Carver toen de das om maar nu zijn ze terug met een nieuw voertuig. Hij heet gewoon de Carver, want waarom moeilijk doen?

Carver

De Carver  is een soort overdekte scooter, maar dan met twee wielen achter. Dankzij de bijzondere Dynamic Vehicle Control (DVC) kantelt de Carver in de bocht tot 40 graden. Hij is volledig elektrisch, met een bereik van ongeveer 100 kilometer. Opladen gaat via een normaal stopcontact en duurt een paar uur. De topsnelheid is 45 kilometer per uur, dus met een scooterrijbewijs mag je al achter het stuur. Buiten de bebouwde kom ben je dus wel veroordeeld tot het fietspad.

Zeker in een fris kleurtje is de Carver een opvallende verschijning. De afwerking is wat ruw, maar modieus is hij zeker. Met zijn valse luchtinlaten op de zijkant en de spoiler achterop ziet de Carver er sportief uit. Binnenin zijn twee zitplaatsen: achter elkaar, dat wel. Achter de stoelen is nog een behoorlijke ruimte voor bagage: best praktisch dus.

Carver

Hangen in de bocht

Onlangs mocht Dagelijksauto.nl een rondje rijden met de nieuwe Carver. Het stoffen dakje werd opgevouwen en ook de verwijderbare zijruiten verdwenen voor de optimale beleving. De Carver heeft een normaal stuur, een simpel dashboard, normale pedalen en een handrem, net zoals een auto. Knipperlichten, spiegels, aansluiting voor je telefoon, zelfs een ruitontdooier: je komt niks tekort. De automatische transmissie bedien je middels drukknoppen en wég ben je.

De Carver is verrassend vlot: het lijkt of je veel sneller rijdt dan je eigenlijk gaat. Optrekken gaat vlot, hij is immers elektrisch. Zeker op hobbelige fietspaden word je nogal door elkaar geschud en moet je je handen goed aan het stuur houden, want het enkele voorwiel wil alle kanten op. De echte fun komt natuurlijk in de bocht: daar gaat de Carver lekker hangen. Het is even wennen maar eng wordt het niet. Ga je te hard een bocht in, dan klinkt er gepiep en grijpt de Carver in. Al snel betrap je jezelf erop dat je de bochtjes extra snel wil nemen. Hangen wordt een sport.

Carver

De Carver heeft dus zeker de fun factor: hij tovert gegarandeerd een lach op je gezicht. Maar het is ook een milieuvriendelijk en praktisch alternatief voor dagelijks woon-werkverkeer. De Carver combineert het beste van de scooter en de auto: geen parkeerproblemen maar ook geen regen in je gezicht. Voor een voertuig dat zo praktisch en tegelijk zo leuk is, valt de prijs van nog geen 9.000 Euro best mee.