De Renault EZ-FLEX is misschien wel de bestelbus van de toekomst. Met het oog op duurzame mobiliteit en efficiënte koeriersdiensten ontwikkelt Renault de EZ-FLEX. Er wordt verwacht dat in 2050 het aantal online aankopen verviervoudigd zal zijn. Dit zal voor veel extra verkeer zorgen. In 2030 zal dit elektrisch en autonoom kunnen gaan volgens Renault. Twaalf exemplaren worden getest bij verschillende bedrijven en steden in Europa. Het testen zal zo’n twee jaar gaan duren.

Het voertuig is in eerste instantie ontworpen om ingezet te worden voor koeriersdiensten. De brede deuropening zorgt voor makkelijk in- en uitstappen. Het zicht rondom het voertuig is goed zodat fietsers en voetgangers goed te zien zijn.

De til drempel is 760 mm, dit is wel vergelijkbaar met de til drempel in andere bestelbussen van dit formaat. De grote achteropening zorgt er voor dat het volledige laadoppervlak open is. Dit maakt het in- en uit laden makkelijker. De EZ-FLEX heeft een hoekig design, dit komt ten goede van de inhoud en de laadruimte. Het voertuig is 3,86 meter lang, 1,65 meter breed en 1,88 meter hoog. In combinatie met het vierkante ontwerp kan de laadruimte van 3 kubieke meter optimaal benut worden. De draaicirkel van 4,5 meter is goed, dit zal zeer praktisch zijn voor het gebruik in de stad.

De achterste ruimte configuraties zijn aanpasbaar. Ze zijn zo ontworpen om te voldoen in verschillende behoeften van gebruikers.

Actieradius EZ-FLEX

Met de EZ-FLEX richt Renault zich ook met name op gebruik in de stad. De actieradius is 150 kilometer, Renault geeft aan dat dit koeriersdiensten in de stad voldoende moet zijn omdat er daar gemiddeld 50 kilometer wordt afgelegd. Buiten de stad zal de bus nog niet inzetbaar zijn.

In het interieur is de EZ-FLEX over een duidelijk, goed afleesbaar instrumentarium. De belangrijkste rij-informatie wordt hier op weergegeven.

Bij het testen van de EZ-FLEX wordt gebruik gemaakt van sensoren en meetapparatuur om het gebruik in kaart te brengen. Er worden verschillende gegevens verzameld zoals de locatie, kilometerstand, bereik, snelheid en nog veel meer. De gebruikers kunnen in de app de gegevens zien.  Aan de hand van deze gegevens kunnen ze feedback geven over het gebruik EZ-FLEX. Zo probeert Renault een bestelbus te ontwikkelen die volledig voldoet aan de wensen van de gebruikers.

Voor meer informatie en in de toekomst resultaten zijn te vinden op de website van Renault.

The post Renault experimenteert met elektrische EZ-FLEX bestelbus appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën