Rijtest: Lexus ES 300h President Line

De hybride-aandrijflijn heeft de toekomst. Als het aan Lexus ligt tenminste. De combinatie van een benzinemotor en elektrokrachtbron zorgt voor gunstige verbruikscijfers én een keurige actieradius. Wij geven onze visie op de Lexus ES 300h na een week lang testen.

Hoe bevalt het exterieur van de Lexus ES 300h?

Onderscheidend, opvallend en gedurfd. Deze woorden omschrijven het exterieurdesign van de Lexus ES 300h. De limousine heeft een uniek ontwerp, die we van geen enkel ander automerk kennen. Lexus heeft een geheel eigen designtaal ontwikkeld. De ES 300h springt direct in het oog en over elke vouw in het ontwerp is nagedacht. Wat we erg gedurfd vinden, is de vormgeving en het formaat van de grille. Bovendien heeft elke ES standaard fraaie, chromen afwerking rondom de gehele auto. Van de grille tot de raamomlijsting en van de buitenspiegelkappen tot de achterklep.

Onze testauto is uitgevoerd als President Line. Dit betekent o.a. een extra chique uitstraling en alle denkbare opties. Denk aan onder meer 18 inch lichtmetalen multispaakswielen met chromen accenten, de exterieurkleur Sonic Titanium en getint glas.

Hoe bevalt het interieur van de Lexus ES 300h?

Ook qua interieurvormgeving kiest Lexus geheel zijn eigen weg. Door de vele vouwen, lijnen en rondingen, is het een erg druk geheel. Dit maakt het interieur niet overzichtelijk, maar wel opvallend. De ES 300h als President Line is chique aangekleed met bruin lederen bekleding, houtinleg en een prachtig, centraal gepositioneerd klokwerkje. Overal waar je vingers langsgaan, voel je dat Lexus enkel hoogwaardige materialen heeft toegepast.

De geteste Lexus ES 300h als President Line kent een zeer rijke uitrusting. De auto beschikt over elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, stoelverwarming en -ventilatie, het fantastisch klinkende Mark Levinson-audiosysteem (bestaande uit 17 luidsprekers), een 12,3 inch multimediascherm en zonneschermen voor de achterruit en achterportieren. Verdere highlights zijn de head-up display en het elektrisch bedienbare dakraam.

Via de touchpad op de middenconsole bedien je het infotainmentsysteem. De bediening vraagt in eerste instantie om gewenning, maar daarna krijg je het snel in de vingers. Een verbeterpuntje is dat het systeem ondersteuning biedt aan Apple CarPlay en Android Auto, want dat is nu niet het geval. Gelukkig komt daar vanaf modeljaar 2020 verandering in. Vanaf voorjaar 2020 wordt overigens het bestaande infotainmentsysteem geüpdatet!

Een ander verbeterpuntje is een grotere knop voor het ontgrendelen van de achterklep. Daarnaast opent en sluit de kofferklep zodanig, dat je bagage makkelijk klemzit onder de scharnieren.

Hoe rijdt de Lexus ES 300h?

Onder de kap huist een 2.5 liter benzinemotor, die zelfstandig 178 pk en 221 Nm koppel levert. De elektromotor is goed voor 120 pk en 202 Nm trekkracht. Volgens Lexus resulteert dit in een systeemvermogen van 218 pk, een topsnelheid van 180 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 8,9 seconden. Schakelen gebeurt altijd via een CVT-automaat en de aandrijving geschiedt over de voorwielen.

Lexus’ belofte over de hybride-aandrijflijn en zijn gunstige verbruikscijfers kloppen. Na onze testweek met de ES 300h, noteren wij een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 liter/100 km. Dat is ongekend zuinig. Zeker gezien de grootte van de auto: hij meet 4.975 mm in de lengte, 2.117 mm in breedte en 1.445 mm in hoogte. De achterpassagiers zitten overigens riant, dankzij zijn wielbasis van 2.870 millimeter. De ES 300h biedt de meeste beenruimte in zijn klasse.

Wat vinden we van de veiligheidssystemen?

Veiligheid staat bij Lexus in een hoog vaandel. De ES 300h zit bomvol met moderne veiligheidstechnologieën. Opvallend is dat de assistentiesystemen, anders dan bij andere merken, niet betuttelend zijn.

Lexus Safety System+ is, net als in andere Lexus-modellen, standaard in de ES 300h. Dit pakket veiligheidssystemen omvat o.a. Pre-Collision System (herkent fietsers en voetgangers), Lane Departure Alert, Lane Tracing Assist, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control. Ook beschikte onze testauto over een handige en duidelijke 360 graden parkeercamera.

Conclusie rijtest Lexus ES 300h

Voor wie een dieselauto niet meer aan de orde is, maar wel veel kilometers aflegt heeft een uitstekende auto aan de Lexus ES 300h. Dit model heeft een gedurfd en opvallend design, waarbij voornamelijk het formaat van de grille in het oog springt. Binnenin is het een en al luxe, al is het wel een druk geheel. Lexus scoort punten op het gebied van afwerking en ook qua audiobeleving: het systeem van Mark Levinson klinkt fantastisch. De hybride-aandrijflijn levert prima prestaties en is daarnaast ook zuinig: gemiddeld 5,1 liter/100 km. Tot slot complimenteren we het Japanse premiummerk voor Lexus Safety System+, het pakket aan veiligheidssystemen. Niet betuttelend, wel veilig.