Hyundai zal naast de volledige elektrische en de benzine-aangedreven KONA ook een hybride uitvoering van de KONA uitbrengen. De KONA Hybrid, zoals de nieuwe telg in de KONA-familie heet, is bovendien voorzien van een aantal technologische verbeteringen. Zo heeft de KONA Hybrid bijvoorbeeld Hyundai BlueLink met nieuwe connectiviteitsmogelijkheden, nieuwe SmartSense-veiligheidstechnologieën en geavanceerde infotainmentfuncties.

Hyundai KONA Hybrid

De Hyundai KONA Hybrid combineert de voordelen van een benzinemotor met die van een elektromotor. De benzinemotor zorgt voor een groter rijbereik terwijl de elektromotor weer voor de nodige kracht zorgt. De KONA Hybrid is standaard voorzien van een automatische transmissie. Het is geen plug-in hybride, je hoeft de KONA Hybrid dus op te laden. De accu wordt automatisch opgeladen door de energie die tijdens uitrollen en remmen wordt opgewekt. De KONA Hybrid is dan ook niet specifiek ontwikkeld voor een zo groot mogelijke actieradius, maar een zo laag mogelijk benzineverbruik. De eerste exemplaren van de nieuwe KONA Hybrid zullen na de zomer worden geleverd. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

KONA uitgeroepen tot SUV van het Jaar 2019

De Hyundai KONA behoort tot de populairste auto’s in zijn klasse. Zo werden de benzine-aangedreven KONA en zijn elektrische broertje KONA Electric tijdens de North American International Auto Show 2019 uitgeroepen tot SUV van het Jaar 2019. Verder behaalde de KONA vorig jaar ook internationale erkenning door het winnen van een iF Design Award voor het opvallende exterieurontwerp. De Spaanse krant ABC heeft de KONA uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2019. De KONA Electric ontving ook verscheidene awards in Zwitserland en Engeland voor de groene aandrijflijn.

Hybride aandrijflijn

Een sterk punt van de KONA Hybrid is de krachtige, geavanceerde elektromotor. De levert 32 kW (43,5 pk) en het maximumkoppel van 170 Nm is vanuit stilstand beschikbaar. Ook maakt de Hyundai KONA Hybrid gebruik van een 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor. Deze is specifiek ontworpen voor de hybride-aandrijflijn en levert een vermogen van 77,2 kW (105 pk). Het totale systeemvermogen van de benzine- en elektromotor bedraagt 103,6 kW (141 pk), het maximum koppel is 265 Nm. De 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij is gepositioneerd onder de achterbank en wordt opgeladen tijdens het remmen.  Onder bepaalde omstandigheden, zoals in stedelijke gebieden, kan de KONA Hybrid in volledig elektrische modus rijden.

Hyundai KONA Hybrid aandrijflijn

BlueLink

Een van de opvallende innovaties in de nieuwe KONA Hybrid is het BlueLink een connected voertuigsysteem, wat gebruik maakt van embedded telematica. Hiermee kan de bestuurder via een app op de smartphone verschillende functies van de auto op afstand bedienen.

Audio Video Navigation-systeem

Het Audio Video Navigation-systeem (AVN) is optioneel. Het biedt de bestuurder een grote verscheidenheid aan nuttige informatie. Die wordt getoond op een groot touchscreen en bevat beschikbare cloud-based software voor stemherkenning in zes talen (met BlueLink).

Hyundai SmartSense

Voor optimale veiligheid rust Hyundai de KONA Hybrid uit met het uitgebreide technologiepakket Hyundai SmartSense. Dit geavanceerde rijassistentiesysteem houdt de omgeving continu in de gaten.

Eco-Driving Assist System

Dankzij het Eco-Driving Assist System (Eco-DAS) gaat de KONA Hybrid nog zuiniger met brandstof om. Hierbij wordt informatie van het navigatiesysteem geanalyseerd om de bestuurder bijtijds te waarschuwen wanneer hij moet vertragen voor een kruising, bocht of afslag. Ook omvat het Eco-Driving Assist System een Predictive Energy Management-systeem. Dat stuurt het op- en ontladen van de batterij aan als de auto heuvel op of heuvel af rijdt. Hiermee wordt het rendement van de batterij geoptimaliseerd.

The post Hyundai breidt KONA-familie uit met hybride versie appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën