De Hyundai Elantra hebben wij in Nederland nog enige tijd kunnen bestellen. De eerste Elantra zag in 2000 het levenslicht in Nederland, maar in 2006 viel het doek alweer in Nederland. Het model is nog steeds immens populair in onder andere China en Noord-Amerika. Uiteraard heeft het model in de afgelopen jaren de nodige wijzigingen ondergaan, met onder andere een facelift. De Elantra is dus nog springlevend!

Plug-in hybride

Speciaal voor de Chinese markt heeft Hyundai de Elantra nu uitgebreid met een plug-in hybride. Opvallend genoeg is de Elantra in China nog het model wat in 2015 werd gelanceerd en volgens bronnen zijn er ook geen intenties om dit op korte termijn te veranderen. In Noord-Amerika rijdt men inmiddels rond in het 2018-model, maar voor deze markt zal de nieuwe plug-in hybride niet beschikbaar komen. De kloof tussen beide modellen was al aanzienlijk groot, maar met deze toevoeging wordt het gat alleen maar groter en ook nog eens verwarrend.

Toch kun je aan de buitenzijde wel opmerken dat de Chinese Elantra PHEV een lichte wijziging heeft ondergaan. De voorbumper is aangepast en de achterlichten zijn opgetrokken uit kleurloos glas. Het zijn subtiele wijzigingen die verder geen directe betrekking hebben op de nieuwe krachtbron en lijken enkel bedoeld te zijn om de auto weer een frisse look te geven.

Technisch aspect

De Elantra is zeker niet de meest kleurrijke auto die je kunt bezitten. Vooral als je beseft dat de Chinezen het nog moet stellen met het model uit 2015. Onder de motorkap ligt een 1.6 liter motor met 105 pk. De elektromotor levert nog eens een extra 61 pk. Deze combinatie zien wij ook terug in de bestaande Ioniq plug-in welke wel in Nederland beschikbaar is. Wel is er een verschil op te merken in het accupakket tussen beide auto’s. Het accupakket van de Ioniq heeft een vermogen van 8,9 kWh terwijl dit bij de Elantra PHEV 12,9 kWh is. Op papier kan de Elantra op deze manier 85 kilometer op zijn accu’s rijden.

Prijzen en beschikbaarheid

De Elantra PHEV is per direct te bestellen in China en gaat omgerekend € 25.250,- kosten. Voor dit bedrag moet je rekening houden met het feit dat de achterbank niet neergeklapt kan worden. Zoals eerder gezegd zal de Elantra in Nederland niet beschikbaar zijn. In Nederland hebben wij hier wel een mooi alternatief voor en dat is de Hyundai i30. Helaas is dit laatste model nog niet als plug-in hybride beschikbaar, althans niet in Nederland. Met deze toevoeging is het ook goed mogelijk dat de i30 in de toekomst ook als plug-in hybride op de markt gebracht wordt.

Hyundai Elantra PHEV interieur

The post Hyundai Elantra als plug-in hybride in China appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën