Gisteren introduceerde BMW de Mini Electric, de geheel elektrische variant van de Mini Cooper. Net als het origineel is ook de elektrische versie van deze compacte stadsauto dynamisch, snel en wendbaar. Helaas is de actieradius van 232 kilometer vrij beperkt maar uiteraard meer dan voldoende voor de gemiddelde stadsrit. De gele accenten waaraan je kunt zien dat we met de geëlektrificeerde uitvoering van de Mini te maken hebben, zullen voor veel mensen even wennen zijn.

Volop power zonder wielslip

De Mini Electric is uitgevoerd met een innovatief DSC-systeem waarmee wielslip tijdens accelereren zoveel mogelijk wordt voorkomen. Flink ‘gas’ geven met een elektromotor kan immers al snel tot wielslip leiden. In Mini Electric zit een Dynamic Stability Control-systeem dat specifiek is ontwikkeld voor de forse krachtontwikkeling van een elektrische aandrijflijn.

Iets hoger maar lager zwaartepunt

Om het accupakket zo laag mogelijk in te kunnen bouwen, heeft BMW de bodem van de Mini ingrijpend aangepast. Om geen aanslag te doen op de in zo’n compacte auto toch al vrij beperkte ruimte voor bagage en passagiers is de Mini Electric 18 mm hoger auto. Het zwaartepunt ligt evengoed 30 mm lager dan de versies met brandstofmotor. Ook is de elektrische Mini amper (ca 10%) zwaarder dan de uitvoeringen met verbrandingsmotor en is door de plaatsing van de accu onder de cabine de gewichtsverdeling ook iets verbeterd. Dat betekent dat je heerlijk vlot en sportief kunt rijden met de nieuwe Mini Electric. De met de voorwielen aandreven auto heeft een elektromotor met een vermogen van 184 pk. Dankzij het koppel van 270 Nm en de DSC kun je lekker vlot accelereren met de elektrische Mini. De sprint van 0 tot 100 km/uur duurt slechts 7,3 seconden en de dynamische rijeigenschappen laten je vlot met het overige verkeer meekomen.

Snelladen tot 80% in 35 minuten

Dankzij de CCS Combo 2 aansluitingen kun je het 32,6 kWh accupakket van de Mini Electric ook bij een snellader opladen. De laadcapaciteit van 50 kW zorgt ervoor dat je het accupakket in 35 minuten kunt opladen tot 80% van de capaciteit. Om de Mini Electric ook thuis en op het werk op te kunnen laden is hij ook voorzien van Type 2. Hier is de laadcapaciteit 11 kW, mits je over een geschikte 3-fasen aansluiting beschikt. Met een Wallbox kun je de elektrische Mini in tweeënhalf uur opladen tot 80 procent van de capaciteit. Als je hem volledig wilt opladen moet je rekenen op een laadtijd van drieënhalf uur.

Vier verschillende Driving Modes

Bestuurders van de Mini Electric kunnen kiezen uit vier Driving Modes. Hieronder is er ook een die speciaal voor de Mini Electric is ontwikkeld. In deze speciale Green+ modus worden verwarming, airconditioning en stoelverwarming beperkt of uitgeschakeld en de aandrijflijn geoptimaliseerd om de actieradius maximaal te vergroten. Hierbij is de gerecupereerde remenergie ook maximaal. Deze is normaliter in twee standen instelbaar waarmee je naar keuze optimaal kunt profiteren van de One Pedal bediening van de Mini Electric.

De Mini Electric gaat voorjaar 2020 in productie. Als je wilt, kun je er nu al eentje reserveren.

The post Mini Electric overtuigt ondanks beperkte actieradius appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën