Er zijn steeds meer bedrijfswagens met een elektrische aandrijflijn. Dat geldt binnenkort ook voor de Ford Pro E-Transit Courier. Dit model wordt toegevoegd aan de Ford Pro line-up. Dat is de tak van de bedrijfswagens, met onder andere de elektrische E-Transit. De Courier is het kleinste broertje van de Ford Pro familie. Wat kunnen we verwachten van deze alleskunner?

Eerste impressie

De Courier ziet er van buiten vrij lang uit. Dit komt mede door het vierkante uiterlijk van de nieuwe Ford telg. De zijramen zijn hoekig afgewerkt en lopen niet door tot het dak. De velgen bestaan voor een groot gedeelte uit dichte vlakken. Dit is goed voor de aerodynamica en dus ook voor de actieradius.

De eerste impressie van de Courier, er zijn weinig ronde vormen te vinden.

Details over de actieradius en de prestaties van de aandrijflijn maakt Ford bekend tijdens de marktintroductie. Deze vindt plaats van 18 t/m 20 april in Birmingham. Hier, tijdens de Commercial Vehicle Show, is de Courier voor het eerst te aanschouwen voor publiek.

Interieur

Een groot bedieningspaneel lijkt in de mode en is ook prominent aanwezig in de Courier. Verder zijn er weinig bedieningsknoppen zichtbaar op het middenconsole. Op het stuur zit, buiten alle standaard knoppen, de lane-warning detectie knop. Deze is in vele auto’s niet standaard uit te zetten, dus vereist dat bij elke rit een handeling (mocht je daar behoefte aan hebben). De positie op het stuurwiel maakt het gebruik hiervan een stuk gemakkelijker.

Het grote touchscreen en de vele knoppen op het stuur vallen meteen op.

Er is genoeg ruimte om je telefoon, portemonnee en sleutels weg te leggen in de ruimte onder het touchscreen. Daarnaast wordt je telefoon in dat vak ook draadloos opgeladen. Er is ruimte voor twee koffiebekers, altijd handig als je onderweg bent naar een klus.

Je telefoon wordt draadloos opgeladen tijdens het rijden.

Er zijn genoeg aansluitingen in de Courier voor alle mogelijke apparaten. Het is mogelijk om zowel oude als nieuwe telefoonkabels (Usb-A en Usb-C) aan te sluiten. Daarnaast is de, enigszins ouderwetse, 12V sigarettenaansteker niet verdwenen uit het interieur. Mocht je elektrisch gereedschap willen opladen tijdens het werken op locatie is er ook een 230V aansluiting te vinden. Met een maximaal vermogen van 150W hoef je hier geen wonderen van te verwachten. Maar het is toch prettig om tijdens de pauze iets te kunnen bij laden.

Er zitten vier aansluitingen op het middenconsole.

Ruimte

Volgens Ford passen er twee europallets in de Courier. Aan beide zijkanten zit een schuifdeur, zodat je makkelijk de pallets kan doorschuiven en nog meer spullen kwijt kunt. Er zijn ook haken beschikbaar in de laadruimte om lading vast te zetten.

De dubbele schuifdeur is handig tijdens het in- en uitladen.

Beschikbaarheid

Enthousiast geworden van de nieuwe Ford Pro E-Transit Courier? Dan moet je nog even geduld hebben, de productie start namelijk pas eind 2024. De levering zal dan hoogstwaarschijnlijk in 2025 plaatsvinden. Na de zomer is de nieuwe Ford Pro Transit Courier al wel te bestellen met verbrandingsmotoren, zowel diesel als benzine. De levering wordt verwacht in begin 2024.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *