Geweldig! Menig automerk promoot de vijf sterren bij de Green NCAP tests. Dat klinkt natuurlijk goed en vooral heel duurzaam, maar wanneer haal je die vijf sterren dan? Precies, als je een elektrische auto op de markt brengt. Eigenlijk zegt deze score dus niet zo veel. Op deze manier is het voor de consument moeilijk om een waarde te hangen aan deze scores. Misschien moeten er wel andere criteria bij komen voor elektrische auto’s.

Green NCAP

De Green NCAP is een organisatie die auto’s beoordeelt op hun duurzaamheid en efficiëntie. Er worden verschillende testen uitgevoerd om een auto te beoordelen. Voor de volgende drie categorieën wordt een score uitgedeeld: Clean Air, Energy Efficieny en Greenhouse Gas. Oftewel in goed Nederlands: de uitstoot van broeikasgassen, de efficiëntie van de auto en een score voor de energievoorziening. Die laatste is nogal moeilijk te meten, vooral omdat de energie benodigd voor de productie van de auto nog niet wordt meegerekend. Deze score varieert behoorlijk per model en dan voornamelijk modellen die zijn voorzien van conventionele brandstofmotoren.

De Ora Funky Cat ondergaat de NCAP testen, natuurlijk 5 sterren.

Elektrisch

En je raadt het al, elektrische auto’s scoren per definitie 5 sterren. Het automodel kan per categorie maximaal 10 punten verdienen. EV’s scoren altijd de maximale punten op de uitstoot van broeikasgassen, aangezien ze lokaal geen uitstoot hebben. Bij de efficiëntie van de aandrijving en de daadwerkelijke energie die wordt omgezet in een beweging liggen de scores verder uit elkaar. De Hyundai Ioniq 5 scoort met 9.1 punten het laagst. Ook bij de energievoorziening liggen de scores weer dicht bij elkaar. Dus eigenlijk hebben alle geteste EV’s een score van 5 sterren. Controleer op de website van Green NCAP welke score jouw EV heeft, spannend!

Hyundai IONIQ 5 side view
De Hyundai Ioniq 5 scoort het ‘minst’, maar uiteraard ook 5 sterren.

Verandering

Misschien moeten er extra criteria worden toegevoegd aan de score, bijvoorbeeld de hoeveelheid energie die nodig is om een exemplaar te produceren. Een score voor een nieuwe innovatie om de efficiëntie of duurzaamheid te verbeteren zou eventueel ook kunnen. Op die manier wordt zichtbaar hoe veel moeite een autofabrikant doet om duurzaamheid naar een andere niveau te tillen. Een elektrische aandrijflijn maken kunnen ze inmiddels allemaal.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *