Waarom 8% bijtelling betalen, als het ook voor 4% bijtelling kan?

Volkswagen e-Golf 4% bijtelling

4% bijtelling, dat was het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s die in 2019 tenaamgesteld werden. En de autobranche heeft het geweten… Waar de autobranche aanvankelijk dacht dat 2019 afgesloten zou worden met minder afleveringen dan in 2018, werden het er juist duizenden meer.

Veroorzaker: Tesla Model 3

Eind 2019 (vooral in november en december) steeg het aantal afleveringen aanzienlijk. De reden hiervoor was het aflopen van het bijtellingsvoordeel voor zakelijke rijders. Als je nog in 2019 zakelijk een elektrische auto zou leasen, dan zou je nog 60 maanden lang (5 jaar) profiteren van 4% bijtelling tot € 50.000,-. Per 1 januari 2020 werd het bijtellingspercentage verhoogd van 4% naar 8% en het maximale bedrag verlaagd van € 50.000,- naar € 45.000,-.

Vanwege deze overheidswijziging ontstond er een massale run op elektrische auto’s. Je was spekkoper als je er nog één kon bemachtigen. Op tijd kunnen leveren (vóór 31-12-2019) bleek hierbij een belangrijk criterium om te kiezen voor een elektrische auto. Veel automerken hadden hier moeite mee, maar Tesla was één van de merken die hier geen moeite mee had. Ruim 9.000 Tesla Model 3’s werden in de laatste maand van 2019 op naam gezet.

Groot voordeel voor ‘nieuwe’ 2019 elektrische auto

Regeren is vooruitzien, en daarom hebben diverse leasemaatschappijen nagedacht wat hun klanten in 2020 zouden willen hebben. En tja, dat is toch vooral korting… bijtellingskorting* wel te verstaan.

Daarom zijn er nu, in 2020, nog elektrische auto’s verkrijgbaar die eind 2019 tenaamgesteld** zijn. Leasemaatschappijen hebben hun nek uitgestoken voor hun klanten en diverse elektrische auto’s op hun eigen naam tenaamgesteld. Denk hierbij aan de scherp geprijsde Volkswagen e-Golf, de zeer ervaren Nissan Leaf of de populaire Tesla Model 3. Deze elektrische auto’s hebben in plaats van 60 maanden nog steeds 58 maanden een lage bijtelling en zijn dus nog steeds zeer interessant! Deze shortleasemaatschappij heeft bijvoorbeeld nog aardig wat 2019-elektrische auto’s beschikbaar.

Is een elektrische auto iets voor jou?

Het voordeel van een elektrische auto is bij iedereen wel bekend, maar toch twijfelen diverse leaserijders nog. Heb ik elke dag wel genoeg actieradius? Waar kan ik allemaal laden? Hoe lang duurt het laden en wat kost het? Via een shortleaseconstructie kan een (toekomstige) EV-rijder heel laagdrempelig ervaren of het rijden van een elektrische auto bij hem/haar past.

Je kunt hiervoor bij Dealerleasing terecht. Zij bieden elektrische auto’s aan die je al vanaf één maand kunt leasen. Daarnaast geven ze een laagste prijsgarantie én is het contract per maand opzegbaar. Kijk hier voor hun aanbod van direct leverbare elektrische auto’s.

Hoe groot is het voordeel?

Van 4% naar 8% is een verdubbeling, maar dat kun je niet helemaal 1-op-1 doorrekenen in de bijtelling, zie hiervoor twee elektrische auto’s in verschillende prijsklassen.

Rekenvoorbeeld 1

Een Volkswagen e-Golf met wat opties kost € 35.000,-. Met de 2019 bijtelling van 4% kost je dat maandelijks € 45,- netto bijtelling (bij 38,1% inkomstenbelasting).

Als dezelfde auto de bijtelling van 2020 krijgt (8%), dan betaal je daar maandelijks € 89,- voor.

Per maand bespaar je € 44,-. De bijtelling van 4% geldt voor maximaal 60 maanden. Dat kan je dus ongeveer € 2.500,- schelen, mits je niet eerder overstapt naar een andere elektrische auto.

Hier vind je nog diverse Volkswagen Golfs met 4% bijtelling die direct leverbaar zijn. Deze auto’s hebben de stabiele Volkswagen Golf eigenschapen als basis, aangevuld met de voordelen van elektrisch laden en rijden.

Rekenvoorbeeld 2

We nemen een elektrische auto (Tesla Model 3) van € 55.000,-. Dat was de gemiddelde prijs van een elektrische auto in 2019.

In 2019 kostte een elektrische auto van € 55.000,- maandelijks € 98,- aan netto bijtelling bij een inkomensschaal van 37,35%. In 2020 kost diezelfde elektrische auto € 184,-.

Hoe duurder de elektrische auto, des te minder makkelijk kun je uitgaan van een verdubbeling van het bijtellingsbedrag. Voor een elektrische auto van € 80.000,- betaalde je in 2019 maandelijks € 273,- en in 2020 € 359,-.

Zoektocht naar een nieuwe leaseauto met 4% bijtelling?

Dus als je op zoek bent naar een aantrekkelijke en goedkope elektrische auto, bereken dan van te voren het bijtellingsvoordeel én informeer bij je leasemaatschappij welke elektrische auto’s zij nog in 2019 voor jou hebben tenaamgesteld. Misschien is jouw gewenste elektrische auto niet meer op voorraad bij je leasemaatschappij, maar misschien nog wel bij een andere leasemaatschappij. Het is het uitzoeken waard! Kun je hierbij onze hulp gebruiken? Laat het ons weten info@dagelijksauto.nl.

*Officieel hebben elektrische auto’s geen 8% bijtelling, maar krijgen ze 14% korting op het standaard bijtellingstarief van 22%. Elektrische auto met 4% bijtelling ontvingen 18% korting op de bijtelling.

** Voorwaarde is wel dat ze niet eerder ergens anders (waar ook ter wereld) tenaamgesteld zijn. Daarom hanteert de Belastingdienst de term DET (Datum Eerste Toelating en niet Tenaamstelling).