Rijtest: Hyundai i30 Fastback N 2019

i30 Fastback N

Met onze geweldige ervaring van de Hyundai i30 N in het achterhoofd, keken wij reikhalzend uit naar een lange testweek met zijn fraaiere broertje: de i30 Fastback N. Genieten wij net zoveel van deze vierdeurs coupé als van de hatchback? Dat lees je in deze rijtest!

Hoe bevalt het exterieur van de Hyundai i30 Fastback N?

De reguliere Hyundai i30 is een bescheiden auto om te zien en eerder een verstandige dan emotionele keuze. Wanneer je kiest voor de vierdeurs-variant, de i30 Fastback, maak je al een minder rationele beslissing. En wanneer de i30 Fastback N tevoorschijn komt, is emotie het enige dat telt!

De i30 Fastback is op zichzelf een opvallende verschijning. Zijn aflopende daklijn springt direct in het oog. Erg onderscheidend, aangezien het de enige vierdeurs coupé in dit segment is. Als i30 Fastback N gaat Hyundai nóg een stap verder: de auto is voorzien van een dikkere bodykit, met onder meer sportieve bumpers, een achterspoiler en een diffuser. Aan de achterzijde zien we tevens een dubbele eindpijp, waaruit een heerlijke sound klinkt. Daarover straks meer.

De i30 Fastback die wij voor Hyundai Nederland mochten testen, is gespoten in de kleur Shadow Grey. Deze diepe grijstint staat de auto fantastisch. Ook opvallend zijn de 19 inch lichtmetalen velgen, omhuld in Pirelli P Zero-rubber (bandenmaat 235/35).

Hoe bevalt het interieur van de Hyundai i30 Fastback N?

Het interieur van de i30 Fastback N voelt sportief aan. Niet alleen aan de buitenzijde kun je de Fastback-carrosserievorm herkennen. Wanneer je de rode randen rondom de ventilatieroosters ziet, weet je zeker dat je met de i30 N als Fastback te maken hebt!

Vanbuiten oogt de aflopende daklijn erg fraai, maar daar hebben de achterpassagiers geen boodschap aan. De hoeveelheid hoofdruimte is, ten opzichte van de reguliere i30 N, een stuk beperkter. Dit geldt ook voor het zicht via de achterruit. Gelukkig is dit vrijwel het enige wat je voor lief moet nemen, wanneer je de Fastback boven de hatchback verkiest.

Eén van de pluspunten van het interieur, is de overzichtelijkheid. De indeling is logisch, de afwerking prima. Dat laatste geldt eveneens voor het materiaalgebruik. De sportstoelen zijn bekleed met suède en Alcantara, wat voor een sportieve look zorgt. Daarnaast zitten de stoelen buitengewoon goed, bieden ze uitstekende ondersteuning voor rug en bovenbenen en zijn ze elektrisch verstelbaar. Een prettige zitpositie is zo gevonden.

Het infotainmentsysteem is inmiddels wel bekend en doet dienst in vrijwel alle Hyundai-modellen, waaronder de i30 Fastback N. Het werkt intuïtief en vraagt nauwelijks gewenning. Wel is de snelheid een verbeterpuntje; het infotainmentsysteem reageert soms wat traag op de bediening.

Hoe rijdt de Hyundai i30 Fastback N?

De i30 Fastback N met slechts één doel voor ogen: de bestuurder een onvergetelijke rijbeleving bezorgen. En dat is de technici van Hyundai N zonder twijfel gelukt. Echter prijzen we ook dat de i30 Fastback N, ondanks de sportdempers en het straffe onderstel, relatief comfortabel is te rijden. Dit geldt eigenlijk alleen voor de ecologische stand, want efficiënt en zuinig rijden is het laatste wat je wil in de i30 Fastback N. In totaal zijn er vijf rijstanden, namelijk ‘Eco’, ‘Normal’, ‘Sport’, ‘N’ en ‘N Custom’.

Hyundai levert de i30 Fastback N als ‘N1’ en ‘N2’. Eerstgenoemde kent iets minder opties (geen elektrisch verstelbare stoelen en draadloos telefoon opladen), maar is iets aantrekkelijker geprijsd. Voor het motorvermogen hoef je het niet te laten: onder de kap ligt altijd een 275 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbomotor met 353 Nm koppel (of 378 Nm met overboost).

De acceleratie verloopt in 6,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het gecombineerde brandstofverbruik ligt volgens de NEDC-testmethode op 7,8 liter/100 km. Wij kwamen in onze testweek niet eens in de buurt. Uiteraard heeft dit ook te maken met onze sportieve rijstijl, maar dat is waar de i30 Fastback N om vraagt. Wij noteren een praktijkverbruik van 10,5 liter/100 km.

Wanneer je vraagt welke rijstand onze voorkeur heeft, dan is eigenlijk één antwoord mogelijk: de N-modus! In deze rij-instelling staat alles op scherp: van motor tot uitlaatsysteem en van onderstel tot schokdempers. Voor sommigen is de afstelling in de N-modus aan de te harde kant, maar dat is eenvoudig naar wens instelbaar. Hiervoor kies je de N Custom-modus.

Het uitlaatgeluid is werkelijk fantastisch. Dit is hoe een ‘hot coupé’ hoort te klinken! Het klinkt rauw, sportief en puur en dat is wat liefhebbers willen (horen).

Conclusie

De i30 Fastback N is een mooie en onderscheidende toevoeging aan het N-portfolio van Hyundai. Wel moeten we eerlijk zijn en verwachten we dat het in Nederland helaas geen verkooptopper wordt. De Nederlandse prijs van de door ons geteste uitvoering is € 56.095,-. Het is een nichemarkt en dat weet Hyundai. Wél is de i30 Fastback een indrukwekkende imagomaker, die de bestuurder continu uitdaagt en een onvergetelijke rijervaring bezorgt.

Een verbeterpuntje is de snelheid van het infotainmentsysteem, die verder overigens gebruiksvriendelijk werkt. De aflopende daklijn is erg fraai, maar zorgt voor minder hoofdruimte achter en minder zicht naar achteren. Hyundai brengt dit volledig in vergetelheid, wanneer je het fantastische uitlaatgeluid hoort en de capaciteiten/kwaliteiten van de viercilinder turbomotor hebt ervaren!