Natuurlijk heeft een elektrische auto geen last van de gestegen brandstofprijzen. Een elektrische auto vul je immers met kWh-en in plaats van met liters benzine/diesel. Maar omdat de stroomprijzen ook stijgen doet zich nu de situatie voor dat het opladen van een elektrische auto goedkoper is bij een openbare laadpaal, dan bij een laadpaal thuis.

Benzineprijzen stijgen al enige tijd. Toen de 2 euro per liter Euro 95 aangetikt werd, was het al wereldnieuws, maar nu de 2,50 per liter in zicht komt wordt in diverse huishoudens serieus de vraag gesteld of je wel met de auto weg moet of dat je niet beter op de fiets kunt gaan. Het is ook veel gezonder trouwens.

Nu de heilige brandstof-koe (auto) duurder en duurder wordt in het gebruik zou je verwachten dat er veel meer vraag is voor elektrische auto’s. Deze hebben immers geen last van de stijgende brandstofprijzen. Een verhoogde interesse voor elektrische auto’s zie je nog niet terug in de particuliere subsidie-aanvragen (SEPP) van elektrische auto’s, aldus het RVO via Nu.nl.

Elektrische auto toch duurder geworden?

De situatie met de stijgende brandstofprijzen betekent trouwens niet dat een elektrische auto niet duurder wordt.

Vroeger kon er namelijk gerekend worden met stroomprijzen van 23-25 cent per kWh. Maar tegenwoordig stijgen ook de stroomprijzen. Voor mensen die een variabel energiecontract  hebben óf voor degene wiens energiecontract nu afloop en dus een nieuw energiecontract moeten afsluiten, die worden het hards getroffen. Energieprijzen van 65 cent per kWh zijn helemaal niet meer zo vreemd, aldus gaslicht.com.

Omdat elektrische auto’s per kWh opgeladen worden is de energieprijs de equivalent van de brandstofprijs. Hogere kWh-prijzen zorgen voor een hogere prijs voor een volgeladen elektrische auto. Als je weet dat een elektrische auto een gemiddelde kWh accucapaciteit heeft van 61,6 kWh, dan kost het 40 euro per volle accu. Maar menig, veel verkochte, elektrische auto’s heeft een grotere accu dan 61,6 kWh. Laten we bijvoorbeeld de populaire Tesla Model 3 nemen. Deze heeft een 75 kWh accupakket. Een volle accu kost dan van 48,75 euro. BMW i4 (80,7 kWh) = 52,50 euro. Tesla Model S of Model X (95 kW) = 61,75 euro. Met als absolute toppers de BMW iX (105 kWh) en Mercedes-Benz EQS (107,8 kWh) met een volle accu voor 70 euro.

Het moge duidelijk zijn, een elektrische auto met een duur energiecontract, is momenteel minder financieel aantrekkelijk. Het opvallende daaraan is trouwens dat de kWh prijzen bij openbare laadpalen bijna niet gestegen zijn. Die kennen blijkbaar geen variabele tarieven of aflopende contracten zoals jij en ik dat kennen. De gemiddelde kWh-prijs bij een openbare laadpaal is nog steeds 35 eurocent. Dat scheelt bijna de helft ten opzichte van het huidige duurste energiecontract. Een volle EQS kost aan een openbare laadpaal maar 37,75 euro. En een Tesla Model 3 maar 26,25 eurocent.

Het goedkoopst opladen met zonnepanelen

Een Mercedes EQS met een gunstig energiecontract van 25 eurocent per kWh kost maar 27 euro om op te laden. Mocht je zonnepanelen op je huis hebben liggen, dan is je inkoopprijs per kWh nog maar 7 cent en kost een volle actieradius voor een EQS nog maar 7,5 euro. Maar aangezien maar slechts 30% van alle huishoudens beschikt over een eigen oprit, en dus eigen laadpaal, is thuis opladen voor de meerderheid geen oplossing.

Mogelijkheden voor bi-directioneel opladen

Thuis opladen met zonnepanelen is het aantrekkelijkst, maar je moet wel een laadpaal thuis kunnen laten plaatsen. Én vergeet niet, je moet hem ook wel aanschaffen. Maar die investering heb je dus snel terugverdient. Net als dat met deze energietarieven de terugverdientijd van je zonnepanelen ineens een paar jaar vervroegd wordt.

Helemaal interessant wordt het als je bi-directioneel kunt opladen en ontladen. Stel je eens voor, overdag laad je je elektrische auto op met het tarief van openbare laadpalen, 35 eurocent. En als je thuis komt, dan sluit je je elektrische auto aan op je huis en gebruik je de stroom van je EV om je huis te verlichten en te verwarmen. Mocht je een elektrische auto een leaseauto zijn, dan moet je misschien wel even overleggen met je werkgever hoe je dat dat verrekent. Maar waarschijnlijk ben je onderaan de streep nog steeds goedkoper uit. Bi-directioneel laden wordt voor steeds meer elektrische auto mogelijk, maar bedenk ook dat je oplaadstation thuis hiervoor geschikt moet zijn. Die combinatie is nog voor weinigen een oplossing.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.