
De introductie van de BMW X5 SUV aan het eind van de jaren ‘90 luidde een nieuw hoofdstuk in de autowereld in en sindsdien is men verzot op zulke praktische, hoogpotige auto’s. BMW heeft in de tussentijd aardig wat SUV’s op de markt gebracht. Hier een overzicht van hun greatest hits.
BMW X1
Je zou het misschien niet zeggen, maar de BMW X1 is onderhand al aan zijn derde generatie toe. BMW’s meest compacte SUV maakte zijn debuut in 2009 en is uitgegroeid tot een van de populairste auto’s in zijn gamma. Dat is niet heel gek, aangezien de X1 een van de eerste premium compacte crossovers op de markt was en hij alleen maar beter is geworden.
Afgezien van zijn luxe en verfijnde aard blijft de X1 ook erg relevant: er zijn meerdere plug-inhybride uitvoeringen en er is zelfs een volledig elektrische variant in de vorm van de BMW iX1.
Lees ook: De hatchback leeft: nieuwe BMW 1 serie
BMW X3
Met de introductie van de BMW X3 mag de wereld kennismaken met een premium middenklasse SUV. De kleine broer van de BMW X5 volgt in feite hetzelfde principe, door de binnenruimte en het praktische vermogen van een SUV te combineren met behendige rijprestaties en veel luxe. Er zijn inmiddels vier generaties van de BMW X3 verschenen, waarvan de meest recente in 2024 ten tonele verschijnt.
Wie een X3 wil kopen, heeft de keuze uit diverse uitvoeringen. BMW levert hem met benzine- en dieselmotoren, als plug-inhybride en ook van dit model is tegenwoordig een volledig elektrische variant: de iX3. Laatstgenoemde scoort zelfs beter dan de reguliere X3.
Lees ook: Alle details nieuwe BMW X3 bekendgemaakt
BMW X5
BMW is heer en meester in het maken van luxe SUV’s met een sportief karakter en de X5 is daarvan het ultieme bewijs. Het origineel uit 1999 zet de toon met zijn ongebruikelijk strakke wegligging en bovenmaatse comfort, en sindsdien is-ie er alleen maar op vooruit gegaan.
De BMW X5 is een pionier, in de zin dat hij aantoonde dat SUV’s geen logge, overhellende auto’s hoefden te zijn. Hoewel veel auto’s in het segment een puike wegligging hebben, is en blijft de X5 de maatstaf qua sportiviteit en spierkracht – en daarmee een van BMW’s succesvolste modellen.
Lees ook: Rijtest BMW X5 XDrive30D: Road to Eleganza
BMW X7
De X5 is lange tijd het vlaggenschip onder de SUV’s van BMW, maar in 2019 onthult het merk een overtreffende trap in de vorm van de BMW X7. Deze onbetwiste joekel is 22 centimeter langer dan de X5, mede dankzij een 13 centimeter langere wielbasis.
Als gevolg heeft de X7 aanzienlijk meer binnenruimte, wat vooral achterin de auto is te merken. De derde zitrij is in dit geval niet optioneel maar standaard, en biedt zelfs ruimte aan volwassenen. Met zijn achterste zetels neergeklapt heeft de X7 een geweldig grote kofferbak, zeer geschikt voor vakanties. De BMW X7 is uitsluitend verkrijgbaar met krachtige benzine- en dieselmotoren, en is als vanzelfsprekend een oase van luxe en klasse.
Lees ook: Rijtest BMW X7 M50i, luxer maak je niet mee
BMW iX
Over smaak valt te twisten, maar er is geen ontkennen aan dat de BMW iX een van de beste elektrische SUV’s op de markt is. De iX is vaandeldrager onder de volledig elektrische auto’s van BMW en steekt dat niet onder stoelen of banken. Het is een royale, verfijnde en verbluffend comfortabele SUV met een reusachtig interieur en toonaangevende prestaties.
De diverse uitvoeringen van de iX bieden tot 619 pk en hebben – op papier – een maximale actieradius van 630 kilometer. Daarmee is de futuristische BMW iX niet alleen gebruiksvriendelijk en bijzonder bruikbaar, maar in typische BMW-stijl ook erg sportief.