Jaguar I-Pace wordt draadloos oplaadbare taxi in Oslo

Jaguar I-Pace wordt elektrisch oplaadbare taxi in Oslo

Steeds meer landen en steden zetten in op ‘zero emission’. Dat doen ze allemaal weer op hun eigen manier. Zo zet Corsica in op elektrische huurauto’s. Volgende maand arriveren daar de eerste 500 AIWAYS’ U5, die gehuurd kunnen worden bij Hertz Corsica.

Een ander mooi voorbeeld zien we in Noorwegen. Wie vanaf 2025 een nieuwe auto wil kopen, heeft een stuk minder last van keuzestress. Vanaf dat jaar moeten alle nieuwe auto’s uitstootvrij zijn.

De hoofdstad van het land investeert momenteel in project ElectriCity. Vanaf 2024 wil Oslo over een volledig uitstootvrije taxivloot beschikken. De eerste stap daarnaartoe, wordt gezet in samenwerking met Jaguar.

Het Engelse merk levert 25 elektrische auto’s van het model I-Pace aan Cabonline. De grootste taxionderneming van Scandinavië.

Het grootste ‘probleem’ van een elektrische auto, is de lange laadtijd. Dat maakt zo’n auto vrijwel ongeschikt als taxi. 

Taxistandplaatsen met laadplateaus

Maar daar is een oplossing voor bedacht: draadloos laden. Taxistandplaatsen worden voorzien van laadplateaus van 50-75 kW. Deze worden onder het wegdek geplaatst.

De Jaguars worden uitgerust met een ontvanger, die draadloos contact maakt met de laadplateaus. Op deze manier worden de taxi’s opgeladen wanneer ze wachten op de volgende rit. 

De laadplateaus voor de taxi's werken ook bij regen, sneeuw en mist.

Naast Jaguar, Cabonline en de stad Oslo, nemen nog twee partijen deel aan de samenwerking. Zo is Fortum Recharge verantwoordelijk voor de laadplateaus. Het overgrote deel van de laadpunten in Scandinavië wordt door deze partij beheert.

Bewezen techniek

Voor de aanleg van het laadsysteem, is de hulp ingeroepen van het Amerikaanse Momentum Dynamics. In 2018 paste ze deze techniek toe op een stadsbus in de plaats Wenatchee in Washington. 

Tijdens een dienst van 14 uur (in de winter), bleef het batterijniveau constant boven de 90%. Dit jaar wordt de vloot met elektrische bussen uitgebreid van één naar elf.

Dat belooft wat voor de elektrische taxi’s in Oslo. Zodra er ontwikkelingen zijn, lees je het op Dagelijksauto.nl.